Author Topic: EGR:n poisto (4g63)  (Read 6783 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
EGR:n poisto (4g63)
« on: July 25, 2008, 12:44:30 PM »
Riittääkö, että kuvassa punaisella nuolella merkityn letkun poistaa vai aiheuttaako ongelmia? Ts. voiko egr päästää ilmaa imusarjasta ulospäin? Se olisi jotenkin intuitiivisesti vähän kummallista.

Löysin yhden saitin, missä EGR oli plokattu pienellä metallipalalla suoraan kiinnityskohtaansa imusarjassa, mutta jos tuo letkun poisto riittää, niin ajattelin tyytyä siihen.

EGR:n pitäisi kait vaikuttaa vain typpiarvoihin (NO) ja niitähän ei mitata katsastuksessa. Voiko tästä siis tulla mitään ongelmia muutakuin se, että tuo poisto huomattaisiin katsastuksessa ihan silmämääräisesti?
Ai, kato se irtos...

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: EGR:n poisto (4g63)
« Reply #1 on: July 25, 2008, 14:24:30 PM »
Kyllä se letkun irroitus pitäis riittää, kun tukkii vielä sitten sen letkun pään. Itse kyllä tein niin että irrotin koko venttiilin, ja laitoin "sokean" lätkän tilalle. Kevenipähän autokin samalla muutaman sata grammaa :)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: EGR:n poisto (4g63)
« Reply #2 on: July 25, 2008, 14:47:20 PM »
Joo, mulla oli äsken koko värkki kädessä ja kattelin sitä aikani kunnes tajusin miten se toimii. Kyllä tosiaan pitäisi pelkkä letkun irroitus riittää tai tulppaus tms.
Ai, kato se irtos...

ZALE

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 25
  • dsm
    • View Profile
Re: EGR:n poisto (4g63)
« Reply #3 on: August 04, 2008, 19:26:38 PM »
ööö mitä siit hyödytään jos poistetaan EGR venttiili käytöst? eihän sen pitäis lisätä tehoi vai olenko vääräs :-?

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: EGR:n poisto (4g63)
« Reply #4 on: August 04, 2008, 20:55:39 PM »
Kyllä kait se teoriassa hieman saattaa lisätä tehoja verrattuna siihen hetkeen kun sen venttiili olisi auki. Silloin EGR siis päästää pakokaasua imusarjaan, jolloin puhtaaseen ilmaan sekoittuu kertaalleen poltettua ilmaseosta.

En kuitenkaan lähtisi poistamaan EGR tehonlisäyksen takia vaan nimenomaan sen takia, että sen mukanaan tuoma noki ja muut palamisesta syntyneet epäpuhtaudet tarttuvat imusarjaan. Ja koska imusarjaan yleensä (ellei niitäkin ole tulpattu) tulee öljyä mm. PCV-venttiilin kautta, niin noen ja öljyn massa tarttuu tiukasti kuumentuneisiin runnereihin ja pikkuhiljaa tukkivat ne.
Ai, kato se irtos...