Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: UITTO- on January 26, 2007, 15:07:11 PM
-
Joo eilen tossa ajelin tyttöystävän tykö ja alko kone tukehtua ja kaikki ilma mitä ulos tuli niin tuli pakosarjan toisesta liitoskohdasta. Paikassa on siis obx:n pakosarja.
Menin sitte aamulla paikalliselle huoltamolle näyttämään autoa ja otettiin putki pois niin katalysaattorin kennosto oli aivan atomeina ja oli tukkinut putken. Mtään häiriöitä ei ole ollut auton käynnissa ja käyttäytyminen on allut ihan normaalia, missä siis on ollut vika? Onko katalysaattorissa kenties ollut jonkinlainen valmistusvirhe (katalysaattorin merkkiä en tiedä, mussa zalama jos avaisi hieman tietoutta kun obx:n satsin mukana laitoit tulemaan katalysaattorin)
Lauantaina rakensin Putkiston ja silloin katalysaattori otettiin käyttöön, sitä ennen olen ajanut vakioputkistolla ja sen edessä ollut toi peltisatsi ja silloin ei ollut mitään ongelmia että toimi niinkuin pitikin. Pari päivää sitten alkoi putkiston sisältä kuuluaaan kolinaa ja nyt sitte meni tukkoon, että ajossa uus katti oli sitten ollut joku neljä päivää?
Ihmettelen vaan että onko auton seoksissa vika tai että onko ollut valmistusvirhe. Korjaamon setä sanoi että auto kyllä käy nätisti mutta tiedä häntä? Toivottavasti joku edes sai tekstistä selvää :D
-
Ettei vaan menny väärin päin sinne ? :o en tiedä onko sillä merkitystä mutta tulipahan mieleen kun joskus mietin että miten päin se sinne nyt tulee.. hassu juttu.
-
Tulisi yhtäkkiä näin näkemättä mieleen että katti on saanut bensaa ja se on polttanut kennon. Onko kenno ihan paloina vai sellainen sulanut klöntti? Jotenkin uskomatonta että katti hajoaisi yhtäkkiä tuollalailla. :o
-
se OLI sellanen yhtenäinen klöntti, mikä sitte piti hajottaa et sai sen ulos.. oli tosiaan jo muutaman päivää pitäny kolinaa, mutta nyt vasta meni site putki ihan tukkoon ja lakkas hengittämästä.. no nytte hengittää erinomaisesti kyl :D mut mitenkäs se sitte on vanhalla putkella ollut ihan normaali ku kuitenki pari kk miltei ajoin tilla rosterisatsilla :/
-
vai onko sitte vaan mahdollisesti valmistusvirhe.. mitään takuita tuskin on ku ameriikosita kuitenkin on lähtösin.. vaikka oiski ni kyl tää näin on ok..
-
ja nuolen osoittamaan suuntaan laitoin sen paikkaan.. että in tuli sinne mistä ilma menee sisään ja out sinne mistä tulee ulos.
-
Jotenkin mulla on tunne että sinne on mennyt bensaa. Voin olla väärässäkin. Se palamattoman bensan joutuminen voi johtua sytytyshäiriöistä tai muusta tilanteesta jossa kaikki bensa ei ehdi/pysty palamaan. Yleensä yksi kerta riittää ja katti saattaa vaurioittua. Annat nyt vain tyhjän pöntön olla paikoillaan ja laitat katsastukseen sen vakio katin. ;)
-
Toivottavasti joku edes sai tekstistä selvää :D
En haluaisi mitenkään nillittää, mutta jos mitenkään mahdollista hieman tuota pitkien kirjoitusten ulkoasuun kiinnittää huomiota. Vain pari asiaa kun pitää mielessä kirjoittaessa:
- Pisteen jälkeen aina välilyönti ja iso alkukirjain
- Kappalejaot aina kerran enterillä tai sitten kokonaan tyhjä rivi väliin, ei sekaisin molempia
Älä siis nyt vedä herneitä, ystävällinen kehoitus vain. Muokkasin tuota alkuperäistä tekstiä hieman selkolukuisemmaksi. ;)
-
teme puhut ihan asiaa :D ei tossa ku oli niin tohkeissaan tosta tapahtuneesta niin pystyny keskittymään edes kirjottamiseen kunnolla :D
joo ton takia vaan hommasinkin ton katin ettei tarttis leikkiä sitä katti päälle ja katti pois leikkiä vaan et ois saanu tollasenaan viiä katsastukseen... mut eipä sitte mennäkkään.. vai pitäskö koittaa tollasta keraamista kattia ku tuolla myynti ilmoituksessa on.. en tiedä, mutta hyvin ottaa päähän.
-
teme puhut ihan asiaa :D ei tossa ku oli niin tohkeissaan tosta tapahtuneesta niin pystyny keskittymään edes kirjottamiseen kunnolla :D
joo ton takia vaan hommasinkin ton katin ettei tarttis leikkiä sitä katti päälle ja katti pois leikkiä vaan et ois saanu tollasenaan viiä katsastukseen... mut eipä sitte mennäkkään.. vai pitäskö koittaa tollasta keraamista kattia ku tuolla myynti ilmoituksessa on.. en tiedä, mutta hyvin ottaa päähän.
Ja oppi meni perille. Sori, oli pakko kommentoida.
-T
-
joo tais mennä toivottavasti :D
tossa kaasuttelin pihamaalla äsken ihan vaan kuunnellaakseni et mitä auto sanoo.. ni se alko sanomaan pam siinä neljän tonnin kohilla ku kierrokset päästi laskuun. et johtuuko se siitä että ainetta kulkee raakana putkessa tai mahdollisesti sitä että pakosarjan ekan pätkän tiiviste, katin laipan tiiviste sekä muutama reikä putkessa vuotaa. voiko ampuminen johtua niistä KIN??
-
Taisi mennä raakaa bensaa putkeen ja kuuma putki ja pakokaasut sytyttivät bensan siellä. Onkohan nyt kaikki säädöt kohdallaan? Oletko yhtään seurannut bensan kulutusta? Voi olla että seuraavaksi hajoaa lambda jos et pian korjaa/paikallista tuota vikaa. :P
-
emt ihan normisti on auto kuluttanu ja käyttäytyny :/
-
Ainahan moottorijarrutuksessa ja tolleen vapaalla kaasutellessa menee raakana putkeen kun kaasusta päästää. Jos kaasulla kuitenkin käy tasaisesti eikä pauku niin ei siellä tarvi vikaa olla. Jos ampuu vaikka pitää kaasulla kierroksia korkealla niin sit kantsii huolestua.
-
joo siis kun kaasulta päästää ni sillon ampuu.
Noh nyt ei oo paljoanaan vaimentimia ku on vaan toi ontto katti ja yks pönttö et ei liikaa vaimenna ni voiks siitä johtua et toi paukkuminen kuuluu selvemmin?
-
Ainoat vastaantulleet katin särkymiset meikän kohalla on johtuneet mekaanisesta rasituksesta. Esim. katti ajettu kiveen.
Että ei voisi joku tälläinen tulla kyseeseen?
Esim. asennusvaiheessa joku vähän kovempi isku tai kolautus?
Sanoit että pitää koittaa keraamista kattia seuraavaksi. Oliko tämä sitten jalometallikatti? Niidenhän pitäis olla just mekaanisesti kestävämpiä. Samoin kuin yleensä kaikenlaisia häiriöitä pitäis kestää paremmin (bensaa).
-
Ainahan moottorijarrutuksessa ja tolleen vapaalla kaasutellessa menee raakana putkeen kun kaasusta päästää.
Mutta suihkutusmoottorissa pitäisi mennä vähemmän kuin esim. kaasutinkoneessa. Kun päästät jalan kaasulta ja kaasuläppä menee kiinni niin suihkutussuuttimista ei pitäisi tulla kuin se määrä mitä auto tarvitsee käydäkseen tyhjäkäyntiä. Kaasutinmoottorissa taas bensiini imetään koneeseen alipaineella jolloin kaasuläpän kiinni meneminen aiheuttaa alipaineen lisääntymisen ja mahdollisesti ylimääräisen bensan kulkeutumisen moottoriin.
Kertokaa vain jos olen väärässä mutta näin on "isot pojat" opettaneet. :)
Mutta tämähän meni vallan offtopikiksi koko aihe. Ei tapella. Menen korkkaaman ekan ohrapirtelön. [smiley=beer.gif]
-
Toki se kuuluu selvemmin mut kyllä sen ehjälläkin putkella huomaa kun kuuntelee. Jos on epäilystä että on seoksissa jotain häikkää niin käytä tulpat irti, niistä näkee jo aika paljon. Happianturi on yleensä samassa kunnossa kuin tulpatkin.
-
joo siis kun kaasulta päästää ni sillon ampuu.
Se saa liikaa bensaa sitten. 8-)
-
Itseasiassa minun käsiittääkseni ruiskumoottoreissa kun moottorijarrutetaan niin suuttimista ei pitäisi tulla juuri yhtikäs mitään. Sitten vasta kun päästään tietyn rpm alle esim. 2000rpm, alkaa suuttimista tulla se mikä määrätty tyhjäkäynnille.
Edelleen korjatkaa joku jos olen väärässä.
-
Itseasiassa minun käsiittääkseni ruiskumoottoreissa kun moottorijarrutetaan niin suuttimista ei pitäisi tulla juuri yhtikäs mitään. Sitten vasta kun päästään tietyn rpm alle esim. 2000rpm, alkaa suuttimista tulla se mikä määrätty tyhjäkäynnille.
Edelleen korjatkaa joku jos olen väärässä.
Näin on!
Bensaa alkaa tulemaan vasta kun tyhjäkäyntikierrokset on mittarissa.
Siksi riuskukoneissa kannattais käyttää mahd. paljon moottorijarrutusta, silloin kulutus 0L/100km.
offtopic :)
-
Pientä pilkun laittamista....
Suihkutusmoottori on bensakone.
Ruiskutusmoottori on dieselkone.
Ero nimikkeillä johtuu syöttöpaineen erosta.
Tiedän että tämä oli hieman [smiley=jerkit.gif].
-
Pientä pilkun laittamista....
Suihkutusmoottori on bensakone.
Ruiskutusmoottori on dieselkone.
Ero nimikkeillä johtuu syöttöpaineen erosta.
Tiedän että tämä oli hieman [smiley=jerkit.gif].
Edelleen pilkun painantaa, nyt puhuttiinkin RUISKUmoottoreista joka ihan normaalissa puhekielessä ymmärretty termi. Ei siis puhuttu ruiskuTUSmoottoreista ;)
-
viilataan :D
asiaan sitte taas.. niin soittelin tonne huoltamolle huomiseks ajan ni katotaan muutamat vuodot kuriin, ja mainittin samalla et ampuilee välillä ni äijä määritteli niin että johtuu siitä että katti ei ole enää.. mitenköhän tuon sitte ottaisi??
-
ruiskut tai suihkut... Edelleen oon sitä mieltä että autossa ei ole mitn vikaa jos parkissa vapaalla nostaa kaasulla kierroksia ja sit päästää petaalin ylös ja paukkuu. Silloin menee aina raakaa putkeen vaikka onkin "suihkutus"moottori. Ei se pauke kattia riko, mut jos vapaalla kierrättäessä esim. 4000 rpm ampuu eikä käy tasaisesti, silloin on jotain pielessä.
1Geni kyseessä, jos selviää että käynnissä on häikkää... Onko ecu huollettu?
-
ecun huolloista ei ole kyllä tietoa :/ kais sen sitte huollattaa samalla kun tekee mäntä ja nokkaremontin ni samalla lastuttais ja huollattais..?
-
Itseasiassa minun käsiittääkseni ruiskumoottoreissa kun moottorijarrutetaan niin suuttimista ei pitäisi tulla juuri yhtikäs mitään. Sitten vasta kun päästään tietyn rpm alle esim. 2000rpm, alkaa suuttimista tulla se mikä määrätty tyhjäkäynnille.
Edelleen korjatkaa joku jos olen väärässä.
'
Et oo väärässä. En nyt ihan tarkalleen muista kierroksia yms rajoja mutta :
1g:ssä ecu katsoo speedsensorilta että auto liikkuu + on moottorijarrutus + kierroksen laskee tyyliin 1500-1600 niin ecu ottaa tyhjäkäynnin haltuun. Eli kun halutaan ajaa taloudellisesti, pitkkät moottorijarrutukset aivan pienemmille kierroksille asti.
Ei normi 1g pitäis putkeen ampua. Mutta ei sen catinkaan nyt neljässä päivässä pitäis rikkoutua vaikka kuinka rääkkää. Tiedä sit :-? Onko ennen lambdaa ilmavuotoja ? / onko lambda kollektorissa vai yhen pytyn putkessa kiinni?
-
Harmi etta set-up meni pilalle niin akkia. Mitenkas alkuperaisen katin kunto? Muita muutoksia pakosarjan vaihdon yhteydessa?
Tuo pakosarja saatta kylla vetaa seoksia laihemmalle, vaikka ECU:n pitaskin kompensoida automaattisesti, eli lisaa bensaa= Lisaa tehoa.
Itsella on ollut samanmerkkinen 3" CATCO katti kaytossa ja valilla ilman kattiakin kokeiltu.
Iso valmistaja jota myy monet firmat. Ei pitas olla mikaan "kiina"ilmio katti. Ja samaa merkkia aioin kayttaa jatkossakin
Pari esimerkkia:
http://www.racepages.com/brand/catco.html
http://www.autopartswarehouse.com/catalytic_converters~pop.html
-
Mitenkas se kaasulappa asento kytkin toimii ja on saadetty ok ?. Muistaakseni jos se ei kerro ECU:lla etta lappa on kiinni, ei polttoainetta katkaista moottorijarrutuksessa.
-
tossa soitin autosähköasentajalle, joka sanoi että on ihan normaalia kun on avarampi pakoputkisto (siis 2.5tuuman putkea alusta loppuun) niin välillä voi ampua.
tossa koitin kaasutella niin nyt kun vaihdoin katin pois ja pistin tilalle 76cm vaimenninta, niin ei pauku enää oikeen ollenkaan..
sytytyksen ennakkoa se äijä epäili että se ois ainoa mahdollinen, kun muuten auto käy ihan nätisti ja normaalisti, muttei kerennyt katsomaan tarkemmin.
-
Onko ollut mitään eroa putkeen ampumisen suhteen että onko kierrokset alle 2000rpm:n vai yli? Tuli vaan mieleen että autohan antaa yli 2000rpm:n jälkeen kipinän tuplana. Jos jää palamatonta bensaa sylinteriin ja männän työntäessä pakokaasuja ja sitä bensaseosta, tulppa sytyttäisi seoksen palamaan. Pakoventtiilin ollessa auki, palava bensa menisi putkeen. Toisaalta palamatonta seosta on jo osaksi matkalla kohti kattia ja sylinterissä syttyessään palava aine sytyttäisi myös putkessa olevan seoksen.
Voi olla hieman kaukaa haettua mutta tällöinhän seos olisi liian rikkaalla ja sillälailla muistan "virittäneeni" kakarana peltoautoa. Lisäksi hieman syttyä myöhäiselle niin kyllä ampui putkeen ja oli hienoa. :D
-
no kun kaasuarvot oli ihan ok ni eiks sillon seoksienkin pitäis olla suht hyvin??
-
no kun kaasuarvot oli ihan ok ni eiks sillon seoksienkin pitäis olla suht hyvin??
No kyllä mutta pakokaasutestit tehdään tyhjäkäynnillä ja yli 2000 kierroksella. Mutta ongelmahan ilmenee kun autolla kaasutetaan ja sitten annetaan kierrosten laskea. Eli ei vastaa normaalia käyttöä. Epäilen että nyt autossasi ei mene jokin tieto eculle asti. Onko kaikkien antureiden johdot kiinni? Eikä ole hapettumaa tai vastaavaa? Oletko lukenut vikakoodit?