Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Tervis on January 27, 2007, 13:28:11 PM
-
Ovatko muut joilla on kokemusta tästä
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1156099564
letkulämmittimestä huomanneet tällaisen ilmiön?:
Letkulämmitystä käytettäessä auto lähtee väkisin käyntiin. Mitä pidempään auto ehtii johdon päässä olemaan niin aina sitä huonommin se käyntiin hörähtää. Jos lämmitystä ei ole ollut ja auto on kylmä niin käynnistämisessä ei ole mitään ongelmaa.
Oireet siis tällaiset lämmityksen jälkeen:
-Startatessa hyrähtää välittömästi, mutta ei nosta kierroksia ja sammuu.
-Uudelleen yrityksen jälkeen hyrähtää taas ja pysyy kuin pysyykin käynnissä niin alhaisilla kierroksilla, että koko auto tärisee ja kone jyskää.
-Kaasun painaminen ei tunnu auttavan
-Tätä kestää max 10sekuntia, jonka jälkeen auto ottaa tyhjäkäyntikierroksensa ja käyttäytyy täysin normaalisti
Mistä tällainen siis saattaa johtua? Itse tuli sellainen teoria päähän, että auton ECU mittaa lämpöä jäähdytysnesteestä. Ja koska neste on hyvin lämmin niin ECU asettaa arvot sen mukaan kuin kone olisi lämmin. 10s jälkeen sitten kun auto on hetken käynyt ECU tajuaakin säätöjen olevan pielessä ja korjaa ne.
-
Kuulostais kyllä kieltämättä siltä, että ecu luulee koneen olevan lämmin. Sinänsä vaan outoa että ecuhan avaa lisäilmaventtiiliä ja rikastaa seoksia kunnes koneen lämmöt on jossain 80 asteen päällä...Tuskin se lämmitin niin tehokas on...?
-
Mutta kyllähän koneen kuuluisi olla lämmin jos se on ollut lämmityksessä. Ei tosin kuitenkaan 80 astetta mutta kuitenkin jonkin verran lämmin. Voisiko vika johtua lämpötila-anturin viasta? Jos se antaisi eculle vääriä singaaleja.
-
Jos auto on ollut lämmityksessä aamulla esim tunnin ni siitä huomaa sen takkuisuuden mutta sitten jos se kerkiää olemaan toista tuntia ni sit sen huomaa selkeesti ja se ei enää ensimmäisellä käynnistyksellä jää käyntiin. Vastus kyllä lämmittää pirun kuumaksi sen nesteen. Kädellä kun koittaa vastuksen viereisiä letkuja ni alkaa jo polttamaan. Syyläri ei kuitenkaan kuumene, korkeintaan lämpenee käden lämpöseksi.
Kuinkahan paljon se kuuma neste sitä konetta mahtaa edes loppujen lopuksi lämmittää? Öljyjä se tuskin pääsee mistään lämmittämään
-
Uskoisin sen olevan niin, että se neste kuumenee sen vastuksen ansiosta varmaan liki 80 astetta, mutta se jäähtyy siellä kylmässä koneessa ja syylärissä niin tehokkaasti, että konetta se ei sinänsä lämmitä kuin hiukan (siinä on meinaan niin paljon kylmää metallia lämmitettäväks). Ja se lämpöanturi sattuu olemaan varmaan semmosessa paikkaa et siinä kohtaa se lämpötila on se 80astetta jolloin kone hämääntyy. :o
-
Kuulostais kyllä kieltämättä siltä, että ecu luulee koneen olevan lämmin. Sinänsä vaan outoa että ecuhan avaa lisäilmaventtiiliä ja rikastaa seoksia kunnes koneen lämmöt on jossain 80 asteen päällä...Tuskin se lämmitin niin tehokas on...?
Mistäs lisäilmaventtiilistä puhe? Ei siellä mitään semmoista ole mitä ecu ohjaisi. Kaasuläppäkotelossa on fiav jota säätelee veden lämpötila.
-
Hmm, omituista kieltämättä. Itselläni laite on ollut normaalissa käytössä päivittäin ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Epäilisin, että vika on jossain muualla kuin lämpimässä jäähdytysnesteessä, koska muutoin tämä ongelma olisi kaikissa (4g63) malleissa, joissa on letkulämmitin(?).
Oletko pitänyt autoa lämpimässä kauankin? Ite pidän maks. 2h koska sähkö on ajastettua. Oletko vaihtanut jäähdytysnesteitä autosta millon viimeeks?
-T
-
Oletko pitänyt autoa lämpimässä kauankin? Ite pidän maks. 2h koska sähkö on ajastettua. Oletko vaihtanut jäähdytysnesteitä autosta millon viimeeks?
No pyrin pitämään sen 1-2h lämmityksessä aamuisin, en enempää. Ja niinkuin yritin selittää, niin tunnin jälkeen takkuisuuden jo huomaa kun tietää mitä tarkkailla, ja mitä kauemmin on lämmityksessä ollut niin aina sen hankalammin käynnistyy. Käynti ongelmia on ne muutamat sekunnit. Eikä tämä siis ole mikään käynnistyksen estävä tekijä: aina on käyntiin kumminkin lähtenyt.
Jäähdytysnesteet vaihdoin syksyllä samalla kun vastuksen asensin.
Olen 99% varma siitä, että tämä ongelma johtuu nesteen lämmityksestä, koska se on niin moneen kertaa todettu, että ilman lämmitystä auto lähtee käyntiin ja lämmityksessä olleena takkuilee. Aamulla kun pihasta lähtee auto lämmitettynä niin käynnistyy väkisin. Iltapäivällä kun kotiin lähtee niin jos/kun auto on seissyt 8h pakkasessa ilman lämmitystä niin se lähtee käyntiin ilman mitään ongelmaa. Ja tämäkin puoltaa asiaa: Sitä enemmän käynnistys takkuilee mitä kauemmin auto ehtii lämmetä.
-
Missä asennossa lämmitin on ? Ja luultavasti alavesiletkussa ? Oletko termaria kokeillut vaihtaa ? Jos se vaikuttaisi veden konvektio kiertoon.
-
Omassa Eclissä on letkulämmitin alavesiletkussa ja hyvin on toiminut. Lämmityksessä on 1-4h, milloin mitenkin sattuu muistamaan kelloa ruuvata.
Elikkäs ei mitään takkuisuutta täälläpäin :)
-
Missä asennossa lämmitin on ? Ja luultavasti alavesiletkussa ? Oletko termaria kokeillut vaihtaa ? Jos se vaikuttaisi veden konvektio kiertoon.
Lämmitin on niinkuin ohjeessa neuvottiin (eli 45 asteen kulmaan tai pystympään). Itsellä noin 65 asteen kulmassa vaakatasoon nähden ja paikka tosiaan siinä alavesiletkussa, joka syyläristä lähtee.
Termaria en ole vaihtanut mihinkään suuntaan koska auto on näin talvikeleissäkin lämmennyt äkkiä. Mahtaisko termarin vaihto auttaa sitten?
Eräs asia tuntuu myös pirun oudolta. Vaikka autoa lämmittää aamulla sen 2h niin silti tuntuu että lämpömittari nousee samassa ajassa normaaliin vaikkei lämmitystä käyttäisi. Sama pätee puhaltimen ilmaan: eli lämmintä ei puhalla yhtään aikasemmin vaikka auto olisi ollut 2h lämmityksessä.
-
Samanlainen ongelma on täällä, ja samaa epäilin ite että johtuis siitä että Ecu luulee koneen olevan lämmin. Tai oli viime talvena, en tiiä onko vielä kun ei oo tullu pistettyä autoa naruun. Mulla tosin kaasun painaminen autto, mutta toisaalta käynti oli surkeeta pitempään kun toi 10s.
Pitänee joku päivä kokeilla miten käy, en arkiaamuina oo uskaltanu testata jos ei lähdekkään käyntiin ja muuten en sitten oo vaan muistanu.
edit: niin ja vastus siellä samassa paikassa, termarin oon kyllä vaihtanu.
-
En kyllä vieläkään ymmärrä miksei ongelma tosiaan ole sitten minullakin. Pidän aamuisin noin 2h autoa johdossa ja se käynnistyy normaalisti. Lämmöt nousevat nollasta heti liikkeelle lähdön jälkeen kun ilman lämmitystä siinä menee kotvasen kauemmin, eli neste ei ole mitään hulppean kuumaa. Ulkolämpötilakaan ei tunnu vaikuttavan asiaan juurikaan, olen käyttänyt letkulämmitintä +0 - -20 asteen lämmöissä.
Jos Ecu säätelisi käyntiä pieleen, niin täytyisihän sen tapahtua minullakin, koska kaikkien osien pitäisi olla Terviksen kanssa samoja, eikö? Onko sulla Tervis vakio-ilmansuodatin? Mulla ei ole, mutta en nyt ihan heti keksi miten se voisi asiaan liittyä, muutakuin jonkun kondenssiveden kertymisen takia yms. Luulisin, että ecu mittaa jäähdytysnesteen lämpöjä vain jäähdytin propellien käynnistämistä ja koneen ylikuumenemisen estämistä varten. Joku joka tietää, voi kertoa, miksi kylmä/lämmin jäähdytysneste muuttaisi koneen käyntiä esim. bensa/ilmaseossuhdetta muuttamalla. Luulisin, että seosta säätävä lämpötila otettaisiin muualta kuin jäähdytysnesteestä.
-T
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.
-
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.
Sisäilma lämmitetään tosiaan sähköisesti, eli siihen ei vaikuta vaikka se vesi olis kiehuvaa putkissa 8-)
-
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.
Sisäilma lämmitetään tosiaan sähköisesti, eli siihen ei vaikuta vaikka se vesi olis kiehuvaa putkissa 8-)
Taeh?
Sähköllä? Onpa ennenkuulumaton ratkaisu. Koskeeko tämä kaikkia Eclejä?
Mutta Haynesin kirja ainakin esittelee perinteisen lämppärinkennon jossa vesi lämmittää. :-?
-
Pidän aamuisin noin 2h autoa johdossa ja se käynnistyy normaalisti. Lämmöt nousevat nollasta heti liikkeelle lähdön jälkeen kun ilman lämmitystä siinä menee kotvasen kauemmin, eli neste ei ole mitään hulppean kuumaa.
Kuinka kauan ehdit ajaa kun olet lämmittänyt autoa ennen kuin lämmöt nousee? Mulla menee noin 2km ni alkaa mittari nousta. Ja musta se on aika tarkkaan sama vaikka lämmitystä ei käyttäis.
Tänään aamulla taas 17 pakkasta ku pihasta lähdin ja lämmitystä 2h. Starttasi nyyhkien. Letkujen lämpöä koitin ennen ku lähin niin vastuksen yllä letku oli kuuma, syylärin yläletku oli lämmin samoin kuin itse syyläri.
-
Kuinka kauan ehdit ajaa kun olet lämmittänyt autoa ennen kuin lämmöt nousee? Mulla menee noin 2km ni alkaa mittari nousta. Ja musta se on aika tarkkaan sama vaikka lämmitystä ei käyttäis.
Alle 500 metriä niin lämmöt on noussut jo neljännekseen (puolessa välissä normaalisti), jos auto on ollut reilun tunnin johdossa ja hetken (minuutin) käynnissä ennen liikkeelle lähtöä.
Tänään aamulla taas 17 pakkasta ku pihasta lähdin ja lämmitystä 2h. Starttasi nyyhkien. Letkujen lämpöä koitin ennen ku lähin niin vastuksen yllä letku oli kuuma, syylärin yläletku oli lämmin samoin kuin itse syyläri.
Mullakin sammahti auto aamulla kun en kierrättänyt käynnistäessä tarpeeksi, mutta tokalla yrittämällä lähti kauniisti ja kierroksen oli hetken parissa tonnissa (autom. ryyppy) kunnes lämpeni. Miten sulla kierroksen menee kun käynnistät ilman esilämmitystä? Nousee pariin tonniin ja pysyy siinä kunnes lämpiää?
-T
-
Miten sulla kierroksen menee kun käynnistät ilman esilämmitystä? Nousee pariin tonniin ja pysyy siinä kunnes lämpiää?
Niin juuri. Eli siis jos en käytä lämmitystä niin auto starttaa iloisesti ja käy hetkisen korkeammilla 1500-2000 kierroksilla kunnes tippuu siihen tyhjäkäyntiin joka on noin 900rpm mulla.
Ja siis lämmityksessä olleena kierrokset on sen max 10s niin alhaalla ettei kierrosmittari edes kunnolla reagoi. Semmoset kierrokset että startilla pystyy avittamaan.
-
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.
Sisäilma lämmitetään tosiaan sähköisesti, eli siihen ei vaikuta vaikka se vesi olis kiehuvaa putkissa 8-)
Tuota en usko ennen kun joku tarjoaa servicemanuaalista todisteen ;D
Tuuisa: Ainaskin 1g:ssä menee tyhjäkäyntikierrokset moottorinlämpötilan mukaan. Ihan kartta siellä jossa joku 8 rpm kohtaa kierrosalueella 800-1600 rpm :) Oikeita lämpötiloja ei oo nyt antaa rpm kohtaisesti.
-
Hmm tais siellä ollakkin joku kenno oikeassa olet. Mutta mielestäni siinä lämmityksessä oli kuitenkin sähköisesti jonkunmoinen esilämmitys tjms. Ettei se ihan perusmallia ollut.
Tuuisa: Ainaskin 1g:ssä menee tyhjäkäyntikierrokset moottorinlämpötilan mukaan. Ihan kartta siellä jossa joku 8 rpm kohtaa kierrosalueella 800-1600 rpm. Oikeita lämpötiloja ei oo nyt antaa rpm kohtaisesti.
Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?
-
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.
Sisäilma lämmitetään tosiaan sähköisesti, eli siihen ei vaikuta vaikka se vesi olis kiehuvaa putkissa 8-)
Tuota en usko ennen kun joku tarjoaa servicemanuaalista todisteen ;D
En kyllä minäkään näin yhtäkkiä. Ehkä siellä voi olla jonkinlainen esilämmitys joka nopeuttaa auton lämpeämistä mutta kyllä siellä on normi kenno oltava.
Paljonkos herrojen letkunlämmittimissä on watteja? (ei mitään kaksimielistä tuosta ;D) Tuli vaan mieleen että riittääkö lämmittimen teho lämmittämään lohkoa. Jos lämpenee vain nesteet ja lohko jääkin silti vielä kylmäksi. Minulla ainakin auton konepelliltä on sulanut lumetkin kun autoa on pitänyt pari tuntia lämmityksessä. Eikä mitään ongelmaa käyntiin lähtiessä. Mulla on normaali lohkolämppäri omas motissa.
-
Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?
Tuosta coolant temperature anturista ECU muuttaa ajoitusta lämpötilan mukaan. En usko että tyhjäkäyniin liittyy muulla tapaa.
Engine Coolant Temperature Correction
ºF ºC Timing Change (º)
224 106.67 -2
206 96.67 -1
176 80.00 0
125 51.67 0
95 35.00 0
69 20.56 0
46 7.78 +4
19 -7.22 +8
-3 -19.44 +11
-
Paljonkos herrojen letkunlämmittimissä on watteja?
550W defan letkulämmitin ja konepelliltä sulaa lumet myös
-
Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?
Eihän se ECU pysty nostaan moottorin kierroksia pelkällä polttoaineensyötöllä, sihen tarvitaan se FIAV joka päästää lisää ilmaa kaasuläpän ohi.
-
Noniin kävin testailemassa. Joku 4 tuntia se tuolla ulkona kerkesi jäähtyä työpäivän jälkeen kun kävin narun laittamassa ja tunnin verran sitä pidin.
Käyntiin se lähti selvästi paremmin kun ihan kylmänä olis lähteny. Vaan mahtoko se tossa neljässä tunnissa täysin kylmetä? Viisari tuntu lähtevän nousuun aika nopeasti (siis lämpömittarin viisari senkin kaksimieliset siat!)
Ei se kyllä ekalla käyntiin lähteny, mutta mulla on ollu ongelmia tossa kylmäkäynnistyksessä nyt muutenkin ja paljon paremmin se käyntiin lähti tosiaan kun yleensä esim aamulla töihin lähtiessä.
ps. mikäs tuo fiav on tarkemmin ja mistä se löytyy?
-
Hmm tais siellä ollakkin joku kenno oikeassa olet. Mutta mielestäni siinä lämmityksessä oli kuitenkin sähköisesti jonkunmoinen esilämmitys tjms. Ettei se ihan perusmallia ollut.
Tuuisa: Ainaskin 1g:ssä menee tyhjäkäyntikierrokset moottorinlämpötilan mukaan. Ihan kartta siellä jossa joku 8 rpm kohtaa kierrosalueella 800-1600 rpm. Oikeita lämpötiloja ei oo nyt antaa rpm kohtaisesti.
Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?
Et oo väärässä.
On siellä se fiav myös, mutta on siellä se kompensointikartta myös :)
Varmaan noi kaikki menee sillai käsikädessä että fiav antaa ilmaa tietty määrä ja tyhjäkäyntimoottorilla/sytkällä säädetään tarkemmin tavoitteeseen, joka on tuossa kartassa.
http://www.full-boost.net/vr4/electronic/editing_eprom/tunerpro.jpg
Tuossa on nyt galantista tuo kartta, mutta 1g:ssä ihan sama idle map löytyy. Kartassa ei ole laitettu noita asteita, voin toki kaivaa nekin mitkä noi tarkalleen on.
-
ps. mikäs tuo fiav on tarkemmin ja mistä se löytyy?
Fast idle air valve
http://members.shaw.ca/dsm.1000q/Engineprimer/1G/throttlebody.htm
-
Noniin kävin testailemassa. Joku 4 tuntia se tuolla ulkona kerkesi jäähtyä työpäivän jälkeen kun kävin narun laittamassa ja tunnin verran sitä pidin.
Käyntiin se lähti selvästi paremmin kun ihan kylmänä olis lähteny. Vaan mahtoko se tossa neljässä tunnissa täysin kylmetä? Viisari tuntu lähtevän nousuun aika nopeasti (siis lämpömittarin viisari senkin kaksimieliset siat!)
Ei se kyllä ekalla käyntiin lähteny, mutta mulla on ollu ongelmia tossa kylmäkäynnistyksessä nyt muutenkin ja paljon paremmin se käyntiin lähti tosiaan kun yleensä esim aamulla töihin lähtiessä.
ps. mikäs tuo fiav on tarkemmin ja mistä se löytyy?
Ei se ollu varmaan kylmenny vielä... Jos vaan viittit ni koitappa niin et pistät aamuks sen auton lämpee ja lämmität 2h (koska mitä kauemmin nestettä lämmittää kylmässä koneessa niin sitä huonommin käy aluksi). Kerro sitten, että mitä tapahtu.
-
Tästä ei tavallinen tohvelin kuluttaja ota selvää joten voisko joku selittää ihan näin pöljälle semmosen tiivistetyn tekstin että mitä se lämmitys mahdollisesti saa pieleen menemään. Mihin on päädytty? ;D ;)
-
Noissa letkulämmittimissä on muillakin automerkeillä ollut ongelmia mitä lukenut. Mä yhdistäsin sen ongelman tässä tapauksessa seuraaviin asioihin:
- Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi
- Nesteen kierto
- Ecu & Ajoituksen säätely tuolta anturilta saamien arvojen mukaan
Ainoa vain, etten ymmärrä miksi toisessa autossa toimii ja toisessa ei. Onko kyseessä erimerkkiset letkulämppärit? Kenties eri-asteiset termostaatit? Vai miksi toisella toimii moitteitta ja toisella ok.
-
Ainoa vain, etten ymmärrä miksi toisessa autossa toimii ja toisessa ei. Onko kyseessä erimerkkiset letkulämppärit? Kenties eri-asteiset termostaatit? Vai miksi toisella toimii moitteitta ja toisella ok.
Mulla tosiaan on Defa ja toimii moitteetta.
-T
-
Ainoa vain, etten ymmärrä miksi toisessa autossa toimii ja toisessa ei. Onko kyseessä erimerkkiset letkulämppärit? Kenties eri-asteiset termostaatit? Vai miksi toisella toimii moitteitta ja toisella ok.
Mulla on täysin sama lämmitin kuin Tuiisalla eli siis Defa. Tuiisan ohjeiden perusteella sen asensinkin.
Outo juttu tosiaan on kun joillakin toimii ja joillakin ei.
Onko kellään ideoita ehkäisemään ongelma?
BTW: kiitos teme selkeästä selityksestä. Tajuan nyt edes jotakin :D
-
BTW: kiitos teme selkeästä selityksestä. Tajuan nyt edes jotakin :D
Huom. tää oli vaan mun teoria mihin osatekijöihin mä yhdistäsin tätä vikaa. Mutta edelleen ei mulla ole mitään hajua miksi se toisella toimii ja toisella ei.
Pitäis varmaan päästä dataloggailee tommosta vika-autoa, ja katsoa mitä siellä tapahtuu..
-
BTW: kiitos teme selkeästä selityksestä. Tajuan nyt edes jotakin :D
Huom. tää oli vaan mun teoria mihin osatekijöihin mä yhdistäsin tätä vikaa. Mutta edelleen ei mulla ole mitään hajua miksi se toisella toimii ja toisella ei.
Pitäis varmaan päästä dataloggailee tommosta vika-autoa, ja katsoa mitä siellä tapahtuu..
Kenellä näitä dataloggeja muute on?
Hatuttaa ihan uskomattomasti tää ku vehkeet o ostettu ja laitettu ja sit ne ei toimi niiku pitäs. Vois raportoida tällasest jonnekki DEFA:n maahantuojalle ja kysyä et onkohan tähä olemassa ratkasua.
-
Onko noista vika vika autoista puhdistettu kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu...Tota tyhjäkäyntimoottorin kuolleisuutta ei välttämättä huomaa kesällä...
-
Onko noista vika vika autoista puhdistettu kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu...Tota tyhjäkäyntimoottorin kuolleisuutta ei välttämättä huomaa kesällä...
En usko että moisista johtuu, tätä samaa vikaa on netti täynnä poraamista. Kun ei toimi kunnolla tuon letkulämppärin kanssa. Googlellakin löytää ties kuinka monesta paikkaa.
+
Kun auto käynnistetään kylmänä toimii se hyvin ja kun se lämpenee toimii se edelleen hyvin. Ongelmahan tässä oli vain se käynnistys kun tuo lämppäri lämmittänyt jonkun aikaa..
-
Onko noista vika vika autoista puhdistettu kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu...Tota tyhjäkäyntimoottorin kuolleisuutta ei välttämättä huomaa kesällä...
Kyllä mulla ainaki huomas ton tk-mosan epäkuntosuuden kesälläkin, kierrokset heitteli koko ajan tyhjäkäynnillä ollessa, ajossa ei mitään havaintoo viasta.
-
Tunnistan oman autoni noista oireiluista, mutta ilman lämmitystä. Oon miettiny jonkun anturin viallisuutta, mutten ihan osannu sanoa että minkä. Esim viime kesänä kone "kylmänä", eli vaikka yön seisseenä pihalla ja ulkona 20-asteen lämpötila, niin kone hädintuskin pysyy käynnissä. Käyttäytyy just niinkuin kuvattu, eli kierrokset reilusti alle tyhjäkäynnin verran, niin että moottori jyskyy, auto heiluu eikä kaauspolkimesta tapahdu mitään. Sitten kun kuluu se 10sek, kone saavuttaa todella tasaisen tyhjäkäyntinopeuden eikä minkäänlaista vikaa ilmene missään. Ajon jälkeen kun taas jättää auton puoleksi tunniksi pihaan seisomaan, ja käynnistää sen jälkeen niin lähtee käyntiin täysin ongelmitta.
Ehkä hieman offtopiccia, mutta haluan kuulla mahdollisen ratkaisun tähän, koska se voisi myös selventää omaa ongelmaani.
-
Tunnistan oman autoni noista oireiluista, mutta ilman lämmitystä. Oon miettiny jonkun anturin viallisuutta, mutten ihan osannu sanoa että minkä. Esim viime kesänä kone "kylmänä", eli vaikka yön seisseenä pihalla ja ulkona 20-asteen lämpötila, niin kone hädintuskin pysyy käynnissä. Käyttäytyy just niinkuin kuvattu, eli kierrokset reilusti alle tyhjäkäynnin verran, niin että moottori jyskyy, auto heiluu eikä kaauspolkimesta tapahdu mitään. Sitten kun kuluu se 10sek, kone saavuttaa todella tasaisen tyhjäkäyntinopeuden eikä minkäänlaista vikaa ilmene missään. Ajon jälkeen kun taas jättää auton puoleksi tunniksi pihaan seisomaan, ja käynnistää sen jälkeen niin lähtee käyntiin täysin ongelmitta.
Ehkä hieman offtopiccia, mutta haluan kuulla mahdollisen ratkaisun tähän, koska se voisi myös selventää omaa ongelmaani.
Onkos näin nyt talvellakin? Eli auto seisoo yön -20 pakkasessa, ja aamulla on käynnistät käyttäytyy samoin?
-
Auto oli aamulla narussa, en oikeen osaa sanoa että lähtikö se paremmin käyntiin kun normaalisti. Ei se täydellisesti lähtenyt eikä kyllä kovin huonostikaan, pakkasta kuitenkin taisi olla aika paljon niin kyllä se siihen nähden hyvin lähti.
Pääpointtina kuitenkin ettei se ainakaan normaalia huonommin lähtenyt.
Lämppärinä taitaa olla se sama defa kun teillä, motonetistä kävin jonkun hakemassa ja muistaakseni se oli sama kun jollakulla täällä. Letkujen tai muidenkaan paikkojen lämpötilaa en kokeillut mutta ei konepelti ainakaan ollut sulanut
Kaasuläppäkoteloa en ole putsannut (miten se kannattaa putsata? jollain puhdistusspraylla?). Tyhjäkäyntimoottori on kyllä vaihdettu, viimetalvena oli risa ja nyt ehjä.
-
Kannan kanssa rakentavan panokseni tähän keskusteluun... Laserissa oli kans letkulämmitin ja mulla oli tolpan kello rikki eli saattoi olla jonkun 12 tuntia putkeen päällä ja aina lähti ihan normaalisti käyntiin. Työpaikalla samati, vaikka oli yleensä vaan sen 2 tuntia.
Sit jos joutui kovalla pakkasella käynnistään ilman lämmitystä niin kävi selkeästi huonommin. Tai kyllähän se kävi mutta jos heti lähti ajoon niin vastasi kaasuun paljon surkeammin. Mutta mitään em. ongelmia ei ollut, lämmityksen jälkeen lähti aina ihan nätisti ja kävi tasaisesti.
-
Täältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa. >:( tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...
Eli jos on yli tunnin piuhassa kiinni, niin starttailessa ei pysy käynnissä oikein mitenkään jos ei polje kaasua vähän aikaa heti kun on murahtanut käyntiin. Sitten kun on koulussakin pihalla jäähtyny jonkun 6-8h niin starttaa iloisesti.
Viikonloppuna sitten testasin ja pidin lauantai aamusta sunnuntai iltaan lämityksessä (sain lainaan ilman ajastinta olevan lämmityspaikan) ja sunnuntaina starttasi aivan normaalisti. :-?
-
Täältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa. >:( tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...
Oliko sulla ihan normaali lohkolämmitin vai letkuun tuleva lämppäri?
-
Tunnistan oman autoni noista oireiluista, mutta ilman lämmitystä. Oon miettiny jonkun anturin viallisuutta, mutten ihan osannu sanoa että minkä. Esim viime kesänä kone "kylmänä", eli vaikka yön seisseenä pihalla ja ulkona 20-asteen lämpötila, niin kone hädintuskin pysyy käynnissä. Käyttäytyy just niinkuin kuvattu, eli kierrokset reilusti alle tyhjäkäynnin verran, niin että moottori jyskyy, auto heiluu eikä kaauspolkimesta tapahdu mitään. Sitten kun kuluu se 10sek, kone saavuttaa todella tasaisen tyhjäkäyntinopeuden eikä minkäänlaista vikaa ilmene missään. Ajon jälkeen kun taas jättää auton puoleksi tunniksi pihaan seisomaan, ja käynnistää sen jälkeen niin lähtee käyntiin täysin ongelmitta.
Ehkä hieman offtopiccia, mutta haluan kuulla mahdollisen ratkaisun tähän, koska se voisi myös selventää omaa ongelmaani.
Onkos näin nyt talvellakin? Eli auto seisoo yön -20 pakkasessa, ja aamulla on käynnistät käyttäytyy samoin?
Auto on nyt seisonnassa talven yli. Voin sen joku päivä koittaa hurauttaa käyntiin, mutta on se kuitenkin vähän eri asia jos herättää talviunilta...
-
Eli jos on yli tunnin piuhassa kiinni, niin starttailessa ei pysy käynnissä oikein mitenkään jos ei polje kaasua vähän aikaa heti kun on murahtanut käyntiin.
Pakko olla joku anturivika, lähti ainakin viime talvena kelillä kuin kelillä, lohkolämppärillä tai ilman kuin palmun alta käyntiin.
-
Eli jos on yli tunnin piuhassa kiinni, niin starttailessa ei pysy käynnissä oikein mitenkään jos ei polje kaasua vähän aikaa heti kun on murahtanut käyntiin.
Pakko olla joku anturivika, lähti ainakin viime talvena kelillä kuin kelillä, lohkolämppärillä tai ilman kuin palmun alta käyntiin.
Ei sitten auta muu kun ruveta tutkimaan et mikä mättää. Onneks ei kuitenkaa aina temppuile, jostain ihmeen syystä :-?
-
Täältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa. >:( tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...
Oliko sulla ihan normaali lohkolämmitin vai letkuun tuleva lämppäri?
Nyt täytyy myöntää etten osaa kyl ihan äkkiä sanoo :-[ kun en ole ite sitä ostanut/asennuttanut (ja olen laiska enkä viitsi mennä kurkkimaan tuonne ulos pimeään ja pakkaseen ;)). Mut Migo varmaan osaa kertoa tämän ::)
-
Sama vika minullakin, letkulämppärinä joku defan lämppäri, wattiloista ei tietoa mutta sulaa lumet konepelliltä vaikka olisi mikä pakkanen. Hetken ei meinaa pyöriä kunnolla ja saattaa tyhjäkäynti olla hukassa n. puol minsaa mutta sitten pelaa kun enkeli... tai pelasi ennenku tuli muuta hässäkkää autoon...
-
En tosiaan ookkaa ainut ku tästä kärsii. Mikä himputti niissä autoissa on sitten erona ku toimii...
Vois keräillä yhteen kaikki mahdolliset syyt ja siitä sitte jokane valitsee jonkun jota tutkii ja ilmottaa että onko vaikutusta.
Eli siis yksi vaihtaa lämpöanturin ja katsoo että muuttuuko tilanne. Toinen termostaatin. Kolmas vaikka auton ;D.
Sitten vois tehdä ihan mittauksen, että sujauttaa siitä jäähdytysnesteen täyttökorkista lämpömittarin toimivaan ja hattuilevaan yksilöön ja mittaa mitä lämmöt näyttää 2h lämmityksen jälkeen yms. testausta.
Pakko tähän on ratkasu olla!
-
no minua ei tuo sillai häiritse että kuitenkin lähtee nopsaan toimimaan niinku pitääkin. ja nyt on auto paskana muutenkin että tuo tuntuu aika pienoiselta ongelmalta toi lämppäri homma
-
Täältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa. >:( tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...
Oliko sulla ihan normaali lohkolämmitin vai letkuun tuleva lämppäri?
Nyt täytyy myöntää etten osaa kyl ihan äkkiä sanoo :-[ kun en ole ite sitä ostanut/asennuttanut (ja olen laiska enkä viitsi mennä kurkkimaan tuonne ulos pimeään ja pakkaseen ;)). Mut Migo varmaan osaa kertoa tämän ::)
Joku ihan normi Defan letkulämmitin siinä on, AD-autopaikassa defan kirjoista katsoivat ja asensivat.
-
Nyt saattaisi olla pientä vihjettä tuohon käynnistymis ongelmaa. http://www2.hs.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1081 Tuosta löytyi kohta jossa puhutaan ruiskun suuttimista. Onko ollut mitään ongelmia käynnistymisessä muuten kun lämmityksen jälkeen?
-
Onko ollut mitään ongelmia käynnistymisessä muuten kun lämmityksen jälkeen?
Mitään ongelmia ei oo ellei lämmitä, ainakaan mulla. Käynnistyy oikein hyvin pakkasillakin jos EI lämmitä.
-
Onko ollut mitään ongelmia käynnistymisessä muuten kun lämmityksen jälkeen?
Mitään ongelmia ei oo ellei lämmitä, ainakaan mulla. Käynnistyy oikein hyvin pakkasillakin jos EI lämmitä.
Sama täällä. Eli hyvin lähtee jos ei lämmitä (välillä käyny kyllä niinki et lähtee hyvin lämmityksen jälkeenki)
-
Lämpeekö teillä, kellä semmonen letkulämppäri on, niin se pakosarjan alla oleva metalliputki kun se lämmitin on ollu päällä? Mulla se jää ihan kylmäks vaikka tänäänkin 2h oli lämmityksessä.