Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Midnight Walker on February 03, 2005, 17:57:45 PM
-
Mistäköhän mahtaa johtua pätkiminen matalilla kierroksilla kun kone on vielä kylmähkö?
Eclipsen konehan on melko kierroskone joten matalilla kierroksilla ei paljon ajella. Eipä se kuitenkaan ole ennen mun mielestä kylmänäkään niin herkästi pätkässyit kuin nyt. Bensana 98. Kesällä tuli käytettyä 95:sta ja huomasin silloin että matalilla kierroksilla ei voi kiihdyttää vaan piti vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Tuo myös koneen ollessa lämmin, samalla tavalla saattoi pätkäistä kuin nyt mutta tällä hetkellä vain herkemmin.
Eli ykkösellä kun lähtee niin moottori saattaa hieman tärisyttää ja tuntuu että pätkii syöttöä. Sitten jos sattuu vahingossakaan painamaan kaasua liikaa kolmosella kierrosten ollessa liian pienet niin pätkäisee. Eihän siinä muuta kuin että pitää ottaa todella rauhallisesti kiihdytykset, tuntuu vain että melkein liian rauhallisesti...
Onkohan aihetta huolestua vai ei?
-
Jotain tosiaan vialla kyllä, ja 98:ia ei pitäs joutua käyttämään, ja kyllä eclipsestä vääntöä löytyy että voi ajella matalilla kierroksilla hyvin (ainakin pitäisi löytyä).
Mitäs kaikkea olet tarkastanut tähän mennessä?
Itse olisin jo huolestunut.
-
Tossa juuri kävin vähän kokeilemassa. Kone ei ollut ehtinyt vielä kylmetä kunnolla, olisikohan se seissyt sen vähän päälle tunnin tuolla. Ei mitään ongelmaa liikkeelle lähtiessä ja silleen, mutta ajaessa jos kierrokset ovat n. 2000-2400 ja siitä lähtee kiihdyttämään vähänkin reippaammin niin rupeaa pätkimään. Yli 2500 kierroksilla lähtee taas kiihtymään aivan normaalisti. Ja noita tuli kokeiltua kolmosella ja nelosella.
Paikallaan kaasutellessa tyhjäkäynniltä reippaammin painettaessa nikottili ensin hieman ja sitten otti kierroksia hyvin. Eli ei ottanut kierroksia aivan puhtaasti. Jos nosti kierroksia hieman ja polkaisi siitä niin aivan normaalisti taas.
Enpä ole mitään vielä erikoisemmin tutkinut. Ecun meinasin käyttää huollossa nyt aivan lähiaikoina, mutta voisikohan siellä puolella sitten olla mitään mikä liittyy tuohon? Mitä vaihtoehtoja nyt sitten löytyisi? Eli mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?
-
Voihan se olla ecunkin puolella tietysti.
Mutta itse lähtisin liikkeelle lukemalla vikakoodit. Jos ei mitään löydy niin seuraavia tarkistaisin ainakin ensin:
- tulpat / johdot kunnossa
- imupuolen liitoskohdat ettei vuotoja
- kaasuläpän liikkuvuus normaali
- biss ruuvi säädetty oikein ja o-rengas tiiviste ehjä.
- vaihtaisin ilmansuotimen / bensasuotimen jos ei ole aikaan vaihdettu
- Tietysti ajoitus hyvä tarkistaa, että on kohdillaan ihan varmuudeksi
Ja ei ole pahaksi tarkistaa ettei jakohihna olisi pompannut hampaalla suuntaan tai toiseen, en ole ihan varma mimmoinen vaikutus sillä olisi, joku fiksumpi kertokoot.
Ja ajat nyt 98:sin tyhjäksi, sitten 95:sta tankkiin ja akusta piuha pois hetkeksi jotta ecu nollaantuu, tämän jälkeen akkuun takaisin piuha ja sitten ajoa. 8)
-
No liikkeelle kannattaa lähtee ihan basic jutuista eli ilmanputsari, tulpat, alipaineletkut... Pistä kaveri polkeen kaasua ja mee kattoon pakoputken taakse. Jos tulee mustaa niin käy rikkaalla (ilmanputsari tukossa, lambda rikki, tulppa rikki, tulpanjohdot).
Sit yks vähän pahempi mikä voi olla niin jokin venttiili voi jäädä kantamaan. Näin ollen käy ikäänkuin "kolmella" pienillä kierroksilla ja sit kun tulee lisää kierroksia niin ei haittaa enää toimintaa vaikka olis vähän auki. Puristusmittaus kertoo tässä kohtaa aika paljon.
-
Niin se jäi sanomatta että jos niin pahasti on että venttiili jää kantamaan niin pitäis tehdä samaa vaikka kone lämmin. Onkos moottoriöljyt vaihdettu, hydraulinen venttiilinsäätö tykkää kun aina joskus putsaa esim. Fortella tai vastaavalla.
-
Pitääpä nyt sitten yrittää tutkia noita mainittuja asioita.
Tuosta 98:n ja 95:n erosta sen verran että enpä nyt tiedä onko mitään hyötyä ajaa 98:lla, mutta jotenkin vain olin houmaavinani että kun vaihdoin ysikasiin niin muutaman tankillisen jälkeen olisi huomannut pientä eroa suorituskyvyssäkin ja että bensan kulutus laski myös hieman. Ajo oli vielä silloin kokoajan aika samanlaista. Tiedä sitten oliko oikeata vaikutusta vai ei.
Sitten tuosta jakohihnan pomppaamisesta, voisiko siitä löytyä syytä? Tuli vain juuri mieleen että yhdellä kylmäkäynnistys kerralla kuului hieman outo ääni startatessa, kävi silloin mielessä että hemmetti jos jakohihna pomppas tai jotain. Pitääkin katsoa se. Mutta vaikuttaisiko se tuollalailla?
Mustaa savua ei mun mielestä tule, mutta pitääpä vilkaista se vielä uudestaan tuossa kun saan jonkun polkemaan kaasua.
Ilmanputsarihan on tulossa mutta bensansuodinta en kyllä tiedä että milloin on vaihdettu. Pitääkin vaihtaa se nyt lähipäivinä.
-
Jos jako on hypännyt niin vastaa tuota venttiilihommaa mitä tuossa aiemmin koitin selittää. Pitäis siis temppuilla lämpimänäkin... Kannattaa kyllä ehdottomasti tarkistaa jos on vahvaa syytä epäillä. Ja jos on jako pielessä niin remmi ja rullat vaihtoon.
-
Saattaa muuten olla sitten niin perkuleen kireällä se suodin siellä, ja kun vääntötilaa alapuolella ei ole paljoa niin itsellä ainakin meni hermot ja käsi verille 8)
Mutta tosiaan vikakoodien luku on kovasana niin saa poistettua kaikki anturit yms pois tsekkilistalta.
-
Niin, pirun vikakooditkin vielä. Pitäiskin lähtä kokeilemaan että toimiiko se lukija mulla nyt vai ei. Eli mähän tein ohjeiden mukaan lukijan mutta en saanut mitään tulosta, eli ledi ei vilkkunut eikä mitään. Suoraan akulta kyllä ledi syttyy palamaan, eli jos lukijaan tulee se 12V niin kyllä sen pitäisi pelata. Vaihtoehtoina että ecussa vikaa tai siinä minne lukija kytketään kiinni. Sekä tietenkin vielä se että toi mun tekemä lukija ei olisi siltikään toimintakuntoinen.
-
Kaiken pikemmin saat jos löydät jostain analogisen volttimittarin ja tuikkaat piuhat kii niihin piikkeihin. Kyllä niitä sen aikaa siellä pitää että koodit ehtii lukemaan.
Jos sittenkään ei näy mitään niin voi voi, ECU sökö. Tai vähintään jokin liitos. Normaalitilassa jos ei ole vikakoodeja muistissa pitäis tulla tasaista lyhyt-lyhyt-lyhyt-lyhyt jännitettä niihin pinneihin. Jos näyttää tasaiseen jännitettä niin ECUssa vika.
-
Pitää huomen vilkasta jos löydän koulun labrast sellaisen volttimittarin, iteltä kun ei löydy. Pistetään nyt kuitenkin lähiaikoin tarkastukseen toi ECU.
-
Ja jos innostus ajelemaan täällä päin tai hkäällä/riksussa päin niin mulla on tuo loggeri jolla voidaan tarkastaa paremmin. Sekä löytyy ehjä ecu jos tarvitsee kokeilla toisella.
-
Tulipa sitten eilen illalla mieleen että miten tuli testailtuu silloin sitä ledilukijaa kun en saanu toimimaan... Rupesin miettimään että oliko ajonesto päällä vai ei ::) Noh, äsken sitten kokeilemaan ja ensin että ajonesto päällä, ei mitään ja sitten ajonesto pois päältä ja johan rupes pelittämään. Eipä tullut taas ajateltuu tarpeeks pitkälle :) Eli ECU tuottaa tasaista lyhyttä piikkiä, ledi vilkkuu lyhyesti joten eipä sieltä mitään vikakoodia näytä tulevan.
Ilmanputsarin katoin ja se oli kyllä tosi likainen. Uutta tulossa joten nyt sitten odotan että saan sinne uuden tilalle. Bensansuodatin hankittu mutta ei vielä vaihdettu.
-
Ajonesto? Sulla jokin häläri ilmeisemmin ?
-
Siis eikös se ajonesto ole, eikö se sitten ole vakiona jokaisessa Eclipsessä? Siis mulla kyseinen vilkkuvalla ledillä varustettu pyörylä on siinä kolikkokotelon vasemmalle puolella. Pitää käyttää siinä avaimissa riippuvaa mötikkää siinä ennen starttausta.
-
No ei ole kyllä vakiovaruste 8) Lisävarusteena on ilmeisemmin saanut.
-
Siis eikös se ajonesto ole, eikö se sitten ole vakiona jokaisessa Eclipsessä? Siis mulla kyseinen vilkkuvalla ledillä varustettu pyörylä on siinä kolikkokotelon vasemmalle puolella. Pitää käyttää siinä avaimissa riippuvaa mötikkää siinä ennen starttausta.
no mulla ainaki on pelkkä reikä siinä kohtaa :-/
-
Jaajaa, mäkun meinasin että vois olla ihan vakionakin mutta eihän siinä sitten mitään. :)
-
Mulla on myös tehtaan käynnistyksen esto keskikonsolissa. Ei mee virrat päälle ennen ku käyttää avaimen perää sille sopivassa reiässä.
-
Eipä muuten olis kovin pitkä matka käyttää ECU tohtorissa sulla.... ;)
-
ECU kävi huollossa ja eihän siellä mitään erikoista ollut. Eli oli ilmeisesti ihan hyvässä kunnossa. Tuohon matalilla pätkimiseen ei kyllä vaikuttanut mitenkään. Eli ongelma on ja pysyy edelleen, mutta ecu voidaan sulkea pois vian aiheuttajista.
Kiitokset kuitenkin Eskulle ecun huollosta. :)
-
No oles hyvä vaan.
Seuraava homma niiden suotimien syynäämisen jälkeen taitaakin olla sitten loggerin kanssa leikkiminen..
-
Perutaapas puheita hieman. Kävin tossa kaupungilla ja yritin sitte näyttää kaverille että kuinka nykäisee jos lähtee kiihdyttämään matalalta... eipä nykäissyt... ::) Olin että mitä hemmettiä, lisää testailua eikä tuntunut mitään nykimisiä. Tyhjäkäynniltä polkeminen ei myöskään tuottanut pätkimistä...
Huomenna pitää sitten testailla vielä lisää, mutta olisiko se vika silti ollut ecussa ja olisiko se nyt korjannut arvoja sillälailla että pelittää oikein. Eli kävikö liian rikkaalla ennen ecun huoltoa ja tänään päivällä ennen kuin ecu oli tavallaan säätänyt arvot kohdalleen. Eli millaisella viiveellä tuo sitten tapahtuukaan?
No mutta huomenna varmaan katsellaan lisää asiaa.
-
Ne arvot on siellä ECUn muistissa. Eli jos ECU on ollut irti niin pitäis heti lähteä pelittään tehtaan perustrimmeillä. Hyvä kuitenkin jos toimii!
-
Kokeilitko alunperinkään ECU:n "nollausta" ?
-
On se ecu ollu irti tai siis toisin sanoen akusta miinus kenkä ollu useampaankin kertaan pitemmän aikaa irti. Ja mun mielestä kone käy hieman nätimmin tuon ecun huollon jälkeen. Eli ero on pieni mutta luulisin että siinä kuitenkin jonkinlaista eroa on ::)
-
Melkein voin sanoa että jos käynnistä kuulee eron niin vika ECUssa. Ite huomasin ainakin tasakaasulla esim. 80km/h ajossa todella selvän eron vaikka menihän se ennen korjaustakin eteenpäin. Tyyppivika mikä tyyppivika, ei siinä mitään.
-
Voi siinä olla sekin, että suuttimet ovat olleet vähän jumissa, kun ei se ecu ole jaksanut niitä ohjata kunnon virralla. Jonkun aikaa vähän räväkämpää aukeamista ja alkaa toimiakin. ??? Enpä ole koskaan ruiskua suolistanut.
Jostain kun saisikin tietää sen algoritmin, jonka mukaan tuo ecu itsensä säätää. Aloittaako se turvallisen rikkaalla ja laihentaa sitä mukaa kun uskaltaa vai aloittaako laihalla ja sitten lisää soppaa tarpeen mukaan.. ota tuosta ja tolkku. Kuvittelisin sen toimivan niin, että ensin aloitetaan vähän turhan rikkaalla ja ennakot pienellään, sitten laihemmalle ja enemmän ennakkoa sen mukaan, mitä lambda ja nakutusanturi sanovat.
Ja voipihan siinä olla sekin, että lambda on ollut vähän kökköinen ja puhdistuttuaan antoi oikeammat arvot?
-
OF:
Esku, nice avatar..... NOT !! ;D ;D ;D
-
;) Jaa ei miellytä silmää?
Tees muuten jotain tälle foorumille, ettei se venytä noita kuvia vammaisiksi. Elikkä niin, että kunhan kuvan suurempi mitta on tarpeeksi pieni, niin pienempää ei sitten venytetä... oli pakko laittaa noi valkoset reunat, kun littana Subarun logo ei oikein iske ;D
-
Ei kun nimenomaan avatarit pitää olla asetettuna aina samankokoisiksi.
Ajatteleppa miten sotkusen näköinen olisi jos postauksessa 20 käyttäjää ja kaikilla erikokoinen avatar.
Jos käyttää omia avatareja niin ne on syytä itse tehdä oikean kokoiseksi jollain kuvankäsittelyohjelmalla. Näin se on oikeassa kuvasuhteessa ja hyvännäköinen.
8)