Author Topic: Letku vaiko lohkolämmitin ?  (Read 17589 times)

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Letku vaiko lohkolämmitin ?
« on: October 16, 2007, 12:23:27 PM »
Moottorilämmitin olisi tarkoitus asennella paikalleen.

Heräsikin kysymys, letku vaiko lohkoon asennettava. Eikös kuitenkin ole niin, että alavesiletkuun asennettu letkulämmitin lämmittää ainoastaan syylärissä olevan veden, koska termostaatti estää veden kierron. Lohkossa oleva lämmittää koko moottoria ja näinollen helpottaa kylmäkäynnistystä.

Letkulämppäri olisi tosin helpompi asentaa paikalleen (lisäksi hyvä ohjeistus sivustolla). :-?

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #1 on: October 16, 2007, 13:57:18 PM »
Kyllähän lohkolämmitin varmaan on energiataloudellisempi siinä mielessä, että sen lämpö menee suoraan lohkoon. Mutta kyllä letkulämmitinkin toimii, jos jäähdytysjärjestelmä on täynnä nestettä kuten pitää, silloinhan nesteen lämpö leviää termodynamiikan lakien mukaan kaikkialle nesteeseen (entropia maksimi ;D). Samasta syystä lämpöä leviää myös koneeseen, mutta energiaa myös menetetään juuri siitä syystä, että sitä lämpöä haihtuu paljon juuri syyläristä ja muulta kiertomatkalta -  ja näin talvet lämpenevät ja kohta täälläkin kasvaa palmut  :o

Takaisin asiaan, kyllä mulla letkunlämppärin asennusta puolsi yksinkertaisesti se, että se on niin helppo asentaa kun ei ole mahdollista nostaa autoa kunnolla.
Ai, kato se irtos...

Imperio

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 179
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #2 on: October 18, 2007, 20:21:39 PM »
Itsellä entisessä Eclissäni oli Defan letkulämmitin ja hyväksi kehuisin. Helppo oli asentaa ja lämmitti moottorin hyvin.
Liike mistä ostin lämmittimen kehoitti poraamaan termostaattiin 3mm reiän veden kierron varmistamiseksi ja asentamaan lämmittimen oikeaan asentoon ohjeiden mukaan...
Ne tekköö jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.

Frosty

  • New Member
  • Posts: 6
  • dsm
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #3 on: October 18, 2007, 21:10:29 PM »
Itse päädyin lohkolämmmittimeen. Calixin vastus piuhoineen tuli asennettua
viime viikonloppuna. Vastuksen saa asennettua täysin auton päältä, alle ei tarvi mennä. Ainoa hankala vaihe on plugin irroitus lohkosta, mulla se humpsahti sisälle, no saihan sen sieltä ulos mutta 30 minuuttia siinä meni. Muuten asennus olisi varmaa kestäny tunnin.




« Last Edit: October 18, 2007, 21:11:03 PM by Frosty »

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #4 on: October 19, 2007, 00:25:16 AM »
Aikasemminkin on tainnut olla puhetta tästä letkuhärpäkkeestä täällä foorumilla ja täytyy taas mainita, että ei se ainakaan itsella toimi halutulla tavalla. Mulla ongelmana se, että auto "sekoaa" täysin jos sitä letkulämppäriä käyttää.

Jos on 20 astetta pakkasta ja en käytä lämppäriä niin auto lähtee kuin palmun alta, mutta kun sitä käyttää niin auto käynnistyy ja kierrokset on siellä max 500rpm ja paukkuu ja rytisee eikä käy ja sammuu... uus starttti ja siitä se sitten tokenee muutamassa kymmenessä sekunnissa.

Asia on ilmeisesti niin, että auto luulee moottorin olevan lämmin kun se neste siinä lämpöanturin ympärillä on liki 100 varmaan. Tällöin ecu säätää seokset ja sytytyksen varmaankin hawai'in keleihin sopivaksi kun totuudessa koko auto on jäässä.

Täytyy katsoa mitä tapahtuu jos termostaatin vaihtaa herkemmin aukeavaksi täksi talveksi ja se neste tosiaan pääsee kiertämään sinne koneeseen asti. Samalla vois vaihtaa sen lämpöanturin.

Kai se ihan pätevä systeemi on jos sitä vaan pystyis käyttämään ;D.
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #5 on: October 19, 2007, 10:30:35 AM »
Quote
Asia on ilmeisesti niin, että auto luulee moottorin olevan lämmin kun se neste siinä lämpöanturin ympärillä on liki 100 varmaan. Tällöin ecu säätää seokset ja sytytyksen varmaankin hawai'in keleihin sopivaksi kun totuudessa koko auto on jäässä.

Mun käsittääkseni termarissa olevaa lämpötila-anturia ei ecu käytä yhtikäs mihinkään. Sen tarkoitus on vain liikutella sitä lämpötilaviisaria siellä mittaristossa. Ecu katsoo ilman lämpötilan mafsissa olevan anturin lävitse, ja mafsin antureiden mukaan säätää sitten mitä säätää.

Kumotkaa toki jos faktaa toisin, en ole vielä tutkia asiaa, mutta mielestäni näin..
« Last Edit: October 19, 2007, 10:31:49 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Nummika

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 51
  • dsm
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #6 on: October 19, 2007, 20:23:06 PM »
 
Quote
Quote
Mun käsittääkseni termarissa olevaa lämpötila-anturia ei ecu käytä yhtikäs mihinkään. Sen tarkoitus on vain liikutella sitä lämpötilaviisaria siellä mittaristossa. Ecu katsoo ilman lämpötilan mafsissa olevan anturin lävitse, ja mafsin antureiden mukaan säätää sitten mitä säätää.

Kumotkaa toki jos faktaa toisin, en ole vielä tutkia asiaa, mutta mielestäni näin..

Mistäs se ecu saa sitten tiedon moottorin lämpötilasta,sehän syöttää kylmänä enemmän polttoainetta yms.Eihän maffin läpi virtaava ilma lämpene vaikka moottori lämpeneekin.

Minun mielestä termarikotelossa on 2 lämpöanturia toinen mittarille ja toinen eculle.

Tämä on vain minun käsitys asiasta joka sisältää myös mutua ;) viisaammat varmaan selventää asiaa.
« Last Edit: October 19, 2007, 22:06:00 PM by admin »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #7 on: October 19, 2007, 22:06:57 PM »
Eikun tosiaan siinähän oli juurikin noin, kaks anturia. Mun moka  8-)
« Last Edit: October 19, 2007, 22:09:03 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #8 on: October 20, 2007, 16:05:34 PM »
Quote
Minun mielestä termarikotelossa on 2 lämpöanturia toinen mittarille ja toinen eculle.
itse veikkaan että kolme  :)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #9 on: November 15, 2007, 18:00:25 PM »
Olkoon vaikka viisi ;D ;) mut kertokaa ihmeessä miten asian vois fiksusti korjata ettei se aina röpötä startatessa. Ja onkos muuten jotai tapaa varmistaa, että lämmin vesi kiertää myös siellä koneessa. Oisko kuvaa vesikierrosta tossa 4g63 n/a myllyssä?
-Tervis-

mic

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 28
  • dsm
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #10 on: January 02, 2008, 00:43:09 AM »
Letkulämmitin tuli asennettua ecliin ja hyvin tuntuu pelaavan kun viimein tänne pohjoiseen saatiin kunnolla pakkasta. Ei ongelmia ja todella helppo oli asentaa.

nakkifakiiri

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 189
  • dsm
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #11 on: January 02, 2008, 14:45:49 PM »
Quote
Letkulämmitin tuli asennettua ecliin ja hyvin tuntuu pelaavan kun viimein tänne pohjoiseen saatiin kunnolla pakkasta. Ei ongelmia ja todella helppo oli asentaa.

Tuli tässä mielee ku työ kaveri oli laittanu uuden karheaan katumaasturiin letkulämmittimen ja ajeli sillä muutaman vuoden nii kannen tiiviste oli palanu ku oli väärään paikkaan laittanu letkulämmittimen. En sit tiedä onko mitää perää mut korjatkaa pois jos on korjattavaa

hopia_90

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 54
  • dsm
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #12 on: February 11, 2008, 19:59:59 PM »
Ite ostin calixin lohkolämmittimen 1g:hen, on tosi vittumaisessa paikassa se asenus reikä, eikä ja näin vanhassa autossa on proppu jumittunu kiinni ettei se lähteny calixin omalla ulosvetäjällä... eli en saanu laitettua sitä :D

Eli onko kellään hajua myykö calixi letkulämppäriä, ku on calixin muut vermeet niin ei viittis mennä mitää defaa siihen kylkeen ostelemaan ku ei tota calixia voi enään palauttaa, ku tilasin suoraan tehtaalta.

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #13 on: February 11, 2008, 20:16:01 PM »
Quote
Ite ostin calixin lohkolämmittimen 1g:hen, on tosi vittumaisessa paikassa se asenus reikä, eikä ja näin vanhassa autossa on proppu jumittunu kiinni ettei se lähteny calixin omalla ulosvetäjällä... eli en saanu laitettua sitä :D

Eli onko kellään hajua myykö calixi letkulämppäriä, ku on calixin muut vermeet niin ei viittis mennä mitää defaa siihen kylkeen ostelemaan ku ei tota calixia voi enään palauttaa, ku tilasin suoraan tehtaalta.

Pystyykö sitä plommia lyömään mitenkään vasaralla ja jollain tampilla? Yleensä nimittäin se pyörähtää niinkuin pyörö-ovi, kun lyö plommin reunaan.

hopia_90

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 54
  • dsm
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #14 on: February 11, 2008, 22:04:35 PM »
No siinä ja siinä, ku ei sinne mahu ku yks käsi kerrallaan ja joutuu kurottamaan aikalailla (siis alakautta).

Kyllä sen vastuksen sinne sais ajan kanssa kun muutaman tunnin kiroilis, mut ku ei oo ku pari tuntia  päivässä aikaa sitä tehä, joten letkulämppäri ois kätsympi siinä mielessä.

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #15 on: February 12, 2008, 09:31:47 AM »
Eipä tuo Calixin nettisivuston tuotehaku anna vaihtoehdoksi kuin tuon lohkolämppärin (RE 194A), joka tulee asennuksen kannalta vielä väärään reikään. Parempi malli olisi RE197, jota tuotehaku ei edes tarjoa.  

Itsellä auto on 2g edm, mutta asennuspaikat lienevät samat 1G:ssä.

Täällä juttua omasta taistosta:  :)

http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1191338181


hopia_90

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 54
  • dsm
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #16 on: February 12, 2008, 12:44:37 PM »
Ai pentele mulla on just toi väärä.... no jos sitä vielä huomenna kokeilis että saako sitä asennettua.

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #17 on: February 12, 2008, 13:00:26 PM »
Katselin kanssa sitä toisen lohkolämppärin asennuspaikkaa ja totesin ettei onnistu (ainakaan päältäpäin, ilman isompia purkuoperaatioita).

Jos saat aikaiseksi reiän paisuntaroppuun (tulee aika herkästi), niin sen jälkeen ei enää vaihtoehtoja ole.   :-?

hopia_90

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 54
  • dsm
    • View Profile
Re: Letku vaiko lohkolämmitin ?
« Reply #18 on: February 12, 2008, 15:06:02 PM »
niin ei oo... mut aattelin et koitan eka naputella sitä jollakin ja sit käyttää sitä ulosvetäjää jos se sit tulis nätisti.

Mut ei tossa asennuksessa mitään muuta ongelmaa ole ku just sen ropun irrotus ja vastuksen laitto n. 2-3 tunnissa, ku menee hallit kiinni. :-/

Muutenhan toi calixin asennus on mulle tuttu varsinkin foordeissa ku niitä on tullu asenneltuu monia kymmeniä, mut ne on ollu uusia:D