Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: hopsis on July 10, 2005, 14:24:35 PM
-
Tänään sit kyykkäs ilmastointilaite. Eilen mökille ajaessa toimi aivan normaalisti, tänään päivällä kun oltiin kotiin lähdössä käynnistin auton valmiiksi pihaan about 10min ennen kuin lähtöä. Ilmastointilaite ja puhallus täysillä, siitä kun lähdettiin niin ehkä noin 5 min oli ikkunat auki kun piti pahalla mökkitiellä vähän kattella mihin ajaa. Sinä aikana loppui jäähdytys.
Oliskohan se voinut ottaa nokkiinsa siitä kun ikkunat oli auki 25-asteiseen ulkoilmaan ja silti ilmastointi täysillä? Sen verran sain tutkittua että remmi on ehjä, sit jo tuli niin kuuma etten viittinyt enempää. Kylmäainettakin on lisätty juuri tänä kesänä ja eilen kun vielä pelas ihan moitteettomasti niin en usko että sillä puolella vika on (paitsi jos mun säkällä on joku putki poikki tjm vastaavaa...) Olisko joku sähkövika?
-
Kävin pihalla tutkiin asiaa. Nypin kaikki liittimet irti ja pistin takaisin paikalleen. Alkoi taas pelaamaan, tai niin mä nyt ainakin ensiksi luulin. Hyvin jäähtyi ehkä noin 20min jonka jälkeen taas loppui jäähdytys... Puhalsi ihan ulkolämmintä ilmaa vaan. Sit kun taas antoi auton olla vartin sammuksissa niin liikkeelle lähtiessä toimi ihan normaalisti...  :-?
-
Sama vika toistunut muutaman kerran. Lähtee aina pelittään kun sammuttaa auton vaikka 10sek ajaksi ja käynnistää taas... :-? Kuulin yhden teorian jonka mukaan hitaissa vauhdeissa/parkissa saattaa lauhduttimen kenno huurtua niin paljon että systeemissä paine nousee niin suureksi että kytkee kompuran pois päältä. Miksei se sitten lähde uudestaan päälle ennen kuin katkaisee virrat...? Who knows. Olisiko siinä joku vikasuoja kun ECUhan sitä kompuran magneettikytkintä ohjaa.
Tai sit voi olla että koko tämä teoria on pielessä... Pitää kai mennä pihalle kurkkimaan auton alle että missä vaiheessa alkaa tiputtaan kondensiovettä. Jos tuo huurtumisteoria pitää paikkansa niin lauhduttimelta ei pitäisi tippua mitään ennen kuin sitten vasta kun kompura lakkaa pyörimästä -> paine laskee -> paikat lämpenee.
Jos näin on niin pitää koittaa jollain puhdistaa sitä kennoa, ilmastoinnin puhdistusaine purkki on muutenkin ollut pari viikkoa hankittuna. Jatkoa seuraa.
-
On kyllä outo vika, ootko servicemanuskan ohjeistuksella tarkistanut ilmastoinnin siltä osin kun sen pystyy?
Ettei joku rele ois hajonnu(ihan hakuammuntaa)?
-
No siltä osin kun pystyy niin joo... Enmä nyt lähde enempää arvuutteleen kun se kuitenkin 95% toimii. Sit jos rupee enemmän prakaamaan niin aletaan tutkimaan mitä on syönyt. Yhteensä 3-4 kertaa nyt muutaman tkm aikana tehnyt.
-
Mm.. miten mahtaa eclissä olla.. kun uudemmissa vaunuissa ainakin jos ulkolämpötila anturi (usein ajotietokoneessa) sprakaa, A/C ei toimi. Kuka tietää?
-
Eipä pitäs mitään ulkoilmanantureita olla eclipsessä, ei ole edes sisätilan.
Ilmastointi toimii ihan isseksseen 8-)
-
Niinniin. mutta tässä tapauksessa ilmastoinnilla anturia. Mutta onhan mulla tuo Haynes, meen katsoon.. :D
-
Kyllä, lauhduttimessa (siellä jossain hanskalooran takana) on 2 anturia; Air inlet sensor ja Air thermo sensor. Tässä opuksessa annetaan aika minimaaliset ohjeet ilmastoinnin testaamiseen, on kai niin monimutkainen..blaablaa >:(
-
Niissä voi muuten hyvin pitkälti olla se vika jos temppuilee ilmastointi...
Antaa vääriä arvoja niin iskee ac:n pois...
-
No selvispä sekin. Jos jatkaa temppuilua niin kyl ne anturien arvot jostain sit selville saa ja pääsee mittaamaan.
-
Tsekkaas meneeko se kompuran magnetointi pois paalta kun ilmastointi lakkaa toimimasta? Jos sita joku anturi ohjais pois paalta.
-
Nyt on taas toiminut ihan normaalisti pitkän aikaa... Ei saisi näitä 'pikkuvikoja' jättää tutkimatta mut en taida tehdä mitään kun kerran pelaa.