Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Mgm on June 09, 2006, 11:35:52 AM
-
Pitempi aikainen mystinen ongelma vaihteiden vaihdossa. Viime kesänä alkoi jo ilmenemään, mutta nyt sitten enemmän ja huoli suuri että eihän vain vaihdelaatikko temppuile :(
Kuvausta:
Eli alkaa vaihdetta vaihtaan (ihan sama mistä mihin), niin kytkimen pohjaan polkaisun jälkeen auto jää tietyille kierroksille junnaan hetkeksi (2-4 s)ja vaihdetta ei saa pois silmästä helpolla. Raa-alla voimalla lähtee, mutta yleensä ei vaihteita voimalla vaihdeta :) Onnistuin hieman testimään mitä kytkimen uudelleen polkaisu auttaisi, mutta ongelman ilmetessä 2 painasua ei auttanut mitään ja kytkimestä oli kaikenlisäksi vetokohdan tuntu kadonnut kokonaan.
Hetken kun odottaa niin junnaus loppuu ja saa vaihdettua vaihteet ihan kiltisti.
Toinen ongelma on vähän että vaihteet tahtoo roksahdella paikalleen summittaisesti, muttakun odottelee kotvasen ennenkuin vaihtaa, niin helpottaa ja eivät "roksahtele" kohilleen.
Eli onkohan vika lähinnä kytkimen puolella ja ei irrota kunnolla tms.? Vanhuus? Ei ihan kuulostaisi vaihdelaatikko ongelmalta, kun ihan sama miltä vaihteelta vaihdat.
Onko muilla vastaavanlaisia ongelmia ollut, kun tuntuu ilmenevän vielä aurinkopilkuista johtuen, niin vaikea viedä korjautuksille ja sanoa että: "Tekee aina silloin tällöin" :)
Mittarissa noin 157000 km.
-nm. tekniikasta sen koommin tietämätön
-
mulla oli vähän samantyylinen ongelma. ootko kattonu että kytkinnestettä on tarpeeksi ja ilmannut kytkimen? mulla tuli kytkimeen parempi tuntuma ainakin näitten jälkeen mutta vaihteet ei menny kunnolla vieläkään ja vitosvaihde hyppi pois. sitten aattelin kokeilun vuoksi vaihtaa vaihteisto öljyt ja sen jälkeen rupes vitonenkin pysymään eikä vaihteet takkuillu yhtään. laitoin redline öljyt ei kuulemma parasta mutta huomattavasti parempaa kuin normaali öljy. :)
-
Eikös 2g:ssä oo kaikkia noita "ghost" kytkin yms ongelmia.... katoppa www.vfaq.com ja sieltä voimansiirto / kytkinosio.
-
Eikös 2g:ssä oo kaikkia noita "ghost" kytkin yms ongelmia.... katoppa www.vfaq.com ja sieltä voimansiirto / kytkinosio.
joo en sit tiedä mutta ainaki mulla oli 1g:ssä saman tyylinen vika
-
Kytkinnesteet näytti olevan kohillaan (ilmauksesta ei tietoa kun huollossa tehneet), mutta olipa hyvä että juuri tänään niitä aloin katseleen. Samalla nimittäin huomasin että jäähdytinnesteet oli nimittäin kadonneet melkein tyystin! Nestettä kimalteli ala letkun päällä. Tunnin annoin auton jäähdytellä ja palatessani takaisin tutkimaan asiaa oli loputkin nesteet kadonneet! :) Lätäkkö oli auton alla ja tarkemmin asiaa tarkasteltua magliten valossa näemmä jäähdyttimen alaputki vuotaa ylä ja alapäästään. Joskus se "onni potkii". Tuollakun olisi baanalle lähtenyt ja "mikäs se on kun kun auto lämpenee"....poks :)
Tuosta ghost kytkimestä lukasin, niin siinä kuvauksessa kyllä kytkin tipahtaa pohjaan yllättäen kevyellä painalluksella. Ei vastaa ihan omia kokemuksia.
Mutta nyt on kuitenkin niin, että jäähdytinletku sen verran hankalasti, että itse ei kiinnikkeitä onnistu vaihtaan ja kun on tumpelo, niin pitää viedä heti maanantaina korjauksille ja samalla kertoa tarinaa kytkin hommasta. Katsoa mitä osaavat tehdä...ja millä hinnalla :-?
Öljyt menee vaihdelaatikosta samalla redlineen :)
-
Kerronpa teille yhden salaisuuden vaihteiden huonosta kytkeytymisestä; Kulahtaneet moottorin kannakekumit! :) jos on sellaista tuntua että kytkin ottaa hätäisesti kiinni ja tuntuu että moottori heilahtaa paljon kytkintä nostettaessa (tarvitaan ammattimaista perstuntumaa..), kumit vaihtoon!
Tuntuu että tuossa tapauksessa kytkimen pääsylinterin männänkumit toimii kun huvittaa.
-
mulla oli kytkin nesteet loppumaisillaan (oli vuoto) lisäsin nestettä ja ilmasin uudestaan rupes kytkin toimii mulla ei sitä ennen ollut mitään tuntumaa kytkimeen
-
Kytkinnesteet tosiaan on kohillaan ja eivät ole yhtään näyttäneet vajeltuneen. Joten sieltä päästä ei vikaa näyttäisi olevan.
Tuo moottorinkannatin kumet oli aika hyvä heitto. Tuntui tutulta kun asia mainittiin, että joissain tapauksissa vaihde napsahtaa tosiaan aika äkkiä pois paikaltaan.
Nyt on kuitenkin niin että auto korjauksilla jäähytinputken vuodon takia (vuos aika iloseen niitä ja liian vaikeessa paikassa ite korjata) ja ei ole aikaa heillä muuta tehdä, kun porukkaa lomilla. Menee tod.näk. heinäkuun puolelle, että ehtii muuta tehdä, koska sitten allerkirjoittanut 5 wk lomilla ja voi elää ilman autoa hetken aikaa (taksilla tänäänkin töihin:)).
Mutta hyvin näyttää foorumi toimivan! (vasta viime viikolla rekisteröidyin). Vihjeitä viasta tuli heti ja tämän perusteella tilasin Redlinen vaihteistoöljyt, moottorikannatinkumet tarkistaa (ihan muutenkin auton iän puolesta hyvä tarkistaa), kytkinnesteet kuitenkin vaihtoon ja ilmaus. Jos noilla "helpoilla" ei auta asiaa niin sitten tutkia lisää...mutta nää tod.näk. heinäkuun puolella...
Jos joku Oululainen on linjoilla, niin onko tietoa "alan harrastelijasta" paikkakunnalla tai hyvästä liikkeestä missä tämmöisiä autoja tykätään räplätä ja vois käyttää? :) Nyt käyttänyt merkkihuollossa Aine Oy:llä.
-
Nuo moottorin kumit on "fiksannut" monet mystiset vaihtamisviat varsinkin reippaasti viritetyissa DSM autoissa.
-
Nyt on aika varattuna heinäkuulle ja kumet menee vaihtoon. Sain auton takaisin jäähdytinputken korjauksilta ja testin nyt enemmän tuota vaihtamisongelmaa. Tosiaan on tunne sellainen että vaihde välillä napsahtaa nopsasti pois paikaltaan ja auto tuntuu "nytkähtävän" hieman eli ilmeisesti kone vähän heiluu miten sattuu. Iän puolesta tuommonen vika passais aika hyvin.
Samalla vaihteistoöljyt vaihtoon, jos tuota Redlinea jostain saa. Sen verran erikoista, että vaikea löytää.
-
Mgm, selaile tuolta, jos löytyy läheltä jälleenmyyjää. ->
http://www.roadmachine.fi/dealers.html
-
Mistäs löysit noi kannatin kumit? vaiko tuleeko korjaamon kautta?
Kiva olis vaan tietää mitä ne maksaa ku pitäs omaan autoon uusia ne, oli nimittäin kolme neljästä ihan p****na.
tuossa etummainen kumi!
(http://img210.imageshack.us/img210/2092/img23137db.th.jpg) (http://img210.imageshack.us/my.php?image=img23137db.jpg)
-
Auto kävi korjaamolla viime viikolla ja ei mitään vikaa kannatinkumeissa. Eli ei siellä ongelmaa.
Öljyt meni Redlineen ja vaikutti kyllä vaihtamiseen postiivisella tavalla, suosittelen.
Onko muita vinkkejä missä vika voisi olla?
Tosiaan auringonpilkuista johtuva tuokin ongelma. Korjaamolle ajaessa kolme kertaa jumitti hetkeksi vaihde, mutta korjaamolta lähdön jälkeen tunnin ajelun aikana yhden kerran teki tuon. Menee mystiseksi. Pitää yrittää ajella ja saada joku logiikka tuohon.
Alkaa tuntumaan jo että kuskissa eikä autossa vikaa :) Vaikka en kyllä mielestäni miten sattuu vaihtele tai revittele.
-
Lähemmäs kuukauden ajon jälkeen ei ole enää vaihteet takellelleet muutakuin yhden kerran heti öljyjen vaihdon jälkeen. Sen jälkeen ei mitään ongelmaa ole ollut ja kilometrejäkin on kertynyt melkein tuhannen verran. Taisi se yksi ainoa takeltelu siitä johtua kun ensimmäistä kertaa nelosta käytti öljyjen vaihdon jälkeen (ei ollut vielä öljyt kunnolla joka paikassa tai jotain).
Eli näemmä öljyissä ja öljyissä on tosiaan eroja. Jos jollakin ihmeellistä ongelmia vaihteissa, niin suosittelen vaihtoa Redlinen öljyihin. Auttoi meikän tapauksessa vaikka ei uskonut että öljyt voi noinkin ihmeelliseen vikaa vaikuttaa.
-
Tota redlinea on kyllä kovasti näissä kehuttu. Löytyykö sitä jostain pk-seudulta vai olisko muutenkin helpompi vaan tilata jostain (mistä?)
-
Tota redlinea on kyllä kovasti näissä kehuttu. Löytyykö sitä jostain pk-seudulta vai olisko muutenkin helpompi vaan tilata jostain (mistä?)
http://www.futurez.fi/webshop/product_catalog.php?c=80
Tuolta saa ainakin tilattua. Hinnoista en sitten tiedä että onko kallista vai halpaa.
-
Tai jos vaan katsoo tuota jälleenmyyjien listaa ja käy lähimmän luona neuvottelemassa hinnoista..?
http://www.roadmachine.fi/dealers.html
-
Oulussa maksoin 15juuroa pullo.