Sainkin jo selvitettyä itse että sehän on isc:n asennon tunnistin... Nyt alkoi tosin epäilyttää että miksi kone edes pysyi käynnissä tyhjäkäynnillä jos eculla ei ollut hajuakaan missä asennossa isc:n venttiili oli. Yks hätänen päätelmä olis että kaasuläppä vuotaa sivuista, mutta kun tyhjäkäyntikierrokset kuitenkin oli ihan tasaset 1000... Noh, pitää tutkia ja ihmetellä vielä lisää...
QuoteSainkin jo selvitettyä itse että sehän on isc:n asennon tunnistin... Nyt alkoi tosin epäilyttää että miksi kone edes pysyi käynnissä tyhjäkäynnillä jos eculla ei ollut hajuakaan missä asennossa isc:n venttiili oli. Yks hätänen päätelmä olis että kaasuläppä vuotaa sivuista, mutta kun tyhjäkäyntikierrokset kuitenkin oli ihan tasaset 1000... Noh, pitää tutkia ja ihmetellä vielä lisää...Se ei ole siis tunnistin vaan moottori. Tyhjäkäyntimoottorin ainoa virka on pitää tyhjäkäynti kunnossa kun kuorma kasvaa(esim ac päälle). Vaikka se ei ole kytketty, ei se vaikuta tyhjäkäyntiin millään tapaa normaalikuormalla. (pääpiirteittäin ainakin näin)Toinen sähköhärpäke tuossa kaasuläppäkotelossa on ips eli idle position switch. Kertoo vain ECU:lle painetaanko kaasua vai ei.(on/off)
No jos taas IPS:n johto on irti, tarkoittaa ettei ecu tiedä milloin auto on tyhjäkäynnillä ja milloin ei. Se on vain simppeli on/off kytkin.