Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Tuiisa on October 26, 2005, 14:27:24 PM
-
Tulipa tuossa jo muutamia kuukausia sitten ostettua SAFC II. Tarkoitus on asentaa se autoon vasta kun autossa on uusittu ilmansuodatin ja putkisto, kun ilmeisesti silloin vasta SAFC:sta on jotain iloa. Amerikan dsm-saitilla sanovat, että pitää olla datalogger jolla saa nykyiset arvot talteen ennenkuin alkaa tekemään mitään SAFC:n kanssa.
Lueskelin tuolta ameriikan saitilta, että itse ei pystyisi rakentamaan dataloggerpiuhaa DSM:n OBD II:een. Ohjelmia ilmeisesti on ilmaiseksi saatavilla jos vaan on piuha. Ebayssa myyvät loggereita PDA:n kanssa ja pocketlogger myy pelkkää piuhaa ja ohjelmaa samaan hintaan (tarvitaan vielä sitten se PDA). Hinnat on kuitenkin aika hirmuiset kun tuo SAFC:kin maksoi omaisuuden.
Kysyisinkin onko jollain datalogger olemassa 2g:hen? Onko sellaista mahdollista rakentaa (jokuhan ne piuhat myyntiinkin tekee)? Onko tuosta SAFC:sta lopulta mitään hyötyä turbottomassa 4g63:ssa?
-T
-
Onko tuosta SAFC:sta lopulta mitään hyötyä turbottomassa 4g63:ssa?
Ei ole oikeastaan mitään hyötyä ennenkuin alat enempi virittämään konetta, jolloin tarvitset isompia suuttimia, jonka jälkeen safc astuu kuvioihin...
Pelkällä putkiston vaihdolla ja ilmansuotimen vaihdolla paremmin virtaaviin et tarvitse safc:tä. Dataloggerilla voit sitten noiden vaihdon jälkeen katsoa tuon injector duty cyclen jonka perusteella voit kummastella tarvitsetko uusia suuttimia. Mutten usko vielä näillä "basic" modeilla tarvitsevan isompia suuttimia..
Mitkähän suuttimet 2g edm:ssä on? Oletko niitä kerennyt tarkastamaan? 1g:ssä on 275cc suuttimet..
Täältä aika edullisesti obd2:seen softa ja kaapeli: http://www.pocketlogger.com/index.php?pid=plobdii
Tosiaan toi piuha on hieman vaikeampi itse rakentaa kun ei ole pelkkiä komponentteja vaan siellä ihan joku snadi piirilevy jossa jotain monimutkasempaa, guru elektroniikkamies tosin rakentaa tuommosen jos löytää jostain kaaviot.
Läppärillä kannatta käyttää loggeria jos harvemmin tarvitsee, eikä jatkuvasti autossa. Huomattavasti selkeämpi isolta ruudulta seurata menoa.
-
Tosiaan katsoin tuossa juuri löytämiäni vanhoja logeja, autossa silloin ne muutamat niistomodit tehtynä.
Niin 275cc @ 55% = max teho. 8-) (6050rpm)
Eli tuossakin vielä varaa aika paljon ennenkuin tarvitsee suuttimia vaihdella isompiin :)
-
Nyt kun tiedetään, että n/a 2G:ssä on 240cc suuttimet, niin onko tosta SAFC:sta sitten milloin hyötyä. Ts. mikä on seuraava askel kun putkisto ja ilmansuodatin on vaihdettu ja halutaan lisää tehoa. SAFC on nyt joka tapauksessa ostettu, että jos siitä jotain hyötyä olis seuraavan modin yhteydessä.
Laskin, että tolla 240cc suuttimilla on juuri tuo 146hp se maksimi mitä voidaan saavuttaa(?) tai ainakin noi netin laskurit antaa niin. Onko siis edessä suuttimien vaihto?
-T
Ps. Ebayssä on tarjous sisässä OBDII:n dataloggerista.
-
Se miten max nuo suuttimet nyt käyvät voi sitten selvittää loggerin avulla kun saat sen hommattua. Sitä ennen turha spekuloida ilman faktoja :)
Koko putkiston vaihdon jälkeen pakosarja tietenkin kannattaa uusia. Alumiininen kampuran hihnapyörä on hyvä laittaa normin painavan tilalle. Siinä oikeastaan tuommoiset bolt on modit mitä kannattaa tehdä aluksi. Silti näidenkään jälkeen en usko, että 240cc suuttimet olisivat liian pienet. Mutta senhän näet loggerilla sitten mitä ilmottaa.
Luultavasti seuraava järkevä askel olisi alkaa leikkimään nokkien kanssa, ehkä nykyisiä työstää tai sitten hommata uudet tilalle, 93-94 tbo mallin imunokka kuulemma suosittu modi jenkkien 1g vapareissa. Kenties jopa kokeilla saadaanko säädettävillä nokkapyörillä kasvatettua tehoa..
-
Laajakaistalambdalla tarkistat täyskaasulla koko kierrosalueen seossuhteet ... sen jälkeen korjaat sen safc:llä, jos on korjattavaa.
Eli penkkiin taikka ostat wbo2 laitteen...
Voit huoletta vaihtaa putkistoa, nokkaa, imupuolta, niin seossuhteet pysyy "täyskaasulla" siinä mihin mitsu on ne halunnut. Kunhan et mene vaihtamaan bensanpainetta, suuttimia ja ilmanmäärämittaria.Tosin silloin voit korjailla ne sillä safc:llä....
Osa kaasulla ecu hakee seokset lambdalla ja silloin ecu osaa korjata kaikki noi parantuneen hengityksen tuomat muutokset. Joten älä missään nimessä mene vaihtelemaan sillä safc:lla noita 0-50% kaasun aukemaa/alle 4500rpm lukemia. En tiedä tarkkoja ehtoja jossa 2g:t vaihtaa closed loopista open looppiin...
-
Alumiininen kampuran hihnapyörä on hyvä laittaa normin painavan tilalle.
Kun ostin auton, niin tästähän hajosi just toi hihnapyörä ja menin silloin hankkimaan isolla rahalla mitsulta alkuperäisen tilalle. Vähän korventaa...
Niin, tästä tulikin mieleeni kun noita osia olen tuolta Ebaysta kattellut, että missä osissa erityisesti pitää olla tarkkana kun ostaa jenkeiltä kamaa? Onko esim. nuo kaikki hihnapyörät samoja 420A:ssa ja 4g63:ssa? Mites kytkin, onko eroja?
Ne harvoin mainittee siellä että osa on erityisesti 420A:han, mutta usein kyllä toistappäin, eli jos osa onkin 4g63:seen.
-T
-
Älä osta mitään mikä on 420A, aivan eri moottori, joten aivan eri osat.
On tuolla mitsun orkkis kampuran hinapyörällä puolensakkin, siinä on se vaimenninkumi, joka taas tekee mukavemmaksi käyntiä.
Itse en kyllä ihan hirveetä eroa huomannut sen alumiinisen hihnapyörän välillä tuossa käynnin tasaisuudessa...
Eli KAIKKI 2g n/a mitä jenkit myy on 420A koneeseen, ainoat 4g63 2gen mitä he myyvät on tbo koneelle.
-
Tarjosivat:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BOMZ-95-96-97-98-99-Eclipse-GST-GSX-Light-Weight-pulley_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ38656QQitemZ8011401212QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Väittävät että menee suoraan 4g63 n/a:han!? No, tuskin tilaan kun tossa on yli tuplat pelkkää lähetyskustannusta.
just purchase the turbo one and it will fit your car
-T
-
Jep, meneehän tuo sulle. Samakonehan turbossa on, ahdettuna vain.
Cosmoracing.comista on omani, ja ihan kelvollinen pala alumiinia.
Esim. tässä sulle sopiva(1g n/a dohc:lle mutta samainen 4g63 kone sullakin):
http://www.cosmoracing.com/productinfo.asp?cid=139&pid=466
-
Jeps, tulipa sitten tilattua cosmolta itellekin.
-T
-
Täytyy vielä kehaista, että tosiaan oli nopeaa toimintaa Cosmolta. :D Tilasin eka päivä ja hihnapyörä tuotiin tänään 4.11. kotiin.
Suosittelen!
-T
-
Kysyisinkin onko jollain datalogger olemassa 2g:hen? Onko sellaista mahdollista rakentaa (jokuhan ne piuhat myyntiinkin tekee)? Onko tuosta SAFC:sta lopulta mitään hyötyä turbottomassa 4g63:ssa?
-T
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7565676943&sspagename=MERC_VI_RSCC_Pr12_PcY_BIN_Stores_IT
Oisko tuossa mitään? Ei varsinainen dataloggeri mut kai tuostakin jotain näkee.
-
Luetaampa sitä topikkia tarkemmin ;) :D
Täältä aika edullisesti obd2:seen softa ja kaapeli: http://www.pocketlogger.com/index.php?pid=plobdii
Tosiaan toi piuha on hieman vaikeampi itse rakentaa kun ei ole pelkkiä komponentteja vaan siellä ihan joku snadi piirilevy jossa jotain monimutkasempaa, guru elektroniikkamies tosin rakentaa tuommosen jos löytää jostain kaaviot.
-
Mainitsin tuolla oman auton threadissa, että dataloggeri on jo saapunut...
-T