Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: hopsis on November 17, 2004, 19:38:38 PM
-
No niin. Nyt on tullut pari päivää testailtua Plymouthia. En tiedä johtuuko siitä, että on seissyt yli 2 kuukautta vai jostain muusta. Kone alkaa täyskaasulla kiihdyttäessä katkomaan käyntiä (sytkä, bensansyöttö?) jossain 4500 - 5500 rpm. Ahdot putoo ja kulku loppuu. On aina pienen hetken kuollut ja sit lähtee taas... ja sit taas tökkää jos koittaa vielä kiihdyttää. Heti kun päästää kierroksia vähän alemmas niin kaikki toimii täydellisesti.
Mystistä, sen verran kuuntelin että ECU pitää jotain napsutusta samaan aikaan kun katkoo käyntiä.
-
Ai ai, toi ecun napsutus kuulostaa pahalta.
Olisi meinaan sen merkki että voipi olla hajalla.
Onko sulla sitä vikakoodinlukijaa, sillä kannattais nyt heti ensin katsoa onko mitään vikakoodeja.
-
Ei mulla sen kummempaa lukijaa oo kun volttimittari. Näytti sen normaalin -.-.-.-. eli ei vikakoodeja muistissa. Epäilin kans että vois olla jostain ottanu itteensä. Mahtaislko se loggeri kertoo enemmän? Tosiaan pienemmillä kierroksilla toimii ihan mainiosti ja sen huomasin että ei oo mitään tarkkaa kierroslukua jossa alkaa kikkaileen... Jossain 4500-5500 välillä kuitenkin eli ei joka kerta tasan samoilla kierroksilla.
Pitää vielä testailla kun sain sen jo pihassa vapaalla kierrättäen ihan hyvin pari kertaa rajottajaan asti nostaan kierrokset. Ei kai mikään kontaktihäiriökään mahdoton ole. Oli kumminkin aikamoisessa tärskyssä toi vehje.
-
Lisätutkimusten jälkeen sen verran auennu, että ilmeisesti ilmamassamittari rikki. Iskee tod.näk. se kuuluisa Fuel Cut. Eli ECU luulee koneen saavan enemmän ilmaa kuin mitä bensapumppu pystyy vastaavasti syöttämään. Katkaisee siinä vaiheessa ettei käy laihalla.
Tämän nerokkaana päättelin siitä että virrat päällä (kone ei käynnissä) kuuluu ruiskusta koko ajan napsutusta, en tiedä mikä naksuu, mutta ilmamassamittarin liittimen irrottamalla naksutus lakkaa. Heti kun laittaa liittimen takaisin paikalleen alkaa sama epätasainen naksunta.
Korjauskirjasta katoin ja mittasin jännitteet ynnä vastukset ja ne nyt ainakin oli kunnossa. On kai se signaali sitten muuten jotain ihan muuta kuin pitäis. Toi anturihan on aika herkkä laite iskuille että ei mikään ihme vaikka olisi hajonnut kolarissa.
-
Lisää herkullisia vaihtoehtoja vikalistaan...
Signs of Impending Doom
Luckily, there are usually some warning signs that your ECU is on its way out.
A rapid clicking or chattering from under the dash. Usually accompanied with the engine stalling or losing power during the noise. This is the microcontroller going into reset over and over and over again due to a bad power supply. Every time it resets, it will turn the fuel pump relay on and off. This could also be a bad fuel pump relay, but not usually.
An usual smell that seems to come from the center console. Especially if it smells like rotten seafood. Consider that it could also be your heater fan motor, unless accompanied with a power loss or stalling.
Your car is older than seven years and sees a lot of extreme temperature transitions.
Tää on lainattu suoraan dsm.org sivustosta. Onko ketään kokenut samanlaisia oireita. Tuolta jos tekstiä uskoo niin "kaikki yli 7 vuotta vanhat ECUt hajoo"...
Oireet kyllä täsmäis.
-
Irrotin tänään ECU:n ja vein sähkömiehelle. Saa vaihtaa pari konkkaa sinne. Se naksutus sieltä kojelaudan alta on juurikin se ECUn mikrokytkin kun se kytkeytyy pois/päälle/pois/päälle kun ei virta riitä. Samalla tottakai sammuu bensapumppu ja sytkä. Pitäis olla keskiviikkoon mennessä osat vaihdettuna ni pääsee testaileen ;D
-
Jep toi klikkaus on paha.
Veitkö minne korjattavaks?
Ite käytin tuolla finnwaren kaverilla.
joku 75e muistaakseni maksoi kun vaihtoi konkat sieltä.
-
Käytin tässä paikallisessa tv-korjaamossa. Konkat on vaihdettu. 35 Euroo tuli maksaan mutta vika ei hävinnyt.
Se naksunta sieltä ruiskun suunnalta selvis (tavallaan). Tyhjäkäyntimoottorin venttiili kytkee eestaas koko ajan. Voipi olla että saa sieltä liikaa ilmaa ohi ilmamassamittarin ja sitten käy kierroksilla niin laihalla että lambda-anturi käskee välillä vähän himmailla...? Mystistä on... Tuon ilmamassamittarin sais kai jossain testattua, onko kellään tiedossa paikkaa jossa olis vehkeet?
-
Mun tietääkseni ainoa mitä voi testata on resistanssia hieman, mutta ite sitä kennostoa ei voi ymsp..
Näin olen käsittäny :(
-
Ja lisää "tietoo"... Mittasin TPS:n arvoja tänään. Eli kaasuläpän asentoanturin. Vastuksen pitäis olla noin 1100-5600 Ohmia kaasuläpän asennon mukaan (pienempi arvo = vähemmän auki). Nythän on niin ihanasti että mulla näyttää kaasu täysin kiinni ollessa noin 600 Ohmia. Eli ECU luulee koneen saavan paljon vähemmän bensaa kuin se oikeasti saa... Ja taas yks teoria lisää: Korkeilla kierroksilla kun koneeseen tulee paljon ilmaa, luulee ECU ettei bensa riitä enää tarpeeksi ja lyö syötön poikki.
Sitä asentoanturia saa ehkä käännettyä kun periaatteessa sehän on vaan potikka kahdella pultilla kiinni. On vaan se alimmainen pultti niin ahtaassa paikassa etten saanut mitään työkalua väliin. Pitää koittaa huomenna uudestaan.
Ei muuten vaikuta käyntiin mitään vaikka ottaa sen TPS:n liittimen irti.
Ideoita, mielipiteitä...?
-
Siis ootko nyt säätänyt sen TPS:n oikein vai et ollenkaan ?
Eli se nimenomaan pitää säätää löysyttämällä niitä kahta pulttia ja säätää kunnes on tietty ohmi määrä.
Dataloggerilla se säädettäisiin niin että kun kaasua ei paineta niin arvo on 10% ja kun pohjassa niin 100%.
Ja mittarilla siis alla olevan ohjeen mukaisesti:
http://www.plymouthlaser.com/tps.htm
Eli siis tuolta katsoen kun kaasuläppä on täysin kiinni pitäisi näyttää 0.9k ohmia ja kun täysin auki niin 5k ohmia.
Kokeile nyt tuo säätää oikein ja katsotaan sitten miltä vaikuttaa.
-
Mittasin ensin ja koitin sit säätää. Sain sen verran käännettyä että nyt näyttää kaasu kiinni sen 900 Ohmia. Mitään ei vieläkään eroa... Nyt vaan palaa vähän väliä CHECK ENGINE valo, eniten juuri silloin kun päästää jalan kaasulta esim. moottorijarrutuksessa. Nooh, tiistaiaamuna olis aika merkkihuoltoon. Saapa nähdä saako sille 60E / tunti vastinetta ???
-
Huollossa käyty. Testerissä 15min ja huoltomiehen tuomio: ECU rikki/kontaktihäiriö. Testeri näytti niitä ECUn arvoja, tulojännite heitteli jotain 9-15V, TPS:n, ilmamassamittarin, happianturin yms. arvot ja jänniteet arpoo ihan mitä sattuu. Ilmanpaine anturikin kertoi että välillä ollaan vuoristossa ja sekunnin päästä pari kilometriä merenpinnan alapuolella... Ja nämä siis kone sammuksissa.
Vien nyt vielä kerran koko poksin sille elektroniikkakorjaajalle joka ne konkat vaihto. Saa kattoo suurennuslasin kans oikein huolella KAIKKI juotokset. Maksaa se uusi tai korjattu ECU kuitenkin niin paljon...
-
Kannattaa jenkeistä ostaa se ecu, ebaystä saa varsinkin käytettyjä jollain alle 200$
btw,nääkin oltas nähty tolla loggerilla jos oisit vaan raahannu ittes tänne hki:in :)
Ois säästyny rahnat merkkihuollon laskusta ;D ;D
-
Kyllä mä sinne anyway tuun tossa parin viikon päästä. Kattotaan vaan sitten mitä se on syönyt, ei viittiny sillä huollon tuntitaksalla tosiaan turhia jäädä rupatteleen...
Kyselin piruuttaan niitten poksien hintoja. Mitsulta 1400,- ja toimitusaika pari viikkoa. Chryslerin merkkihuollosta eli Plymouthilta1800,-ja toimitusaika pari kuukautta. Noihin kun laittaa muutaman satasen lisää ni saa jo Hestecin jolla tupsahtaaa heti 50HP ja melkein 100Nm lisää voimaa.
Mut ei ny hätäillä, vien ECUn tänään töitten jälkeen mestarille ja jos ei tuu kuntoon ni sitten katotaan käytettyä. Jos siihen menee että pitää jenkeistä tilata ni pikku apu vois olla tarpeen kun ei tota kokemusta niistä pisneksistä oikein oo...
-
Niin eikä se huolto kestäny kun 20 min... ;)
-
Ja suomesta ei tosiaankaan kannata ostaa YHTÄÄN mitään erikoisosaa kärryyn.
Maksaa ab. 100% enemmän kuin jenkeissä...
Ja jollain 1000e:lla saa jo just jonkun AEM:n ems plug and playn dsm:iin...
-
Ei tullu yhtään kummemmaks vaikka uudestaan avattiin ja tosiaan tarkasti tutkittiin kaikki juotokset. Alkaa epätoivo kalvaan pikkuhiljaa... :-/
Ainoo valonpilkku tunnelin päässä on semmonen fakta että huomasin kun ECU oli irti ja laitto hälyn päälle ni vilkut ja parkit vilkahti. Kuuluu tottakai asiaan ihan normaalisti mutta eipä oo ennen paljon vilkkunu, ainoastaan piipannu... Enkä mitään muuta muutosta keksiny kun tosiaan sen että ECU oli irti. Pitää kaivaa ne johdot esiin kojelaudan alta ja syynätä kun ei oo mun asentama toi hälläri.
Jos siellä olis vaikka vedetty joku virta- tai maapiuha ECUlta hälyn kautta niinku ajonestotarkotuksessa ja siellä olis jotain häikkää... Toivoa sopii. Oireet kyllä sopis täysin johonkin puutteellisen maadotukseen tms...
-
Joo, voi olla todennäiköistä että joku nyt oikarissa siellä jos todellakin noin. Yritäppä katsastaa kaikki johdot sieltä lävitte.
-
Mittailin niitä ECUlle tulevia johtoja tänään töissä.
http://www.ecanfix.com/~mdhamilton/ecuwiring.html
Tuon kaavion mukaan ECUn pinneihin 102 ja 107 (power supply)pitäis tulla virta? Vai lähteekö näistä kenties eteenpäin? Pinniin 103 (power supply for backup) tulee ihan normaali akkujännite. Valaiskaa nyt joku että pitäiskö noihin tulla jännite vai lähteekö ECUlta näihin piikkeihin jotain? Kun ei tyhmä aina osaa lukea näitä.
Jos niin on että niihin pitäis tulla virta ni sit ymmärrän jos ei oikein pelaa. Ton poksin kauttahan kulkee suorasytkän ja suuttimien sähköt ja ne ei oo vissiin isoilla kuormilla mitään ihan pieniä virtoja.
-
eikös jossain dokumentissa oo lueteltu että mikä pitää olla jännite/signaalinmuoto kun auto on käynnissä ja kun e ei ole.
-
Pitää koittaa netistä hakee. Kun ei turhan takia viittis toista tonnia maksavia vehkeitä ostella...
-
Tiedustelin tuossa eräältä alan expertiltä ja sain varsin valaisevaa vastausta.
Kuulemma jos ei 102/107 tule mitään virtaa ei pitäisi ees auton toimi mitenkään, joten oletko varma ettei niihin tule mitään ?
Tässäpä vastauksia mitä sain:
Eli noille 102 ja 107 pinneille tulee virta pääreleen perästä, jota taas ohjaa tämä ecun mollukka itse. Eli ellei se itse päätä haluta sitä sähköä, niin ei noihin napoihin mitään tule.
Eli sen aivot eivät lähde kokonaan päälle, ennenkuin noihin tulee sähkö.
Osittain se on järjissään aina. Ja kun vääntää virrat päälle, se saa tiedon siitä navasta 108 ja sen jälkeen se tällää tuonne 110 napaan sähköä, jolloin rele vetää ja 102/107 saavat sähköä.
Kannattaa toi päävirtarele tarkistaa että on kunnossaan.
Myöskin ehdotti että kannattaa toi boksi lähettää hänelle niin tarkastaa vielä että on ok, luotatko siihen missä vaihdatit konkat? onko tehnyt näitä aikasemminkin ?
-
Ei se korjaaja varmaan just näitä oo tehny. Ihan tavallinen TV- ja elektroniikkakorjaaja (parinkymmenen vuoden kokemuksella tosin). Se pelkkä konkkien vaihtohan onnistuu kyllä keneltä vaan alan harrastajalta jolla kunnon vehkeet on.
Tarkistan heti tänään sen releen kunhan löydän sen ensin, missä mahtaa olla...? Ja jos ei mitään näkyvää löydy niin mielellään sen lähetän vielä kerran tsekattavaksi mieluummin kun hankin uutta.
Tarjosin tosin eBayssa yhdestä ECUsta 105$. Sen voi sillä hintaa ostaa vaikka olis omakin kunnossa. Mulla ei tuossa oo EPROMia ja siinä olis. Vähän pienimuotosempaa viritystä varten auliimpi poksi siis.
-
Joo mä voisin jomman kumman ostaa jos sun ecu on kunnossa. Tarviin itekki tbo:n ecu:ta. (osta toi nyt joktap, kun mä tarviin semmosta)
Toi eprom ei sitten kyllä auta viritysmielessä miteskää ellet mainaa vaihtaa sinne uutta piiriä kokonaan...
-
Joo mä tarjoon siitä taas jotain. Se huutokauppa on vissiin huomiseen asti auki. Ja sen EPROMinhan saa ohjelmoitua, tietyin rajoituksin tosin. Eli ei sillä mitään kovin ihmeellistä saa aikaan.
Mutta tosiaan mittailin äsken sitä omaa poksia. Pinnit 101,104 ja 106 pitäsi olla GROUND, eli maajohtoja. Johtosarjan päästä mitattuna kaikki nämä on maissa. ECUn päästä 101 ja 104 myös maissa. Pinni 106 ei sitten olekaan maissa (ECUn runkoon mitattuna). Kotin piirilevyä katella mutten äkkiä nähnyt mitään kärähtämisen jälkiä tms.
Ja sitten toinen juttu. Löysin vissiin sen pääreleen. Tulipellissä aika lähellä akkua. Siihen tuleen viiden johdon nippu, kaikki varmaan ECUlta. Kun on virrat pois päältä, yhteenkään johtoon ei tuu virtaa. Kun virrat laittaa päälle, alkaa muuttuun mielenkiintoiseks... KAIKKIIN johtoihin tulee 12V ??? Eihän sen ihan näin pitäisi olla, varsinkin kun liitin oli tosiaan siitä releestä irti kun mittasin. Eli ei edes kulje releen kautta mitään...
Luulen että ECUn sisältä on jotain oikkarissa. Kumma juttu sinänsä kun se jotenkuten kuitenkin toimii (huonosti). Jos sulla Teme on joku alan mies tiedossa joka tuota vois kattoo ni voisin kyllä lähettää kun suoraan sanoen ei enää taidot itellä riitä...
-
Jees, tarkemmin voit kysellä tältä herrasmieheltä:
Esa Mankki, Finnware Systems, 044-5920250, finnwaresystems@kymp.net
-
Noniin. Otin siihen jenkkilän kaveriin yhteyttä ja se olis valmis 170$ myymään sen poksin. Tyyppi MD166262 jos sillä jotain merkitystä on. 5-vaihteisesta manuaaliturbosta. Se tarvis tietysti siihen rahtikulut päälle. Ja maksu etukäteen PAYPALin kautta. Että jos Teme oot sen valmis maksaan ni ilmotan sille tyypille. Mulla itellä ei oo edes noita PAYPALin tunnuksia vielä.
Sen oman boxini pistin tänään meneen sinne Finnwarelle. Näkee sit hamassa lähitulevaisuudessa että tuleeko kuntoon. Voin mä sen jenkkilän boxinkin jokatapauksessa ostaa jos ei oo muilla heti tarvetta mut tosiaan niitten maksujärjestelyiden kans voisin tarvia apua. Rahaa on muttei keinoa maksaa...
-
Nojoo, en kyllä itseasiassa viel viiti ostaa, ecu on viimesenä hankintalistalla.
Ja kyllä toi osanumero on D27 Eclipsen boksi, eli neliveto turbon.
-
Tänään loppuu se huutokauppa ja tällä hetkellä se olis mulle tulossa. Onkelmana vaan etten saa omaa luottokorttia ennen kun parin viikon päästä. Milläköhän lailla sen sais maksettua...? Pitää vissiin kysellä vähän kellä olis visaa. PAYPALin kautta onnistuis maksu mut sekin vaati luottokortin numeron. Rahat olis kyllä tilillä mutta maksuväline puuttuu.
Näkyis olevan kauppahinta tällä hetkellä 162,50$. Se tekee alvien kans jotain 155€ plus rahdit ettei kovin paha hinta näihin suomen pyynteihin verrattuna. Eli ei mikään huono idea katella noita ulkomaan nettikauppoja.
-
Ei sun alveja tarvii noin pienestä maksella eikä tulleja, toi tulee ihan postimaksun hinnalla.
Toi Kim (3gEclipse) vois varmaan jeesaa tässä asiassa eikös vain? Sillä on paypal tili, makselet vain sille rahat ja vähä hyvän miehen lisää ;) niin makselee ton ecun paypalin kautta.
Kim ?
-
Olis ihan loistava järjestely jos joku tulis tolla tavoin jeesaan! Ja mitä vähemmän tulee noita muita kustannuksia rahtien lisäksi ni sen paremmin mulla on siihen "hyvänmiehenlisään" varaa!
Jos Kim pystyt tällaiseen järjestelyyn venyyn ni otatko mielellään suoraan yhteyttä mahd. pian.
-
hopsis, you've got mail ;)
-
Nyt näkyy vihdoin taas valoo tunnelin päässä. Lähetin sen poksin sinne Finnwarelle viime viikolla. On kai tällä hetkellä matkahuollon hellässä huomassa ja huomenna viimeistään täällä. Oli se tv-korjaaja joka ne konkat vaihto tehny vissiin enemmän haittaa kun hyötyä sille vehkeelle... Josko se nyt kuntoon tulee niin olkoon tämä taas varoittava esimerkki. Ei pidä päästää mitään alan harrastajia räpeltään. Pistän huomenna updatee tilanteesta.
-
TOIMII! :D ;D :D Kaikki kiitos ja kunnia vaan Finnwarelle. Taas kelpaa päästellä. Oli se tv-korjaaja tosiaan vaihtanu niitä konkkia... Yksikin piti olla 50V ja 22µF arvoiltaan. Oli kait ollu 2.2µF se kapasitanssi ynnä kaikkee muuta. Jätetty rikkinäisiä osia vaihtamatta, joku vaihdettu osa oli valmiiksi käytetty, kaikki putsaamatta, juotokset kakspuoleiseen piirilevyyn tehty vaan toiselta puolelta... Että näin täällä.
Tärkeintä kumminkin että nyt pelaa. Ja kaikki elivät elämänsä onnellisina loppuun asti :P
-
Erinomaista 8)
Nyt siis toimii kaikki, ei enää ongelmia ?
-
TOIMII! :D ;D :D Kaikki kiitos ja kunnia vaan Finnwarelle. Taas kelpaa päästellä.
Kiitos vain itsellesi! :) Hyvä kun kelpaa 8)
-
No nyt toimii niinku pitääkin. Tänään tosiaan sinne Hesaan lähden päästeleen niin moottoritiellä sit viimeistään pääsee koittaan kunnolla. Mut kyllä sen heti huomas että on niinkuin pitääkin ihan normaalissakin ajossa. Ei nyi eikä pätki enää tasakaasulla 80km/h ajaessa ja vastaa kaasuun eikä jää ihmetteleen ...Eikä kuluta enää ~20 litraa sadalla...
-
Joo toimii se näköjään +100km/h vauhdeillakin. ;D Seuraava toimenpide on mennä säädättään pyöränkulmat. On sen mällin jälkeen aikas hukassa. Olen antanut itselleni kertoa että nelivetoisen autonei pitäis paljon kiihdytyksissä vedellä... Tää tempoo joka suuntaan ja 120 jälkeen saa olla koko ajan korjaamassa kun ei kaista meinaa riittää. Auraukset on nyt vasta rullamitalla säädetty sentin tarkkuuteen. Pitäis korjaantua kun pääsee säätöön.
-
hyvä että toimii!
-
itelläni oli samat oireet autossa ja huomasimme että tulpanhatusta oli kipinä lyönyt läpi. autolla on nyt 140tkm ajettu ja 2 kpl tulpanjohtoja on sököjä. tuntuu että 3. olis menossa mut viel ei ollu ainakaan reikää hattuun sulannu.
-
Noi tulpanjohdothan on ihan kulutustavaraa... Se venttiilikoppa ja kansi on siltä osin suunniteltu päin sviddua että sinne tulppien kaivoihin pääsee kosteus ja öljy makaamaan. Sit yhtäkkiä läpilyönti onkin paljon helpompaa kuin suoraan kanteen asti.
Ja kun muutaman kerran räppää samasta kohtaa läpi hatun niin lakkaa vallan kipinän kulku tulpalle asti.
-
Noi tulpanjohdothan on ihan kulutustavaraa... Se venttiilikoppa ja kansi on siltä osin suunniteltu päin sviddua että sinne tulppien kaivoihin pääsee kosteus ja öljy makaamaan. Sit yhtäkkiä läpilyönti onkin paljon helpompaa kuin suoraan kanteen asti.
Ja kun muutaman kerran räppää samasta kohtaa läpi hatun niin lakkaa vallan kipinän kulku tulpalle asti.
Ei sinne tulppien kaivoihin kyllä pääse yhtään mitään jos tulpan johdot pitää sen tiiviinä..... 8)
-
Siis tulpathan on about 10cm syvien kolojen pohjalla... Sinne pohjalle kyllä kertyy kaikkee skeidaa ja kosteutta. Sit se venttiilikopan suojalevy estää vielä sen kosteuden haihtumisen ja soppa on valmis.
-
Tulpan johoissa on ne suojat, ne tiivistää sen koko aukon. Ei sinne tosiaan mikää pääse...
kts. esim tässä näjet, tulpan hattu on koko matkalta tiivis sekä yläpäässä vielä se kumi"tulppa" joka tiivistää sen kaivonkin.
http://www.raceperformanceparts.com/catalog/images/accelwires.jpg
-
Ahaa... Nyt alkoi aukeemaan. Yleistin taas hiukan liikaa kun omassani on sit ilmeisesti jotkut köyhät halpistarvikealemalliset piuhat :(
On siis ihan basic piuhat samanlaiset kuin missä tahansa muussakin autossa ilman noita tulppia. Pitänee siis lisätä hankintalistalle ennen kun tulee enempää ongelmia ainakaan niiden takia.
-
Sitten sulla on jotkut epäviralliset piuhat, kyllä mun orkkispiuhatkin on justiinsa ton malliset..... :-/
-
Kävin kysyy mitsuliikkeestä ja hinta on vain 152,50€
-
Hehe no ei oo paha ;D ;D Ostahan multa pois nuo nykyset piuhat vaikka 30€ ? Ei ne ole olleet kuin sen 90tkm mosassa kiinni....
-
jos vaan ne uudet jostain metsästää