Author Topic: "turbo" n/a:han?  (Read 12428 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
"turbo" n/a:han?
« on: March 24, 2006, 22:33:50 PM »
Mitähän autolle kävisi jos laittaisi tollasen 1600-2000 wattisen lehtipuhaltimen kiinni auton ilmanottoon? Eli siihen suodattimen ja ilmanmäärämittarin väliin. Riittäisikö se toimimaan yksistään "turbona" vai jääkö paljonkin asioita huomioimatta.

Siis asiahan on täysin hypoteettinen enkä tietenkään ole sellaista tekemässä, johan katsastusmieskin nauraisi koko matkan hylkäämiseen.   ;)

-T
Ps. En keksinyt mitään muutakaan otsikkoa...
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #1 on: March 24, 2006, 22:43:03 PM »
Saattais moni muu nauraa katsastusmiehen kanssa  ;D

Okei, hypoteettisesti. Epäkohtia:

1. Milläs ohjaat sen lehtipuhaltimen tuottoa moottorin kierrosten mukaan?
2. Se "tuotto" on esim. 1G vakio 14B ahtimella jotain 250cfm, lehtipuhallin tai joku muu vastaava electric turbocharger ei pääse ikinä kuin murto-osaan.
3. Vähän hankalaa kun pitää joka kerta liikkeelle lähtiessä käydä nykimään narusta puhallin konehuoneessa käyntiin ja sit taas pysähdyttyään käydä sammuttaan se huriseva vehje sieltä konehuoneesta.

Olen kyllä joskus nähnyt netissä videonpätkän jossa jenkkipojat virittelivät Civicin koneeseen lehtipuhallinta ja saivat jopa dynossa ihan selvää hyötyäkin. Pitääpä koittaa etsiä josko sen löytäis vielä.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #2 on: March 24, 2006, 22:48:57 PM »
Tuollahan tuo:

http://videos.streetfire.net/search/leaf/0/AB544E3B-5DFF-416D-9CFD-A1AD23CA9564.htm

Hondan koneesta lehtipuhaltimella ~10Hp lisää. Vähän epäkäytännölliseltähän tuo tosin näyttää...  ::)Hassukaasuilla sitten parempia tuloksia. Pojilla on vaan varsinkin tuossa jälkimmäisessä testissä on tuo NOSsin annostelu lähes tieteellisen tarkkaa  ;D ;D ;D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #3 on: March 24, 2006, 23:02:09 PM »
Etin oikeanlaista hymiötä tähän topikkiin mutten löytänyt, mutta se olisi semmonen ikoni missä olisi temen pää joka menisi vasemmalta oikealle jatkuvasti pyöritellen silmiään....  :)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #4 on: March 24, 2006, 23:47:17 PM »
Quote
Tuollahan tuo:

http://videos.streetfire.net/search/leaf/0/AB544E3B-5DFF-416D-9CFD-A1AD23CA9564.htm

Hondan koneesta lehtipuhaltimella ~10Hp lisää. Vähän epäkäytännölliseltähän tuo tosin näyttää...  ::)Hassukaasuilla sitten parempia tuloksia. Pojilla on vaan varsinkin tuossa jälkimmäisessä testissä on tuo NOSsin annostelu lähes tieteellisen tarkkaa  ;D ;D ;D


Taas yksi loistava idea, mutta jonka joku on jo keksinyt  :D

Muutama jatkokysymys tuli mieleen. Pitääkö sen puhaltaa kierrosten kanssa samassa tahdissa?

Niin, ja kyllähän noita sähkökäyttöisiä lehtipuhaltimia on yli 2000 wattisiin asti. Siis tää villi idea lähti kun TM:ssä oli testissä sähkö- ja polttomoottorilehtipuhaltimia ja sitä lueskelin. Joo, ja eihän tollanen tietenkään mitään ahtopaineita tuota, mutta siis teoriassa se toimisi "miniturbona". Tähän kohtaan ei löydy riittävää hymiötä.

Jos jenkkipojat tollasella tekee 10hp lisää, niin se on aika halpa lisäke n/a miehelle kun puhallin maksaa uutena alle satasen. Jos siis olis edes jossain määrin laillinen. Jos vaihtaisin cat-backin niin se maksaisi about 500 euroa ja mainosnikkarit lupaa sillä ton saman 10hp.  :)

-T
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #5 on: March 25, 2006, 00:10:35 AM »
No laillisuudesta en mene sanomaan mitään... Tuskin ainakaan tehorajat ylittyy  ;D

Käytännössä 10Hp on aika paljon eikä tuosta videonpätkästä näy kunnolla dynokarttoja eli huipputehoa on saatu tuo 10Hp mutta onko siitä sit käytännössä mitään iloa jos tulee jostain Hondan kierroskoneesta 8000rpm kohdalla. Se putkisto taasen tuo vääntöä koko kierrosrekisterin alueelle ja on varmasti enemmän hintänsä väärti.

Ja mitäpä sitä tyytymään 10Hp, tuolla aiemmin oli puhetta näistä vehkeistä:

http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1107627440

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #6 on: March 25, 2006, 05:40:21 AM »
Onhan semmonen "electric charger" oikeastikkin toimivana.

Muistaakseni kyseessä oli jotain 3 roots ahdinta naitettuna sähkömoottoreihin. Autoon oli myös laitettu kauhea akkupatteristo, joka pystyy oikeastikkin antamaan sitä poweria niille moottoreille...

urlia en nyt muista, mutta siin oli joku "jenkki"vehje kyseessä.

With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #7 on: March 25, 2006, 05:45:28 AM »
Hanki kaasuhitsausvehkeiden happipullo ja laita siitä suoraan ilmansuodatin koteloon happea  ;D laajakaistalla loggaamaan a/f ratiota / antamaan jännitetuloa smt boxille. smt6 boxi ohjais jännitesignaalin perusteella suutinpatteristoa jolloin auto kävisi oikealla seossuhteella  ;D
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #8 on: March 25, 2006, 10:52:03 AM »
Niin, pitää vielä muistuttaa, että en siis todellakaan ole tällaista laittamassa.   :)

Oon kyllä jo nyt huomannut, ettei tällaista n/a:ta kannata alkaa laittamaan kulkemaan ihmeemmin. Rahaa palaa aivan tuhottomasti ja saatu hyöty on minimaalista. Eri juttu, jos suomessa turbottaminen olisi jotenkin tehty mahdolliseksi, mutta kuten Temen kokemuksesta on nähty, niin ei sekään ihan helppoa ole. Helpointa on vaihtaa autoa suoraan turbomalliksi niin säästyy rahaa ja vaivaa.

-T
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #9 on: March 25, 2006, 21:53:39 PM »
Quote
1. Milläs ohjaat sen lehtipuhaltimen tuottoa moottorin kierrosten mukaan?
2. Se "tuotto" on esim. 1G vakio 14B ahtimella jotain 250cfm, lehtipuhallin tai joku muu vastaava electric turbocharger ei pääse ikinä kuin murto-osaan.

Pakko palata tähän vielä, koittakaa jaksaa (eihän näitä ole pakko lukea saati ottaa todesta)  ;)

Tuosta ykköskohdasta. Miten toi turbon toiminta pitää suhteuttaa kierroksiin? Eikös se ilmanmäärämittari huolehdi siitä, että bensaa tulee riittävästi kun ilmaa tulee tietyllä voimalla? Vai tuleeko bensapumppu tai suuttimet vastaan? Valaiskaa, tää kiinnostaa ihan muutenkin kuin vain lehtipuhallinasian kannalta.

Sitten vielä tosta paineesta. Kattelin, että jenkkien ebayssä myyvät noita ns. elektronisia turboja, jotka osoittautuivat joksikin veneen osaksi (bilge blower). Jos sitten katsoo tuolla oikealla hakunimellä, niin nuo pumput maksavatkin yhtäkkiä murto-osan. Löysin sieltä esim tällaiset arvot yhteen pumppuun:

Quote
Ignition protected & spark proof.
CFM 240 of air movement.
Intake: 4".
Exhaust: 4" with remote bracket.
Length: 5-3/4.
Mounted height: 4-3/4'.
12V DC, 4.5 Amps. Use 5 Amp Fuse.

Tuohan vastaa jo paineeltaan lähes vakioturboa :D Varmaan löytyy vieläkin kovempia puhaltimia. Enää jää selvitettäväksi miten hoidetaan vasta- ja ylipaine tilanteet. Kaipa siihen tarvitaan joku venttiili niinku oikeessa turbossa.

-T
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #10 on: March 26, 2006, 14:45:37 PM »
No pakkohan tuohon olisi joku BOVi kanssa viritellä. Muutenhan se puhallin tuuppaa täydellä teholla koko ajan, esim. tyhjäkäynnillä. Ei se ECU sitä ymmärrä että moottoriin tulee tolkuttomasti ilmaa vaikka kierroksia on joku 800rpm.

Ja toisekseen, olettaen että tuollainen laite oikeasti tuottaisi esim. 0,5-1,0 Barin paineen, loppuu suuttimet autuaasti kesken, nehän on 1G:ssä vissiin ~250cc ja 2G ~275cc tai jotain sinnepäin. Turbokoneisessa vakiona 450cc eikä nekään tahdo oikein riittää.  ;D

http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight/

Tuo varmaan oli se mitä Tepi tuossa koitti muistella.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #11 on: March 26, 2006, 19:57:47 PM »
juu tuotahan muistelin.....

Taitaa toi tuotto olla jollain "normi" ilmanpaineella ... tuskin saat jollain 55w:lla tuommoista tuottoa ja painetta  ;D ;D

Mutta taitaa tuo massi korjata tiettyyn paineeseen saakka, onhan siinä barometri maffissa... Tiedä sitten mistä puolelta se ottaa sen paine signaalin (kotelo / maffin ulkopuolelta)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #12 on: April 13, 2006, 20:13:15 PM »
Aika hyvin ne parseroi näitä meidän juttuja kun osaavat mainostaa noin osuvasti  ;D

-T
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #13 on: March 27, 2007, 20:40:38 PM »
Jatkan tähän vanhaan säikeeseen, joka on yhä todella hauskaa luettavaa.

Olen tossa jonkin aikaa myynyt ecliä nettiautossa tavoitteena saada vähän enemmän tehoa. Helpoin tapahan saada kunnolla tehoa on vaihtaa auto. Tämän jälkeen kait tulee nykyiseen turbon asentaminen tai kokonaan koneen vaihto.

Japan Moottorituonti kauppaa sivuillaan käytettyä moottoria: http://www.japan.fi/?view=moottorit&id=82. Kysymys kuuluukin, että mitä kaikkea muuta menisi uusiksi, jos nykyisen 4g63nt:n vaihtaisi suoraan? Tarkoitan siis pitääkö ECU, bensapumppu, putkisto yms. vaihtaa? Vaatisiko katsastusmies lisäksi jotain paperisotaa?

Nimim. 400+ hp neljälle pyörälle jätti pysyvän trauman  ;)

Ps. Ylläpito voi varmaan halutessaan tehdä tästä oman säikeen...
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #14 on: March 27, 2007, 22:05:00 PM »
Quote
Jatkan tähän vanhaan säikeeseen, joka on yhä todella hauskaa luettavaa.

Olen tossa jonkin aikaa myynyt ecliä nettiautossa tavoitteena saada vähän enemmän tehoa. Helpoin tapahan saada kunnolla tehoa on vaihtaa auto. Tämän jälkeen kait tulee nykyiseen turbon asentaminen tai kokonaan koneen vaihto.

Japan Moottorituonti kauppaa sivuillaan käytettyä moottoria: http://www.japan.fi/?view=moottorit&id=82. Kysymys kuuluukin, että mitä kaikkea muuta menisi uusiksi, jos nykyisen 4g63nt:n vaihtaisi suoraan? Tarkoitan siis pitääkö ECU, bensapumppu, putkisto yms. vaihtaa? Vaatisiko katsastusmies lisäksi jotain paperisotaa?

Nimim. 400+ hp neljälle pyörälle jätti pysyvän trauman  ;)

Ps. Ylläpito voi varmaan halutessaan tehdä tästä oman säikeen...

No jos pelkän moottorin saat tuolta, niin kyllä joudut vaihtamaan ecu:n johtosarjaa hieman muokkailemaan sekä putkiston alkuosan ainakin. Sitten jos se käyntiin joskus lähtee niin jos rakennat siitä 100% identtisen auton kun 97 GS-T on ja sulla kaikki lappuset ja lippuset sitä todistamaan konttorille niin kyllä sen muutoskatsastuksessa pitäisi mennä lävitse(ellei ole eri uudemmassa autossa kun näissä 1g:ssä). Tosin noita kaikkia todistuksia voipi olla melkomoinen metsästys hankkia, josko edes saat mistään.(kun kyse kokonaan toiseen automalliin "muutoskatsastaminen" voipi olla, että vaativat ohiajomelusta/jarruista/kolariturvallisuudesta todisteet 1997 GS-T autosta)

Sitten se toinen yksinkertaisempi vaihtoehto on se tehojen rajoitus katsastuksen ajaksi max. +20% ja päästöjen mittaus vtt:llä tjms vastaavalla. Sitten vain muutoskatsastaa ahdettuna..
« Last Edit: March 27, 2007, 22:06:39 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #15 on: March 27, 2007, 23:14:19 PM »
Niin, siis tää olikin tavallaan kysymys, että mitä eroja GS-T:ssä on GS:n kanssa.

Pistin tuonne myyjäfirmaan kyselyn, jos ne tietäis näistä asioista ja sattuisiko löytymään tarvittavia papereita. Ilmeisesti noita jotain lippusia saa ihan merkkihuollosta, ainakin ulkomailta autonsa hakeneet ovat kuulemma rahaa vastaan saaneet merkkihuoltamolta vastaavuustodistuksia. Tosin asia ei tässä ole nyt ihan yhtä yksinkertainen.

Siis ajatus tässä on se, että jos koneen saa parilla tonnilla, pienillä lisäkuluilla autoon ja auton rekisteriin, niin miksi turhaa vaihtamaan autoa. Täällähän on myynnissä tuollanen GS-T, mutta autokauppa toivoi 8 tonnia väliin, mikä on ihan käsittämätön summa kun auto on siinä kunnossa kun on. Mutta jos turbokoneen asennus ja siitä auton liikenteeseen saanti maksaa puolet tuosta välirahasta, niin alkaa olla siinä viitsimisen rajoilla.

Tällä viikolla on tarkoitus katsastaa auto. Voisin yrittää selvittää asiaa sieltä samalla. Ne vaan on yleensä "tosi" avuliaita konttorilla.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #16 on: March 27, 2007, 23:29:57 PM »
Quote
Niin, siis tää olikin tavallaan kysymys, että mitä eroja GS-T:ssä on GS:n kanssa.
Ei varmasti oikeasti paljoa, mutta kun kyse on autosta jota ei ole suomeen/eurooppaan tyyppohyväksytty on ne tietyt asiat testattava/todistettava vaikka auto olisi 100% samanlainen kun sun auto mutta hyväksynnät puuttuu.

Quote
Pistin tuonne myyjäfirmaan kyselyn, jos ne tietäis näistä asioista ja sattuisiko löytymään tarvittavia papereita. Ilmeisesti noita jotain lippusia saa ihan merkkihuollosta, ainakin ulkomailta autonsa hakeneet ovat kuulemma rahaa vastaan saaneet merkkihuoltamolta vastaavuustodistuksia. Tosin asia ei tässä ole nyt ihan yhtä yksinkertainen.
Ei saa merkkihuolloista mitään todistuksia. Suomessa vastaavuustodistukset kirjoittaa maahantuoja semmoisista automalleista joita on tuotu suomeen tai laput löytyy euroopan maahantuojilta. Ja koska turboja ei ole tuotu eurooppaan ei niistä myöskään löydy minkäänmaan raportteja keneltäkään maahantuojilta.

Quote
Siis ajatus tässä on se, että jos koneen saa parilla tonnilla, pienillä lisäkuluilla autoon ja auton rekisteriin, niin miksi turhaa vaihtamaan autoa. Täällähän on myynnissä tuollanen GS-T, mutta autokauppa toivoi 8 tonnia väliin, mikä on ihan käsittämätön summa kun auto on siinä kunnossa kun on. Mutta jos turbokoneen asennus ja siitä auton liikenteeseen saanti maksaa puolet tuosta välirahasta, niin alkaa olla siinä viitsimisen rajoilla.
No helpoin tapa on se tehojen rajoitus ja päästömittaus. Rahaa menee se 1500e-2000e lisärahnaa. Ilman mitään isoja paperisotia.

Quote
Tällä viikolla on tarkoitus katsastaa auto. Voisin yrittää selvittää asiaa sieltä samalla. Ne vaan on yleensä "tosi" avuliaita konttorilla.
Ei ne konttorilla osaa sanoa muuta kun mitä täällä olen jauhanut, sanovat vain jos sulla on maahantuojan/valmistajan viralliset lausunnot tai puolueettomien testauslaitoksien viralliset paperit jutskista niin sitten ok.
« Last Edit: March 27, 2007, 23:31:36 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #17 on: March 28, 2007, 14:47:31 PM »
Elikkäs yhteenvetona, kun tekniikka on autossa kiinni niin:

-Päästöt ja tehot tulee mittauttaa, esim vtt:llä.
-Valmistajalta tai maahantuojalta pitää olla todistus, jossa todetaan, että autossa (GS) on samat osat kuin vastaavassa turbomallissa (GS-T), eli valmistajan  selvitys moottorin vaihdon edellyttämistä osista (mm. jarrut, akselistot, voimansiirto, jousitus, jne). Selvitykseksi kelpaa myös varaosaselvitys eli listaus varaosien eroista moottorien välillä. Koska kyseistä mallia ei ole tuotu Suomeen tai yleensäkään eurooppaan niin paperien saaminen saattaa olla vaikeaa. Tätä kait voi kysyä Veholta.
- Valmistajalta pitää saada  myös yhteenveto moottorin teknisistä tiedoista. Tämän ei pitäisi olla mahdotonta, koska ko. moottori löytyy Suomeen tuoduista autoista.
- Moottorin ostokuitti pitää olla.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #18 on: March 28, 2007, 15:27:05 PM »
Quote
Elikkäs yhteenvetona, kun tekniikka on autossa kiinni niin:

-Päästöt ja tehot tulee mittauttaa, esim vtt:llä.
 Päästöt kyllä, tehot voi mittauttaa missä vain.

Quote
-Valmistajalta tai maahantuojalta pitää olla todistus, jossa todetaan, että autossa (GS) on samat osat kuin vastaavassa turbomallissa (GS-T), eli valmistajan  selvitys moottorin vaihdon edellyttämistä osista (mm. jarrut, akselistot, voimansiirto, jousitus, jne).
Selvitykseksi kelpaa myös varaosaselvitys eli listaus varaosien eroista moottorien välillä. Koska kyseistä mallia ei ole tuotu Suomeen tai yleensäkään eurooppaan niin paperien saaminen saattaa olla vaikeaa. Tätä kait voi kysyä Veholta.

Jarrujen ja alustan yms osalta voit tosiaan varmasti esimerkiksi metsästää GS-T auton ja EDM GS auton osanumerot jotka listata josta näkee vertauksen. Josta sitten varmaan suomen mitsubishin maahantuoja eli VEMIC voi tehdä lausunnon että kyseisten autojen alustat ja jarrut ovat identtiset.

Quote
- Valmistajalta pitää saada  myös yhteenveto moottorin teknisistä tiedoista. Tämän ei pitäisi olla mahdotonta, koska ko. moottori löytyy Suomeen tuoduista autoista.
Ensinnäkään ei löydy täysin samaa 210hp moottoria mistään suomeen tuoduista mitsuista. Toisekseen se ei auta vaikka olisikin, koska sen moottorin tiedot pitä olla täysin juuri GS-T autosta, eikä mistään muusta. Mutta moottorista ei pitäisi tarvita mielestäni mitään muuta tietoa kuin virallinen informaatio tehoista.

Quote
- Moottorin ostokuitti pitää olla.
Käytännössä varmaan auttaa asiaan, kun kuitenkin auton pitäisi olla ns.identtinen oikean GS-T:n kanssa tekniikaltaan.
« Last Edit: March 28, 2007, 15:31:11 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #19 on: September 24, 2007, 15:53:52 PM »
Soittelin tänään Vemicille ja kyselin, onko niillä mahdollisuus toimittaa todistuksia, joilla moottorin vaihto voisi onnistua. Sanoivat, että heillä ei ole GS-T:n papereita (korjaamokirjat) lainkaan, mutta sanoivat, että moottorimyyjältä sellaiset pitäisi löytyä. Heidän kauttaa on tuota vain kaksi GS:ää, joihin löytyy paperit.

Soittelin sitten Japanin moottorituontiin ja sieltä sanottiin, että GS-T kone löytyy ja paperitkin hankitaan. Ensiksi kuitenkin pitää selvittää onko nykyinen kone tehty -97 alkupuolella vai loppupuolella. Koska kuulemma -97 loppupuolella tehtyä konetta saa vaihdettua(?). Tietty käyttöönottopäivämäärä kait kertoo ainakin alustavasti jotain, mutta jos auto on otettu käyttöön loppuvuodesta, niin se ei riitä.  Osaako kukaan sanoa, mistä sen selvittää luotettavasti?

-T
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #20 on: September 25, 2007, 18:46:08 PM »
Selvittelin tänään lisää byrokratiaa katsastuskonttorilla. Tarvitsen osalistan GS-T-mallista ja omasta, sekä niistä koostetun virallisen lausunnon, jossa todetaan miltä osin alusta ja jarrut eroavat em. malleista. Koska ko. lausuntoa ei saa Vemiciltä, niin hiffasin, että esim. Mitsuhuollolla on pääsy osalistaan jos tiedossa on valmistusnumero. Pitänee nyt sitten selvittää saako uuden moottorin alkuperäisen auton valmistusnumeron vielä ongittua, jolloin päästäisiin käsiksi osalistaan. Jos siis silloin on lausunto, jossa voidaan yksilöidä uusi moottori ja sen alkuperäinen auto, niin luulisi lausunnon olevan aika vahva. Toinen mahdollisuus olisi tietysti ottaa vain joku GS-T ja tehdä siitä osalistavertailu, mutta en tiedä ollenkaan onko se riittävä. Sitten pitää selvittää tekeekö esim. Rinta-Jouppi Turussa lausunnon ja mitä se maksaa. Jos ei tee, niin kuka v***u niitä tekee. Ei tää oikeesti voi olla näin vaikeeta.  :'(

Aamulla kun soittelin Japanin moottorituontiin, niin siellä kerrottiin, että heillä oli ollut -97 loppuvuodesta käyttöönotettu Ecli jota oli yritetty muutoskatsastaa GS-T koneella. Tämä ei ollut onnistunut jostain syystä joka ei selvinnyt, mutta olisi kuulemma onnistunut jos käyttöönotto olisi ollut parisen kuukautta aikaisemmin. Lisäksi auto oli itseasiassa -95 mallinen, mutta otettu käyttöön siis vasta -97. Autoa ei kuulemma koskaan saatu rekisteriin. Vähän tämä jäi mietityttämään koska esim. päästörajoitukset muuttuivat 1.1.97, niin mistä ihmeestä se sitten narahti. Kanilla kertoivat, että moottorin tulee olla vähäpäästöinen juuri em. mainituista syistä. Siksi kuulemma olisi hyvä, jos moottori olisi napattu -97 tai sitä uudemmasta Ellistä (en tosin tiedä milloin vähäpäästöisyys tuli voimaan Japanissa).

Jos joku miettii alaa autojen kanssa niin voin antaa takuuvarman vinkin. Perusta konsulttifirma, joka tekee tekniikan vaihdosoperaatioita avaimet käteen periaatteella.
« Last Edit: September 25, 2007, 18:46:59 PM by Tuiisa »
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #21 on: September 25, 2007, 18:55:04 PM »
Nämä kaikki asiat on jo selvitetty miljoonaan kertaan, jos oikeasti haluaa säästyä itseselvittelyn vaivalta, niin voi hyvin ottaa minuun yhteyttä ja tarjota vaikka oluen lähikuppilassa niin selostan kyllä hyvin tarkasti kaiken mitä tarvitsee tietää ja mikä on se prosessi, mistä saa lappuja ja mistä ei...

Japanin moottorituonti ja muut vastaavat lafkat on tässä asiassa yhtä uunoja kun joku naapuritalon mirjamimummu..
« Last Edit: September 25, 2007, 18:55:53 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: "turbo" n/a:han?
« Reply #22 on: September 25, 2007, 19:28:09 PM »
Pistin YV:tä.  :)

-T
Ai, kato se irtos...