Dsmclubfinland.com

DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: jimin on January 05, 2007, 03:31:29 AM

Title: ei tietoa miten toimia
Post by: jimin on January 05, 2007, 03:31:29 AM
onko kellään kokemuksia että autosta tyhjentyisi akku itsestään? itselläni autossa uusi akku ei auta. mitenköhän pitäisi toimia kun ostin auton 29.8.06 järvempääläisestä firmasta nimeltä http://www.speedfellows.fi/ ja autolla on vasta ajettu alle 3 tuhatta mailia ostohetkestä. auto on jo kolme kertaa jättänyt tielle. sammunut ihan itsekseen ja alkanut toimia taas sitten joko itsekseen tai kun olen ladannut/ostanut uuden akun. autoliikkeellä eivät saa sitä testeriin kiinni koska se on jenkkituonti. autossa oli pieniä puutteita ostohetkellä joista myyjä ei kertonut oston yhteydessä.esim .keskuslukko ei toiminut, sumuvalot puuttuivat.  voikohan kyseisen yrityksen laittaa maksamaan huollot tai voikohan kaupan perua koska auto on ostettu kummiskin yrityksestä eikä yksityiseltä. ????
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: eyezer on January 05, 2007, 07:05:53 AM
Tyhjeneekö akku auton ollessa parkissa vai pelkästään ajon aikana? Oletko mitannut latausjännitteen? Onko laturin perässä kaikki johdot kiinni kunnolla? Syttyykö mikään merkkivalo palamaan ennen kun auto hyytyy tielle?

Sähkövika on yksi vit**maisimmista vioista..... :P

Tuosta myyjällä maksattamisesta en tiedä. Kannattaa soittaa vaikka kuluttajasuoja-asiamiehelle ja kysyä sieltä asiasta. Teitkö kauppakirjan ostohetkellä?
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: teme on January 05, 2007, 09:24:31 AM
Kannattaa soittaa autoliikkelle ja kertoa tarina.  Saattavat tulla vastaan jos ovat reiluja. Tosin ostohetkestä on kuitenkin aika kauan jo aikaa, ja heti ensimmäisten oireilujen yhteydessä olisi jo pitänyt ottaa yhteyttä liikkeeseen ja kertoa. Jos nyt vasta 3-4kk myöhemmin heille ilmotat, on aika epätodennäiköistä, että auttavat kuluissa näin snadissa jutussa.

Liikehän ei tietenkään ole vastuussa semmoisista ongelmista jotka eivät selkeästi ole olleet autossa ostohetkellä. Ja esim. joku sähkövika saattaa ilmaantua ykskaks, joten ei välttämättä ole ollut vikaa ostohetkellä.

Kuulostaisi kyllä laturivialta tässä, jos aina täydellä/uudella akulla toimii normaalisti. Eli ei ole kovin suuri ongelma, tarkista latausjännite mittaamalla akunnavoista mittarilla kun auto on käynnissä.

Quote
autoliikkeellä eivät saa sitä testeriin kiinni koska se on jenkkituonti.

Ei pitäisi olla ongelma, 2g USDM versiohin pitäisi löyty normi OBDII diagnostiikkavermeet varmasti mistä vain hyvin varustelluista autokorjaamoista. 2g EDM(euroopan markkinamalli) sen sijaan on se ongelmallisempi yksilö muistaakseni.
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: jimin on January 05, 2007, 11:29:12 AM
vika saattais ehkä johtua  käynnistyksen esto järjestelmästä tai nyt eilen se ainakin tilttas kiinni ja ei suostunut lähtee pois päältä. eli autoa ei voi käynnistää. pitää koittaa että käyttäää akkua pois paikoiltaam kunhan kerkee. kyllä se laturi lataa akkua kun mittarilla katottu ja joka kerta kun auto hyytyy tielle niin akussa noin 1/3 virtaa jäljellä :S tuo on outo homma mutta heti kun akkua on ladannut niin auto lähtee taas käyntiin. Sitten alkoi vilkkumaan se "tarkista moottori" merkkivalo mittaristossa. mitähän sekin meinaa. hyvin lähtee tuon auton kanssa :D
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: teme on January 05, 2007, 11:43:04 AM
Niin voihan se olla, että siellä joku siellä purkaa sitten sitä akkua kerta laturi toimii. Check engine valo viittaa että siellä jokin vikakoodi luultavasti, tai sitten jännite käy vaan niin vähiin ettei jokin toimi ja siksi sytyttää sen CH valon.

Kenties joku 2g omistaja jolla OBDII diagnostiikkavekotin, vois tulla sulta tsekkaamaan nuo vikakoodit. Mutta veikkaan kyllä, että ainoa vika on jokin sähköliitäntä...
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: Tuiisa on January 05, 2007, 12:44:02 PM
En nyt jaksanut lukea koko juttua, mutta yleisin syy tällaiseen on yksinkertaisesti laturin rikkoutuminen. Eli pistä auto käyntiin ja mittaa mikä on jännite ja sen jälkeen sama kun auto on sammuksissa. Käynnissä ollessa jännitteen pitäisi olla hieman suurempi (noin 1,5 volttia). Näin muistaakseni ainakin yhden nisun vika havaittiin. Harvoin niitä akkuja kannattaa vaihtaa kun niissä on niin harvoin oikeasti vikaa. Se on sitten isompi ongelma jos varaus purkautuu jonnekin mutta sekin on harvinaista.

-T
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: teme on January 05, 2007, 13:09:42 PM
Quote
En nyt jaksanut lukea koko juttua, mutta yleisin syy tällaiseen on yksinkertaisesti laturin rikkoutuminen. Eli pistä auto käyntiin ja mittaa mikä on jännite ja sen jälkeen sama kun auto on sammuksissa. Käynnissä ollessa jännitteen pitäisi olla hieman suurempi (noin 1,5 volttia). Näin muistaakseni ainakin yhden nisun vika havaittiin. Harvoin niitä akkuja kannattaa vaihtaa kun niissä on niin harvoin oikeasti vikaa. Se on sitten isompi ongelma jos varaus purkautuu jonnekin mutta sekin on harvinaista.

-T

Joskus kannattaa ehkä lukea niin ei toisteta samoja asioita kaikki  8-)

Quote
kyllä se laturi lataa akkua kun mittarilla katottu
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: hopsis on January 05, 2007, 14:24:59 PM
mutmut... Jos laturi toimii normaalisti niin ei pitäisi missään tilanteessa jättää tielle. Vaikka olis ihan kuollut akku niin ajaan pystyy kunhan vain kerran saa käyntiin, laturillahan se auton sähköihin tarvittava virta tehdään. Eli jos akku tyhjenee ajon aikana niin latauksessa on jotain vikaa.
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: jimin on January 05, 2007, 17:06:21 PM
sähkömittarilla kun katsottiin niin siinä joku tyhjentää sitä akkua itsekseen. eli kokoajan pieneni lukema mittarissa :S
Title: Re: ei tietoa miten toimia
Post by: HD76 on January 06, 2007, 21:17:13 PM
Veikkaan että laturista menny diodi rikki ja sen takia purkaa akkua. Helppo testata kun otat laturista kaikki piuhat irti ja mittaat että vieläkö purkaa akkua,jos ei niin vika on löytynyt.