Author Topic: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?  (Read 9890 times)

DaJackal

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 72
  • dsm
    • View Profile
Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« on: May 25, 2009, 02:18:52 AM »
Auto puputtaa tyhjäkäynnillä ja kylmänä tahtoo myös sammua helposti. Kiekat tyhjäkäynnillä himpun vajaat 900rpm. Diagnostiikkasoftalla katsottu, että TPS antaa tyhjäkäynnillä arvoksi ~15% ja lati pohjassa vajaa 70% arvon. Piuhaa heiluttelin, mutta ei tuo ainakaan löysässä ollut.

Onko tästä päätellen siis TPS hajonnut, vai onko tuo mahdollista säätää kohdilleen? Ja jos TPS on ongelmana, niin mistäs uuden sellaisen napsaisee? Ebaysta tai dsmgraveyardilta näköjään löytyy, mutta mistähän sais nopeammin...
Kun moottori on tuo 420a, niin passaako tähän '95-'99 Neonin TPS, tai sitten '93-'96 Gallun vastaava? 1g autojen kohdalla tästä on ollut paljonkin juttua, mutta 2g-vehkeitä koskevana vähemmän. (Kohta teme tietysti linkittää jonkin vanhan topicin, josta asia selkenee, mutta kun on puusilmä eikä hakukonekaan tykkää miusta, niin minkäs teet.)  :-X

Offtopicina jos joku voipi myös vinkata, mitkä iskarit ko. vehkeeseen passaa ja kannattaa laittaa. Ihan hyvät perusiskarit passaa, kun ei autoa ole tarkoitus madaltaa (parkkipaikan kynnykset ressaa jo nyt).

DaJackal

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 72
  • dsm
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #1 on: June 01, 2009, 13:34:08 PM »
Päivitystä tilanteeseen: Uusi osa löytynee  USA Varaosat Koskiselta, kunhan selviää tarkka malli. CAPSista katoin osanumerot, mutta antaa 2 erilaista. Pitää siis tarkistaa millainen TPS autossa on...

Kuitenkin, autoon on tuo sensori jo kerran vaihdettu, niin kävi mietityttämään että mitäs jos se ei ole toiminut alun perinkään, vaan siinä on väärän mallinen murikka kiinni?
Viitsisikö joku 420a-koneisen usdm-Eclin omistaja käydä katsomassa, kumman mallinen palikka siellä koneessa majailee? Vaihtoehdot ovat siis:
http://www.standardbrand.com/markImage0.aspx?img=TH142.jpg

http://i15.ebayimg.com/05/i/001/42/92/a239_1.JPG

Kiitokset jo etukäteen.
« Last Edit: June 01, 2009, 13:37:25 PM by DaJackal »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #2 on: June 01, 2009, 15:08:29 PM »
En ole 420a mosa-auton omistaja, mutta tuo ekan linkin TPS muistuttaa 1g / 2g turbon TPSää.

Ja kun vertaa esimerkiksi alla olevaan kuvaaan 420a TB:stä, niin luulis että tuo jälkimmäisen linkin TPS on oikea

http://www.throttlebodys.com/DSM420a.jpg

Oman auton VIN:n perusteella saat caps:sta sen oikean osanumeron.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

DaJackal

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 72
  • dsm
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #3 on: June 01, 2009, 21:23:21 PM »
Jeeps, kiitoksia. Tuollainen siellä pellin alla taitaa nyt miullakin majailla, eli oikean palikan on edellinen omistaja iskenyt kiinni.

CAPS antoi auton VIN:n perusteella 2 eri osanumeroa tuolle TPS:lle, jotka USA Varaosat Koskinen käänsi lopulta noiksi TH-koodeiksi. Laitanpa siis tuollaisen TH188:n tilaukseen, jos löytyisi heiltä vaikka samoin tein... saisi auton kuntoon, nykyisellään tahtoo alkumatkasta sammua mm. risteyksiin melko vittumaisesti.

Risteyksiin sammumisista puhuen, ainakin auton jarrut tuntuvat toimivan. Eilen kotimatkalla nuorehko tyttö yritti kääntyä sivutieltä eteen ja ilmeisesti sammutti bimmerinsä keskelle meidän kaistaa.  >:( Noh, tulipahan selvitettyä että Eclissä ei ole abs-jarruja.  ;)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #4 on: June 01, 2009, 22:12:36 PM »
Tuli vain mieleen, että 4g63 versiossa sitä tps:n asentoa voi myös säätää käsin. Eli mikäli se on kiristetty väärään asentoon voi se olla pielessä.

Esim 1g tps säätö:
http://www.plymouthlaser.com/tps.htm

Mikäli muistan oikein n.10% olisi se minimiarvo. Ainakin 4g63 koneessa. Kokeileppa säätää käsin sitä, ja tarkaste loggerilla niitä arvoja.

Oletko sitten varma, että ongelma on TPS:ssä? Vikakoodit katsottu? Tyhjäkäynnin heitteleminen ja sammuminen usein johtuu viallisesta tyhjäkäyntimoottorista.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

DaJackal

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 72
  • dsm
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #5 on: June 01, 2009, 23:58:49 PM »
Hmmm. Pitänee tarkistella yleismittarilla vaikka huomenna noita TPS:n arvoja. Ilmeisesti pitäis tuollakin TPS:llä antaa noita resistanssiarvoja mitä tuo temen linkki näyttää? (tuohan on 1g:n TPS:n resistanssis, jos oikein ymmärsin)

Lueskelin aika reippaan kasan vanhoja topicceja läpi. Tuo tyhjäkäynti ei oikeastaa ole liian korkea, eikä se kummemmin seilaakaan. Kiekat on tyhjäkäynnillä noin 850-900 (ainakin lämpimänä, kun kestää käynnissä mukavasti), ainoastaan välillä (jos esim pitkään joutuu odottaan valoissa) saattaa käväistä tuolla himppa reilu tonnissa. En tosin muista oliko tällöin ilmastointi päällä. Ilmeisesti jos ilmastoinnin ränklääminen aiheuttaa kiekkojen muuttumista, niin on iscm rikki? Pitää käydä huomenna testaamassa töiden jälkeen.

Tuo tyhjäkäyntiongelma on ollut autossa jo ostettaessa, mutta nyt on ruvennut koko ajan enemmän sammuilemaan risteyksissä ja parkkiksilla silloin kun kone on kylmä. Samoin enenevässä määrin on alkanut esiintyä auton nykimistä - auto nykäisee ajossa ja väläyttää samalla CE-valoa. Tätä tapahtuu tuossa 2000-2500 kiekan tuntumassa eniten, ja voittopuolisesti juuri koneen ollessa vielä hieman viileämpi (100km matka-ajon jälkeen ei ongelmia).

Tulpat ja tulpanjohdot pitänee myös tarkistaa. Suunnitelmissa oli alun perin vaihtaa ne siinä samalla kuin TPS:kin, kun kerran diagnostiikka näytti TPS:n antavan tyhjäkäynnillä juurikin noita noin 15% lukemia ja lappu pohjassa jotain 70% paikkeille... vaikutti silloin selvältä, että TPS rikki. Todennäköistä kyllä on, että tulpissa ja tulpanjohdoissakin tuota vikaa löytyy. Olikos nuo Motonetin tulpanjohdot mistään kotoisin?

Päivitystä tilanteeseen huomenna, kunhan kerkiän tutkimaan. Vinkkejä saa heitellä, että mitä muuta kannattais tutkia/mitata autosta - päteekö esim. nuo iscm:n resistanssiarvot "(The spec is 28-33 ohms at 68F)" myöskin tälle koneelle?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #6 on: June 02, 2009, 00:48:00 AM »
2g 420a ISCM
1-4 pinnit -> 36-52 ohmia @ 20celsius (68F)
2-3 pinnit -> 36-52 ohmia @ 20celsius (68F)

2g 420a TPS
1-3 pinnit -> 3.5 - 6.5k ohmia
2-3 pinnit -> mittatikut kiinni, käännä kaasua lisää hitaasti, mikäli resistanssi on tuon 1-3 alueen ulkopuolella tai arvot ei muutu tasaisesti on tps viallinen
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

DaJackal

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 72
  • dsm
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #7 on: June 02, 2009, 23:01:27 PM »
No niin, mittaustuloksia seuraa.

ISCM: Sekä 1-4 pinnit että 2-3 pinnit aika tasan tarkkaan 50 ohmia.

TPS: 1-3 pinnit 4,5 kohm, 2-3 pinnit 0,65 kohm (kaasu kiinni) -> 3,4 kohm (kaasu täysin auki). Muuttuu mukavan lineaarisesti kaasua lisättäessä.


Näistä päätellen siis ISCM on ainakin kunnossa. TPS sen sijaan vaikuttaisi väärin säädetyltä - tuo 4,5 kohm on vielä järkevä ja alueella, mutta eikös tuon 2-3 pinneistä kaasu auki mitatun resistanssin pitäisi olla sama kuin 1-3 pinnien resistanssin? Ja tuo 0,65 kohm ala-arvokin vaikuttaa epäilyttävän pieneltä.

Voiko TPS olla väärin säädetty? Kun 1g:ssähän se on säädettävä ja säätö tapahtuu ihan kääntämällä anturia siinä rajoissa, missä ne anturin ovaalinmuotoiset ruuvinreiät sallii. Tässä mallissa taas nuo ruuvinreiät ovat ihan pyöreät, eikä anturin kääntäminen onnistu. Onko tuolla anturin sisäpuolella sitten joku säätömahdollisuus?  :-/

Ilmastoinnin päälle laittamisella on pieni väliaikainen vaikutus, mutta arvelen tuon olevan ihan normaalia (kierrokset laskee ihan vähän, mutta samassa nousevat jo takaisin). Tänään kun kokeiltiin, niin auto kyllä starttasi hyvin, ja aluksi tyhjäkäyntikin oli ihan hyvä ja terveen kuuloinen (tuolla 1000 +-100rpm). Sitten kun koneen hieman lämmettyä kiekat laskee tuonne hieman alle 900, niin auto jossain vaiheessa vain sammuu ihan totaalisesti kuin virta-avaimesta kääntäen. Tulpanjohtoja tutkittiin, mutta näyttivät hyviltä, että en usko vian olevan ainakaan ainoastaan niissä. Liekö tuo TPS persiillään ja siitä syystä tulpat alkavat lähennellä finaalia, jolloin ongelma pahenee?

Aika paljon apua olis myös, jos joku tällä motilla olevan Eclin omistaja käväisisi mittaamassa, mitä resistanssiarvoja TPS hänellä antaa... Aivan tuossa temen antamassa haarukassa tuo 2-3 pinnien lukema ei kuitenkaan ole.

DaJackal

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 72
  • dsm
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #8 on: June 04, 2009, 01:46:13 AM »
Nettiselaus näköjään kannattaa. Tuon manuaalin sivun 1-13 mukaan TPS ei ole säädettävä.
http://www.scribd.com/doc/6538016/2g-Eclipse-Tech-Info-Manual

Onko tuo sitten pääteltävä näin, että TPS on tosiaan viallinen ja mutikka menee vaihtoon? Tuntuisi tyhmältä, että tuota ei voisi mitenkään säätää kohdalleen...

DaJackal

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 72
  • dsm
    • View Profile
Re: Käyntiongelma - Mistä nopeasti 2g Eclipseen uusi TPS?
« Reply #9 on: June 06, 2009, 17:52:49 PM »
Nyt meinaa mennä vaikeaksi. DSMGraveyardin nettisivuilla on ainakin kuvassa tuo toisenlainen TPS:
http://www.thedsmgraveyard.com/product_p/2006.htm

Väittävät tuon käyvän 420a-koneisiin. Sama mutikka löytyy heidän mukaansa myös '95-'99 Neoneista. Mitähän lähdettä tässä nyt pitäisi uskoa?  :-/

Helpoin ratkaisu edelleen olisi, jos joku samalla koneella varustetun Eclin omistaja viitsisi käydä vilkaisemassa omaa anturiaan ja mittaamassa sen antamat resistanssit. Muuten pitää varmaan kohta sokkona tilata vaikka molemmat ja sovitella sitten niiden kanssa.

Tulpat laitan kyllä varmuuden vuoksi vaihtoon lähiaikoina, saa nähdä helpottaako tuo tilannetta yhtään. Tuskin kuitenkaan huonompaan päin menee.  :P