Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Bucc on December 27, 2005, 19:17:37 PM
-
Jeps - tuossa sunnuntaina kesken matkanteon alkoi ecli nykiä ja tuntui kuin tehot oli kadonneet. Kulkee kyllä vieläkin eteen, mutta tuntuu ettei reagoi kaasuun kovinkaan nopeasti. Kaasun kun painaa pohjaan, niin alkaa aluksi nykiä, kunnes kierrokset on yli 3000, jolloin alkaa kiihtyä tasaisesti, vaikkakin todella hitaasti.
Sain nyt sitten väsättyä viimein pakon edessä tuon yksinkertaisen ledi-vikakoodinlukijan ja se antaa tulokseksi 11 ja 14, eli ilm. lambda ja TPS? Kaveri epäili, että välttämättä ei ole sen kummempi juttu kun tulppien vaihto (edellisillä ajettu n 12000), mutta uudet tulpat ehdin ostaa vasta huomenna.
Mistähän muualta vikaa kannattaisi tutkia, vai onko helpoin vain ensiksi vaihtaa ne tulpat (eikö niillä pitäisi 20 000 päästä?)
Mistä tuon TPS:n löytää (jos nyt ei turkuun saakka viitsi lähteä :D) Ja voiko sitä mitenkään testata?
edit: otsikko
-
TPS:n vikakoodi tulee mielestäni silloin vain kun se on oikeasti rikki. Samoin Lambdan. Itse lähtisin ensin kokeilemaan että liittimet ovat molemmissa kunnolla kiinni, ja kenties putsata ne vielä.
TPS eli Throttle Position Sensor on kaasuläppäkotelossa, eli siinä imusarjan päässä.
http://members.shaw.ca/dsm.1000q/Engineprimer/1G/tps.htm
Testaus:
http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/7678/dsmtests.html
Samaisella sivustolla myös ohjeet lambdan mittaamiseen.
-
Niinja tosiaan ei tulpista voi johtua moiset vikakoodit. Harvinaista vain että nuo iski sitten samaan aikaan, tai sitten jompikumpi on aina ollut, muttet ole huomannut sitä ajossa vain. Kyllä tulpat kannattaa vaihtaa 10k välein tai jopa useammin, ei ne kuitenkaan niin paljoa maksa..
-
Niin mistä sen tietää miten kauan niitä vikakoodeja siellä on ollut. Ei välttämättä molemmat vikakoodit juuri samalla kertaa tulleita. Nyt vaan akunkenkä hetkeksi irti ja uudestaan kokeilemaan. Sit katsomaan mitä sinne vikamuistiin jää, jos CE-valo syttyy.
-
Niin voi olla, että jompikumpi on tullu aiemminkin, kun nyt vasta luin ne koodit. Edellisen kerran oli akun kenkä irti n 4kk sitten, jotta onhan se ehtiny jotain joskus tekemään aiemminkin. Juuri kaveri taas soitti ja sanoi hänkin, ettei se tulpista johdu, kun kerroin vikakoodit hänellekin. Oli kuulemma ihan sama vika ollut hänen galantissaan ja kun oli menny TPS:ää kyselemään mitsulta, niin n 500e olivat hintaa ilmoittaneet :-/
Hän oli sitten itse avannut sen anturin (valettu muovikoteloon -> leikkasi auki), puhdistanut kontaktit ja korottanut niitä kontakteja ja paketti kasaan ja silikonilla kiinni. Kuulemma vieläkin toimii se auto uudella omistajalla. Ajateltiin kokeilla sitten sitä, kun ei tuo anturin irroitus eclistäkään kovin hankalaa taida olla. Melko näkyvällä paikalla näyttää olevan.
-
Paikka näyttää helpolta mut on käytännössä vaikeampi. Cruisen vaijereita ja suutintukkia joutuu vissiin siirtelemään...? Mittaus onnistuu paikallakin, se nyt ihan ensin kannattaa tehdä. Se säätö on TODELLA pienestä kiinni. Eli se, että pelaako vai sytyttääkö vikavalon.
-
Ja tietty onhan nuo anturin mittaukset syytä tehdä ennen kuin sitä menee purkamaan auki. Onko ECUssa joku "vikasietotila", jonka johdosta se ei nyt käy oikein?
Ja jos se vika on jommassa kummassa anturissa, niin kai se sen vika-koodin ilmoittaa lähes heti käynnistyksen jälkeen, vaikka ECU onkin nollattu?
-
Kyllä ilmoittaa aika pian jos vikaa on. Ja ECUssa ei ole varmaankaan mitään varsinaista vikasietotilaa mut kyllä se jotenkin kompensoi jos jokin anturi ei futaa. TPS:n puutetta varmaan koittaa korjata ihan moottorin kierroksista ja ilmamassamittarin signaalista laskien. On siellä jonkinlaiset kartat joka tilanteelle.
-
No nyt on ECU nollattu ja ledi vilkuttaa tasaisen tappavasti, eli kaikki pitäisi olla ok. Kävin vielä ajamassa n 7km lenkin, eikä CE valo vilahtanut kertaakaan :-/
Ja nyt tässä vaiheessa voisi olla iloinen, mutta minä en ole. Auto ei liiku sen paremmin kuin ennen nollaustakaan. Kaasua polkiessa alkaa vain sellainen nykiminen ja kierroksien hyppiminen. Taidan jättää tältä illalta tähän - pakkasta kuitenkin -16C, niin sormet kohmeessa ei hommasta tule juuri mitään.
-
Niin ja ECUhan on huollettu...?
-
Mä en ole eculle tehny yhtään mitään! Voiko sille itse tehdä jotain, vai pitäisikö vain liikkeelle viedä?
-
Mä en ole eculle tehny yhtään mitään! Voiko sille itse tehdä jotain, vai pitäisikö vain liikkeelle viedä?
Jos pysyy kolvi kädessä ja on vähänkään kokemusta, niin konkat sieltä voipi itse vaihdella ja muutenkin putsailla.. Mutta suosittelen lähetettäväksi Finnware systemsille, jonka ilmotus löytyy tuolta kaupallisten puoleltakin.. Jos ecua ei ole huollettu vielä, se kannattaa huollattaa koska hajoaa 100% varmuudella jossain vaiheessa 8-)
-
Kolvi kyllä pysyy kädessä, kun teen sitä työkseni puhelimien parissa, mutta eikö siinä ole mahdollista mennä esim. jotain säätöjä pieleen? Tyhmiä kysymyksiä varmaan, mutta kun ei ole oikein ymmärrystä, mitä kaikkea tuon ecun sisällä tapahtuu.
Ja mitähän mahtaa kustantaa, jos sen lähettää huoltoon jonnekin?
Tulin tänä aamulla eclillä töihin, eikä CE valo välähtänyt vieläkään kertaakaan, mutta auto ei vain kulje. Toimii ihan ok alle 2000 kierroksilla ja käy tasaisesti, mutta kun kaasua polkee, niin tuntuu kuin meinaisi "tukehtua",
alkaa nykiä ja käynti ääni muuttuu "nakuttavaksi". Voiko olla, ettei mikään niistä antureista olekaan rikki, jos ei kerran mitään vikakoodeja enää tule?
-
Tarkasta ne anturit vain ohjeistuksen mukaisesti. Ei ole kovin vaikea operaatio... Turha spekuloida mitään ennen sitä.
Ei siellä ecu:ssa muuta mikään kun juotetaan uudet konkat vanhojen tilalle.
Finnwarelta voit tiedustella nuista hinnoista, riippuen missä kunnossa ecusi on se hinta... Varmaan 50-100e väliltä, muiden kustannuksista löytyy juttua jo foorumilta, voit vaikka käyttää searchia..
-
Onkohan jakopaikallaan ? Ettei olis mennyt tasapainoakseli jakohihnan väliin, sekoittaen jaon...
-
Onkohan jakopaikallaan ? Ettei olis mennyt tasapainoakseli jakohihnan väliin, sekoittaen jaon...
No toivon mukaan ei, mitä olen lukenut niin lähes aina jos on jollain menny tp-hihna jakohihnan väliin niin se on sen verta ottanu kipinää jotta venat osunu mäntiin ja sitten ei ole kellään kivaa...
Ja kyllähän se pitäs täristää melkoisesti jos toinen tpakseli vain pyörii...
-
Hiukan saitte meikäläisen huolestuneeksi, mutta tuskin siinä jako on pielessä, koska siinä 1000 - 2000 rpm alueella käy ihan nätisti. Luulisi sen tosiaan täristävän siinäkin, eikä se kovemmillakaan kierroksilla täristä, jos auto ei liiku. Nykii ainoastaan kiihdytyksen aikana.
-
Hiukan saitte meikäläisen huolestuneeksi, .
Syytä tepiä, sillä on tapana aina olettaa pahinta ;D
-
Jeps, Tepi on pahanilman lintu ;)
Mutta kyllä mä ensin kuitenkin ne anturit mittailen, kunhan tästä töistä kotia ehdin. Työt sotkee aina kaiken, niin autoasiat, kuin sosiaalisen elämänkin
-
Homma edennyt sen verran, että töistä lähtiessä repäisin TPS:n piuhan irti kaverin käskystä ja kotiin ajo onnistui hyvin. Auto toimi kuin ei mitään vikaa - joten eikös se melko varmasti ole se vika siinä TPS:ssä? Välillä se alkoi hiukan nykiä ja välillä toimi kuin unelma. Menen myöhemmin illalla kaverin luokse, niin puretaan se vekotin irti siitä ja katotaan, josko sitä saisi korjattua.
Kuinkahan jos homma jää kesken, niin kai sillä pystyy ajamaan ilman sitä tps:ääkin, kun se kerran toimii ilman niitä piuhojakin? Vai jääkö siihen jonkin sortin reikä? Kellään tietoa, onko joku purkanut sitä?
-
Edelleen suosittelen mittaamaan sen TPS:n ensin. Se kun onnistuu yleismittarilla siinä paikalla. Ettei tarvisi turhaan irroittaa, sitä voi sit säätää jos mitatessa näkyy että on säädöt jostain syystä pielessä.
Tiedän kokemuksesta että käyntihäiriötä selvittäessä saa purkaa ja vaihtaa vaikka jokaisen anturin eikä välttämättä silti selviä. Varsinkin jos ECU on huoltamatta.
-
Repäsitkö oikeesti TPS:n vaiko ICM:n piuhan irti ?
TPS lähtee kahdella ruuvilla irti ja 1g:ssä taitaa toimia pelkkänä potikkana, uudemmissa siihen on viel laitettu kytkin mukaan. imusarjaan ei aukea mitään koloa joka haittaisi toimintaa...
ps. Sori jos pelottelen, totuin galantilla ajaessa aina vaan pahimpaan mahdolliseen vikaan ;D
-
Tästä iltalukemista jos ei joku ole vielä lukenut
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1103127436
-
Jaah hopsis ehti kirjoittaakkin jo selvemmin.... eli turhaan irrottelet. Katsot vaan ettei se pätki kun väännät kaasua laidasta laitaan....
-
Jeps, kyllä se vika taisi siitä TPS:stä löytyä. Mittailtiin paikallaan ollessaan sitä ja näyttäisi muuten toimivan ok, ohmit juoksee kaasua polkemalla tasaisesti, kuten potikalla kuuluukin, mutta kun sitä koteloa koputtelee, niin katkaisee välillä yhteyden kokonaan. Tutkitaan perjantaina, pystyykö sitä korjaamaan mitenkään, vai onko uusittava kokonaan. Se 500e hinta vain hirvittää. Halvemmalla tuskin saa mistään (tarvikkeita)?
-
purkaamolta / ebay ?
-
Jeps, kyllä se vika taisi siitä TPS:stä löytyä. Mittailtiin paikallaan ollessaan sitä ja näyttäisi muuten toimivan ok, ohmit juoksee kaasua polkemalla tasaisesti, kuten potikalla kuuluukin, mutta kun sitä koteloa koputtelee, niin katkaisee välillä yhteyden kokonaan. Tutkitaan perjantaina, pystyykö sitä korjaamaan mitenkään, vai onko uusittava kokonaan. Se 500e hinta vain hirvittää. Halvemmalla tuskin saa mistään (tarvikkeita)?
Ebay.com 8-)
Tai muualta jenkeistä käytettynä, tai kenties www.varaosahaku.fi jos löytyy 88-92 galantin alta tai eclipsen. Ei noita uutena kannata ostaa, aivan ylihinnoteltuja.
-
Salon Autopurkaamolla on tulossa purkuun se AVK:lta haettu 1G. Siitä ainakin luulis saavan, vaikka eipä noi siellä eBayssakaan paljon maksa.
-
itse asiassa pistin jo tonne toiseekin topicikkiin tästä...mutta äsken just soitin sinne ja se auto ei ole avk:lta se on kolaroimaton auto joka on tulossa purkuun... :P
-
Huomasin juu :)
-
Ongelma ratkennut, TPS:sän korjaus auttoi. Pistän kuvat työvaiheista huomenna.
-
Hyvä hyvä. Hämää silti tuo lambdan vikakoodi. Jos et lähivuosina ole lambdaa vaihtanut, niin on sekin syytä uusia eikä odottaa sen hajoamista...
-
Hyvä hyvä. Hämää silti tuo lambdan vikakoodi. Jos et lähivuosina ole lambdaa vaihtanut, niin on sekin syytä uusia eikä odottaa sen hajoamista...
Peesataan taas. Niin kannattaa, tai ainakin ottaa se lambdan johtosarjan liitin kerran auki ja mitata että pelaako oikein. Laserissa oli lambda-anturi täysin mykkä kun tuo minulle tuli eikä silti ollut koskaan liputtanut CE-valoa lambdalle ettei sitä kannata odottaa...
-
Heh täällä iski nuo samat viat mutta ecli menossa lähipäivinä pajalle..
hyvä että nyt suurinpiirtein mäkin tiedän missä vika tps:ssä kuten bucc:lla tai ecu:ssa kuten hopsiksella..
Mutta koska nyt vika on mulla niin se tarkoittaa sitä että molemmissa varmasti yhtä paljon vikaa.. ;D ;D
Joten tili tuli ja meni.. ;D