Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Midnight Walker on October 30, 2004, 15:29:40 PM
-
Kelit kylmentyivät ja moottorin lämmöt tippuivat, eli en tiedä kuinka muilla, mutta oma autoni ei ainakaan pitänyt moottorin lämpötilaa lähelläkään oikeassa matka-ajon aikana. Kaupungissa lämpötila pysyi, mutta maantielle siirryttäessä lämmöt putosivat todella ales.
Syyksi paljastui termostaatti. Nyt viikon verran on ollut -88 asteinen termostaatti ja eron huomaa todella selvästi. Kone lämpenee muutaman kilsan jälkeen ja lämmöt pysyvät aina oikeanlaisina. Vastaa myös kaasuun paljon paremmin matka-ajossa kuin kylmä kone :)
Entinen termostaattihan oli -82 asteinen... Juurikin Saksan oloihin sopiva.
edit: otsikko
-
Muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia auton kanssa?
Ei ole täälläpäin vielä ollut niin kylmä että olisi päässyt itse toteamaan, että nouseeko auton lämmöt vai ei.
Paljon köyhdyit tuosta termostaatin vaihtamisesta?
-
Juu ei mulla ollut viime talvenakaan tommosta ongelmaa, en ole tosin tarkistanut mikä termostaatti siellä on, voihan olla että edellinen omistaja jo vaihtanut siihen sen...
-
Enpä ole minäkään tarkistanut minkälainen termostaatti pellin alta löytyy. Vai löytyykö minkäänlaista.
Mutta ainakin viikonloppuna kun olin viemässä autoa talviteloille, pakkasta oli n -3 astetta ja vauhtia mittarissa 120km/h, niin lämpömittari oli niin alhaalla vain kun pääsee. Ja voin vain haaveilla lämpimästä autosta. Lämmöt nousee kyllä kun hetkeksi pysähtyy.
En taida termostaattia vaihtaa, kun nyt auto seisoo 4kk käyttämättä. Ajelen emännän nissanilla sen aikaa ;)
Ehkä ensi talveksi sitten, ellei auto satu vaihtumaan.. ???
-
Kysäisin silloin termostaatin hintoja eripaikoista ja alkuperäisen hinta olisi ollut 24 euroa. Kotkan rämältä olisi saanut 30 eurolla, ei voi tajuta miksi siellä tuon hinta oli noin korkea. Motonetissä taisi olla 6.90 ja tiiviste euron, siihen tuli sitten vielä tietenkin toimituskulut päälle.
Auton käytin eräällä pajalla huollossa ja sinne vaihdettiin samalla etujarrupalat, etutukivarsien puslat ja vetareiden suojakumit sekä tuo termostaatti tietenkin... Tulihan siitä köyhdyttyä noin kaks ja puol sataa euroa...
-
No niin, nyt kun on päässyt pakkasessakin ajelemaan, niin pääsee toteamaan että auton lämmöt EIVÄT nouse. :)
Huomenna sitten kauppaan termostaattia ostamaan.. GTI Galant 88-92:n kautta tuokin ilmeisesti löytyy?
-
Kyllähän se löytyy kun ilmoittaa tuon GTI Galant 88-92 tai koneen tyypin, motonetissä näyttää olevan:
Galant 84--93 Talvi 88° (ei TD). . . . . . . . . . . . . . 30-6072 6.50
Galant 84--93 Tiiviste (ei TD). . . . . . . . . . . . . . . 30-6148 0.90
-
Sama vika täälläkin suunnassa...hiukan on kylmempää niin ei sit lämmöt nouse kirveelläkään. Nurkkarallissa kaik ok mut on pirun kylmä lähtee ajaan pikatielle...etenkin kun kaasujalka usein liian raskas ;)
Eli nyt selvis tämäkin...eiku termaria vaihtaan!
-
Palataan vanhaan aiheeseen. Onko kukaan vaihtanut itse tuota termaria? Onko millainen operaatio? Puhuvat kylillä, että parin kolmen mutterin takana olis tuo termostaatti ja muutaman minuutin homma vaihtaa, mutta eclipsen kanssa on tullut siellä täällä yllätyksiä..
Kävin juuri pari paikallista varaosamyyjää läpi, toisesta sanoivat hinnaksi 32.90e !!! Toinen lupas saman tuotteen 17e. Mikähän mahtaa erona olla ;D
Elikkä tuo Gti Galantin termostaatti sopii 92-93 eclipseen?
-
Jep sopii kyllä kaikkiin 1gen eclipseihin.
Ja on simppeli vaihtaa, ei ole mitenkään monimutkainen, tässä ohjeet:
http://www.plymouthlaser.com/therm.htm
Tämäkin artikkeli tullaan laittamaan meidän sivustolle, ja jossain vaiheessa suomennettuna.
-
Erittäin helppo ja nopea operaatio, eikä vaadi mitään suurta tietämystäkään. ;)
-
Mulla lämpiää kyllä oikeinkin hyvin toi Plymari. Postiivinen yllätys tosiaan siinä suhteessa että on mun ensimmäinen jenkkivehje jossa oikeasti tarkenee talvella. Yleensä niissä on niin pienet lämppärin kennot ettei auta vaikka moottorilämmöt oliskin kohdillaan. Tosiaan Texasista ostettu uutena toi mun laite eli kyllä siihen on pakosti termari vaihdettu.
En tiiä sitten miten iso vaikutus tolla ahtimella on jäähdytysnesteen lämpiämiseen, ei se varmaan paljon lämmitä kuin isoilla kierroksilla ja isostihan ei konetta kannata kierrättää ennen kuin se on lämmin...
Meni nyt vähän ohi mut se termarin vaihto on niin halpa ja helppo homma tehdä ettei kauan kannata turhaan palella. Vie sitäpaitsi kuukauden ajoilla kylmällä koneella yhden termostaatin hinnan edestä bensaa.
-
Tuo kuvallinen ohje oli loistava juttu.
Jos ei noilla ohjeilla onnistu vaihto, niin sitten pitää myydä auto pois, koska ei sellainen mies autoa tarvitse..
*lähtee ostamaan asennusolutta*
-
Muista asennella hitaasti niin voit juoda sitä asennusolutta muutaman pullon enempi ;D
-
Noitten asennusten kans kannattaa vähän laskeskella kuluja. Jos on isompi operaatio ni merkkihuollon lasku on yleensä pienempi kuin neuvoa-antaviin kulunut rahamäärä... 8)
-
Olipas mukava yllätys kun menin tänään ostamaan sitä termostaattia sitten viimeinkin paikallisesta varaosaliikkeestä, jossa eilen mainittiin termostaatin hinnaksi n 17e. Tänään sen hinta jäi tiivisteineen vain 8.50e Eipä juuri kannata lähtee edes motonetistä tilaamaan, kun heidän hintoihin postikulut lisää, niin on jo kalliimpaan. Tuskin se sen toimimattomampi on vaikka liekkin missä kiinassa tehty. (en tutkinut alkuperämaata tarkemmin)
**Edit teksti: ei tarvitse enteriä iskeä vaikka tulee teksti kirjoitusruudun päätyyn ;D t:ylläpito***
-
Juu aina läheltä kannattaa kysyä ensin, samoja tarvikeosia ne yleensä on kaikkialla oli sitten motonetissä tai rovaniemen varaosa pojat oy:ssä. Yleensä sama maahantuoja.
-
Yleensäkin ottaen kaikki alle 30€ osat kannattaa ite hakea jos vaan läheltä saa. Esim ite lähetin pienen paketin (<1 Kg) niin meni melkein 8€ postikuluihin. Sillähän ostaa jo liki sadan kilometrin bensat. Joku termostaatti tai vastaava maksaa ehkä jossain kympin vähemmän ja sit rahtien kans säästää lopulta muutaman euron. Ynnä se riemu kun saa ensin odottaa muutaman päivän että saa saman palikan joka olis löytynyt lähempääkin samana päivänä.
-
Mun kärrystä kanssa tuo termari sanoi työsopimuksensa irti.
Mä kyselin termostaattia niin kaveri löi mulle jonkun Hondan termarin käteen ja maksoi tiivisteineen 4,60e. Ja oli täysin samanlainen kuin vanhakin, paitsi että vanha oli 82 ja uusi 88 asteinen.
-
No niin - nyt on se talvimallin termari siellä letkun välissä ja auto lämpiää, kuin lada konsanaan :D
Olihan se niin helppo homma, että ihan nauratti ajatus viimevuotisesta palelemisesta autossa. Koko homma vei n 15min ja siitäkin 10min raaputtaessa entistä tiivistettä pois.
Kyllä siellä kaikista peloitteluista huolimatta jonkinlainen termari oli ennestäänkin, mutta olisko ollu jumissa, vai joku epsanjan malli ;) ;D
Nyt on ilo ajella taas!
-
Mulla on auto espanjasta ;D mut ihan normaalisti lämpii pakkasillakin
-
Anteeks kauhiast! En arvannu, että jollain voisi olla auto espanjasta. Pitää lähteä hiomaan vertauskuvia uusiksi. :D
Nyt enää puuttuu, että jollakin on lada, jossa ei lämmöt nouse :-/
-
Kyllä munkin Saksan termostaatilla varustettu Eclipse lämpiää ainakin huomattavasti paremmin ku saman ikäinen escortti (se kyl ei vaadi hirveesti).