Dsmclubfinland.com

DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: ellips on April 11, 2005, 00:02:50 AM

Title: TMO arvoja (ratkaistu)
Post by: ellips on April 11, 2005, 00:02:50 AM
Tänää kokeilin tota TMO loggeria ja tälläsiä arvoja se antoi.Mistä mahtaisi johtua noin korkea nakutus?Viimeksi kokeilin pari kuukautta sitten ja sillon oli max. 12.Ja ahdot on vakiot.

Time (secs), Air Flow Hz (Hz), Engine Speed (RPM), Knock Sum, Oxygen Sensor (V), Timing Advance (°)
88.35, 825.04, 3656.25, 0.00, 0.06, 23.00
88.48, 900.62, 3812.50, 0.00, 0.06, 21.00
88.61, 982.49, 3906.25, 2.00, 0.06, 19.00
88.73, 1076.96, 4031.25, 6.00, 0.08, 18.00
88.87, 1121.05, 4218.75, 14.00, 0.08, 15.00
89.01, 1158.84, 4375.00, 14.00, 0.08, 15.00
89.15, 1190.33, 4500.00, 13.00, 0.08, 15.00
89.27, 1221.82, 4656.25, 13.00, 0.08, 15.00
89.39, 1259.61, 4718.75, 13.00, 0.08, 17.00
89.51, 1303.69, 4906.25, 13.00, 0.08, 17.00
89.64, 1322.59, 5000.00, 13.00, 0.08, 17.00
89.77, 1366.67, 5187.50, 12.00, 0.08, 18.00
89.92, 1410.76, 5250.00, 12.00, 0.08, 18.00
90.06, 1423.36, 5375.00, 12.00, 0.06, 21.00
90.20, 1461.15, 5562.50, 16.00, 0.08, 18.00
90.32, 1454.85, 5656.25, 26.00, 0.08, 18.00
90.45, 1454.85, 5781.25, 26.00, 0.06, 19.00
90.58, 1517.83, 5937.50, 31.00, 0.08, 18.00
90.68, 1505.23, 6031.25, 31.00, 0.08, 18.00
90.81, 1051.77, 6031.25, 30.00, 0.08, 36.00
90.95, 182.64, 5687.50, 15.00, 0.08, 41.00
91.09, 113.36, 5375.00, 2.00, 0.08, 45.00
91.21, 207.84, 5093.75, 0.00, 0.08, 45.00
91.33, 113.36, 4781.25, 0.00, 0.08, 44.00
91.45, 50.38, 4562.50, 0.00, 0.08, 35.00
91.59, 541.63, 4250.00, 0.00, 0.06, 29.00
91.72, 629.80, 4000.00, 0.00, 0.06, 27.00
91.85, 705.38, 4062.50, 0.00, 0.04, 27.00
91.99, 762.06, 4093.75, 0.00, 0.04, 26.00
92.13, 856.53, 4156.25, 0.00, 0.04, 24.00
92.27, 969.90, 4218.75, 0.00, 0.06, 22.00
92.41, 1076.96, 4281.25, 4.00, 0.06, 19.00
92.56, 1152.54, 4312.50, 12.00, 0.06, 16.00
92.69, 1196.63, 4406.25, 17.00, 0.08, 15.00
92.82, 1171.44, 4500.00, 25.00, 0.08, 12.00
92.96, 1184.03, 4500.00, 25.00, 0.08, 12.00
93.09, 1177.73, 4625.00, 25.00, 0.08, 13.00
93.22, 1196.63, 4625.00, 25.00, 0.08, 13.00
93.34, 1209.22, 4718.75, 24.00, 0.08, 13.00
93.46, 1228.12, 4718.75, 24.00, 0.08, 13.00
93.58, 1247.01, 4812.50, 24.00, 0.08, 13.00
93.73, 1259.61, 4843.75, 24.00, 0.06, 13.00
93.88, 1265.91, 4875.00, 28.00, 0.08, 13.00
94.01, 1291.10, 5000.00, 28.00, 0.08, 12.00
94.14, 1322.59, 5062.50, 28.00, 0.08, 13.00
94.28, 1316.29, 5093.75, 28.00, 0.08, 13.00
94.42, 1322.59, 5156.25, 28.00, 0.08, 14.00
94.55, 1341.48, 5250.00, 27.00, 0.08, 14.00
94.70, 1322.59, 5281.25, 27.00, 0.08, 14.00
94.84, 1366.67, 5375.00, 27.00, 0.08, 14.00
94.98, 1354.08, 5406.25, 27.00, 0.08, 15.00
95.10, 1379.27, 5406.25, 26.00, 0.08, 17.00
95.24, 1372.97, 5500.00, 26.00, 0.08, 21.00
95.39, 440.86, 5406.25, 19.00, 0.08, 40.00



edit: otsikko
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 11, 2005, 00:42:48 AM
Hmm runsaasti on kyllä knockia, tuo 12:stakin on jo liikaa, jos menee yl 7:män niin ecu alkaa säätään ajotusta. Onko sulla mitään safc:tä tjms käytössä?

Onko se perusennakko tsekattu jo, että on kohdillaan?
Varmista, että knock sensori on ehjä. 98 bensan käyttö jeesaa myös, mutta 95:lla pitäs toimia normisti kyllä..
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 11, 2005, 00:47:44 AM
Perusennakko on kohillaan.Oxygen sensor arvo on myös aika pieni.Voisiko mahdollisesti johtua myös siitä et on rikki?Ei ole SAFC että pystyisi mitään säätämään.

95 tankkaan juu mut edelliskerran kokeilin sitä 98 tankkiin ja putosi hiukan knocki.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 11, 2005, 00:48:19 AM
Niinja yksi yleinen syy on myös ns. haamunakuttelu, jonka aiheuttaa äänekkäät ja nakuttelevat hydr.ven.väl.tasurit. Onko ne sulla ihan äänettömät ?
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 11, 2005, 00:52:16 AM
heh tosiaan toi o2 arvo, sen pitäisi olla ~ 0.85V-0.95V , siinä syy luultavimmin sitten  8) Eli eikun uutta hommaamaan ja kokeilemaan
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 11, 2005, 00:52:33 AM
Joo ei kyllä ole haamunakutusta en ainakaan uskoisi niin.Ei kuulu nakutusta tasaajista.

Eikös ton oxygenin arvo pitäisi olla siellä jossain 0.9 hujaikoilla kun taas tossa näyttäisi olevan max. 0.08.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 11, 2005, 00:56:46 AM
heh, liian nopeaa vastailua, ehtii toinen replytä kun ite kirjottamassa  ;D Noh mutta ilmottelehan uudet logit kun on uusi o2 sensori paikoillaan  8)
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 11, 2005, 02:03:42 AM
Jooh....on vähä nopeeta ;D ;DPitää tilata uus o2 sensori ja kattoo uudestaan ne arvot.Nyt taas kun sellasen vaan jostain löytäisi,tahtoo olla välil niin hankalaa löytää osia.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 11, 2005, 02:05:41 AM
Joo totta, nopein tapa on suoraan mitsulta se tilata.  Mittaapa muuten sen johdon pituus samalla kun otat irti. Pitää itekki kattoa joutuuko sen uusimaan, luultavasti liian lyhyt piuha vaparin o2 sensorissa  :P
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 11, 2005, 02:09:15 AM
Tässä muuten sulle suora osanumero minkä voit antaa niille niin ei tarvii niiden ettiä  ;D MD188208
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 11, 2005, 02:11:31 AM
Otan mitan kunha vaa taas kerkiää auton kimppuun.Paljos tollain muuten mitsulla maksaa?Ja ilmeisesti boschin anturi?
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 11, 2005, 02:20:22 AM
heh täällä oli muuten tuosta hakuakin jo:
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=sahko;action=display;num=1111394627
280€ tuntus maksavan mitsulta vaparikoneeseen  ;D Kannattaa vaikka ebaysta metsästää, tai nyt kun tilataan sbr:ltä niin siinä mukana sitten
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 11, 2005, 02:25:44 AM
Ohhoh aika hinnoissa on.Koska sieltä SBR:ltä olette nyt sitten tilaamassa?Voisin ton ainakin tilata sieltä jos ei siin kovin kauaa joudu odottelemaan.Tais olla jotaan 79$.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 11, 2005, 09:27:56 AM
Nyt pitäisi pistää alkuviikosta tilaus sisään. Jos ei joudu mitään osia odottelemaan niin niillä kestää n. viikko tulla suomeen. 125$ maksaa tuolla uusi mitsun o2 sensor. Ilmottele huomiseen mennessä (tiistai) otatko sbr:n kautta.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 11, 2005, 11:19:58 AM
Taidan eka kysellä tuolta http://www.vpv-motorracing.com/

Onko toi toiminut hopsis?60e ei olis ainakaan paha hinta.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 12, 2005, 10:30:07 AM
No tuolla hintaa tuon voi jo kokeilumielessä ostaa. Ilmoittele miten pelittää !
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 12, 2005, 12:10:22 PM
Nyt alkoi taas röpeltämään eli tuntuisi ettei kävis ihan neljällä.Suuttimen vaihdon jälkeen toimi sentään pari päivää normaalisti mut nyt alkaa jo menee hermot >:(

Voisiko toi lambda olla yksi syy tohon vai onko sillä merkitystä?
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 12, 2005, 12:21:40 PM
Tottakai lambda voi olla hyvinkin syynä. ECU:han säätää seoksia lambdalta saamien arvojen mukaisesti hyvin pitkälti. Ilman lambdaa/lambda antaa vikakoodin (jos nyt en ihan väärin ole kässitänyt), ecu käyttää jotain defaultti fuel mappia...  
Title: Re: TMO arvoja
Post by: tepi on April 12, 2005, 12:28:58 PM
Kyllä ne suuttimet on ihan ok.

Onko ecu tarkastettu ?
Onko bensansuodatin vaihdettu ?
Onko tulpat vaihdettu ?
Onko ilmanmäärämittarin johto kiinni ?
Vuotaako pakosarja ennen o2 sensoria?

Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 12, 2005, 12:34:55 PM
Ecua ei ole tarkistettu.Miten sen pystyisi toteamaan?Pitäs vielä saada auto vietyä 80km päähän et uskaltaako tolla nyt sitten ajaa tota matkaa.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: teme on April 12, 2005, 13:29:54 PM
Ei sitä ecu:ta pysty mitenkään tarkistamaan muutoin kun loggerilla katsoa jotta kaikki arvot näyttää normaaleilta.  Ja sitten tietysti käyttää se eskulla syvempää tutkimusta varten....

Testaappa se lambda vielä käsin jos löytyy mittari.
Tässä yksi testikeino. Servicemanuskasta löyty vielä toinen muttei ole tässä esillä niin ei voi kahtoa.
Pinneista 3-4  pitäisi resistanssin olla ~12ohmia(tämä on lämmityskäämi)

(http://www.saunalahti.fi/teme666/o2.gif)

Itse kyllä noiden lambdan arvojen perusteella kävisin sen uuden lambdan hakemassa samantein. Hyvä se lambdakin on uusia aika-ajoin...(jos se ei nyt olisikaan siinä vika)
Title: Re: TMO arvoja
Post by: tepi on April 12, 2005, 13:59:11 PM
Quote
Ei sitä ecu:ta pysty mitenkään tarkistamaan muutoin kun loggerilla katsoa jotta kaikki arvot näyttää normaaleilta.  Ja sitten tietysti käyttää se eskulla syvempää tutkimusta varten....


Pystyy tuon tyyppivian toteamaan..

Jos osaat irrottaa suuttimet niin osaat varmaan tehdä nämäkin:

otat ecun irti, ruuvaat kotelon auki ja katsot parin komponentin viereen, näkyykö nestemäistä hyytelöä niiden ympärillä...

esimerkkikuva:
http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/vr4/ecu/images/P1010132.jpg

Tuosta katsot tuon kondensaattorin juureen c108 ja näät ruskean vanan joka menee oikeallepäin...
Title: Re: TMO arvoja
Post by: tepi on April 12, 2005, 14:01:47 PM
Mutta tosiaan onko tuossa loggerissa pilkkuvirhe vai onko tosiaan 0.08v eikä 0.8v ?

Kummakun ei heitä ce valoa jo tuon takia   ::)

ps. eli joo o2 vaihtoon....
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 12, 2005, 14:13:29 PM
Joo ei ole loggerissa pilkkuvirhettä että on tosiaan se 0.08 max.Kyl se täytyy eka taas sitä suutinta irrottaa ja puhistella kun se on taas se sama sylinteri.Ei pysty tajuumaan.

Nii ja se ettei heitä vikakoodia voi johtua siitä että siellä jotain eloa on.Tiedä sitten.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 12, 2005, 18:32:26 PM
Voi prkle.......vika löyty suuttimesta.No eikun taas vaihtamaan.Saman sylinterin suutin meni kuin edellisellä kerralla.Eipä auta kuin vaihtaa kaikki suodattimet uudestaan jos jotaa roskaa on päässyt.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: tepi on April 12, 2005, 20:54:16 PM
Niin tääkö se auto oli joka on seissyt tullissa monta vuotta ? Olisko kosteus sitten pesiytynyt sinne tankkiin  ???

Meinaan mun suuttimissa ei oo ollut mitään vikaa  ;)
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 22, 2005, 02:03:19 AM
Nyt on sitten uusi lambda kiinni ja uudet arvot.Näyttäisi et kävis aika laihalla ja nakutusta on aika paljon?

Time (secs), Air Flow Hz (Hz), Engine Speed (RPM), Fuel Trim High (%), Fuel Trim Low (%), Fuel Trim Middle (%), Injector Pulse Width (ms), Knock Sum, Oxygen Sensor (V), Timing Advance (°)
74.79, 957.30, 4031.25, 100.00, 100.00, 100.00, 15.36, 0.00, 0.74, 19.00
75.04, 1152.54, 4281.25, 100.00, 100.00, 100.00, 15.62, 6.00, 0.70, 18.00
75.29, 1202.93, 4562.50, 100.00, 100.00, 100.00, 15.62, 6.00, 0.72, 20.00
75.54, 1278.50, 4843.75, 100.00, 100.00, 100.00, 15.36, 11.00, 0.72, 18.00
75.78, 1322.59, 5093.75, 100.00, 100.00, 100.00, 15.62, 11.00, 0.72, 19.00
76.03, 1372.97, 5406.25, 100.00, 100.00, 100.00, 15.10, 11.00, 0.72, 21.00
76.27, 1423.36, 5656.25, 100.00, 100.00, 100.00, 15.10, 18.00, 0.72, 22.00
76.52, 1448.55, 5875.00, 100.00, 100.00, 100.00, 15.10, 33.00, 0.74, 17.00
76.76, 1511.53, 6156.25, 100.00, 100.00, 100.00, 15.10, 37.00, 0.72, 14.00
76.96, 1549.32, 6312.50, 100.00, 100.00, 100.00, 14.59, 37.00, 0.76, 18.00
77.18, 623.51, 6187.50, 100.00, 100.00, 100.00, 2.30, 21.00, 0.53, 40.00
77.42, 188.94, 5593.75, 100.00, 100.00, 100.00, 1.28, 0.00, 0.49, 45.00
77.66, 62.98, 5031.25, 100.00, 100.00, 100.00, 7.17, 0.00, 0.06, 29.00
77.91, 699.08, 4250.00, 100.00, 100.00, 100.00, 9.98, 0.00, 0.66, 27.00
78.16, 869.13, 4375.00, 100.00, 100.00, 100.00, 12.80, 2.00, 0.76, 22.00
78.42, 1121.05, 4500.00, 100.00, 100.00, 100.00, 16.38, 16.00, 0.74, 13.00
78.66, 1247.01, 4593.75, 100.00, 100.00, 100.00, 16.13, 16.00, 0.72, 14.00
78.88, 1221.82, 4687.50, 100.00, 100.00, 100.00, 15.10, 15.00, 0.72, 17.00
79.09, 1215.52, 4781.25, 100.00, 100.00, 100.00, 14.59, 15.00, 0.74, 18.00
79.33, 1215.52, 4875.00, 100.00, 100.00, 100.00, 14.59, 15.00, 0.72, 16.00
79.56, 1240.71, 5000.00, 100.00, 100.00, 100.00, 14.85, 18.00, 0.72, 16.00
79.79, 1291.10, 5093.75, 100.00, 100.00, 100.00, 15.10, 18.00, 0.72, 17.00
80.03, 1328.89, 5187.50, 100.00, 100.00, 100.00, 15.10, 23.00, 0.72, 16.00
80.29, 1335.18, 5281.25, 100.00, 100.00, 100.00, 15.10, 23.00, 0.74, 18.00
80.54, 1322.59, 5406.25, 100.00, 100.00, 100.00, 1.28, 17.00, 0.80, 41.00
80.78, 188.94, 5156.25, 100.00, 100.00, 100.00, 1.54, 0.00, 0.51, 45.00
81.01, 113.36, 4625.00, 100.00, 100.00, 100.00, 1.54, 0.00, 0.53, 43.00
81.26, 56.68, 4156.25, 100.00, 100.00, 100.00, 1.28, 0.00, 0.61, 41.00
81.51, 25.19, 3718.75, 100.00, 100.00, 100.00, 0.00, 0.00, 0.64, 27.00
81.77, 25.19, 3625.00, 100.00, 100.00, 100.00, 0.00, 0.00, 0.00, 28.00
82.02, 25.19, 3937.50, 100.00, 100.00, 100.00, 0.00, 0.00, 0.00, 28.00
82.28, 25.19, 3875.00, 100.00, 100.00, 100.00, 0.00, 0.00, 0.00, 28.00
Title: Re: TMO arvoja
Post by: hopsis on April 22, 2005, 18:40:59 PM
Onko ECUn vikamuisti nollattu Lambdan vaihdon jälkeen. Kokeileppa sitä vielä, en tiedä sitten auttaako... Jos lambda rikki niin pitäis olla kautta rekisterin vähän rikkaalla.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 22, 2005, 19:13:26 PM
Sitä en o viel tehny.Pitääkin kokeilla.Tankin aattelin myös pestä.Onko mitää aineita jolla sen voisi pestä ja onko joku joskus tankkeja huuhellut et miten se onnistuis parhaiten.Aattelin vaan jos siellä olisi jotain likaa pinttynyt ja lähtenyt liikkeelle suuttimien puhistusaineen mukana.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: ellips on April 22, 2005, 19:19:28 PM
Mites muutes nakutuksentunnistin löytyykö sitä tarvikkeena jostakin mikä kävis suoraan tohon.Voisko mahdollisesti olla yksi syy?Ootko Hopsis ottanut uusia TMO tuloksia et miten se sun nakutus hävis vai ihan ahtojen laskulla?
Title: Re: TMO arvoja
Post by: hopsis on April 22, 2005, 23:01:48 PM
Enpä ole ottanu kun ei itellä ole loggeria... (vielä  ;))

Ahtojen lasku kyllä auttoi. Tai siis "lasku" sille tasolle johon olin ne alunperin koittanu säätää. Mittarin mukaan nyt on kolmosella urku auki kiihdyttäessä noin 1.0-1.1 bar. Siltikin välillä alkaa kone tökkimään jossain 6500RPM jälkeen. Mul on se ahtopainesäädin asennettu vähän päin persettä ja sen takia pääsee ahdot muuttumaan just esim. ulkolämpötilan mukaan.
Title: Re: TMO arvoja
Post by: zalama on April 23, 2005, 06:09:05 AM
Mista kohtaa saadin ottaa paineen? Onko se ihan mekaaninen?  Erikoista etta siihen ulkolampotila vaikuttaa...
Title: Re: TMO arvoja
Post by: hopsis on April 23, 2005, 16:04:05 PM
Pitäis ottaa varmaan kuva... Vähän vaikee selittää mut yritetään. Mulla tulee letku säätimelle suoraan siitä J-Pipen nännistä eli heti ahtimen jälkeen.  Siinä valissä on T-haara josta lähtee letku ilmanputsarin perään (siihen mihin orgis BCS letku tulisi). Sit säätimeltä lähtee letku hukkaportille, eli säätimen ruuvia kun avaa niin ahtopaine pääsee painamaan hukkaporttia auki, kiinni kääntämällä kuristetaan hukkaportille menevää painetta.

Ei siis ole ns. ball & spring tyyppinen vaan joku-muu-mikä-lie... Jutun jujuna on anyway se että toi "ohjaus"letku pitäis haaroittaa esim. BOVin letkusta joka tulee suoraan imusarjalta eli säätimelle menevä paine on varmasti sama kuin mitä mittarissa näkyy. Nyt kun ohjaus tulee heti turbon perästä, ahtopiikki on rajumpi ja ahdot muuttuu herkemmin. Muutosta on tulossa kunhan saa muut akuutimmat hommat hoitoon.