Dsmclubfinland.com
Yleinen keskustelu => Dsm alue => Topic started by: Olaus on November 26, 2005, 17:09:16 PM
-
Moi,
Nyt on itselle tulossa ensimmäinen DSM laite ja löysin juurikin
sopivasti nämä sivut :) Eli mitsubishi eclipse avomalli vm. 99
2.4litranen automaatilla. Jenkeistä tuotu laite, ajettu n. 80t mailia. Nahkasisusta
ja sähkölaitteet löytyy, ilmastointi.
Onko kellään tietoa onko tällaisia suomessa rekisterissä, ainakin yksi -97 cabrio on myynnissä
nettiautossa. Eli maksettava veron määrä ja rekisteröinti-asiat kiinnostaa,
onko samanlaisia laitteita muilla.. ?
Laitan kuvia ja muita tietoja kun saan otettua ja tutustuttua paremmin arteeseen :)
-
Tervetuloa joukkoon!
-
Teretulemast mukaan [smiley=thumbsup.gif]
En tarkemmin osaa veroista sanoa, mutta käsittääkseni 96 vuotisissa on verot jotain 5000-6000€, eli muutaman vuoden uudempi niin ehkä 1k/2k lisää..
Toivotaan vain jotta saat kilpiin. 99 Vuotiset autot kaipaa jo ey-tyyppihyväksyntää, jota ei tuolla autolla ole. :-/
Euroopassa tyyppihyväksytyt 2genit ovat kaikki kovakattoisia ja tuolla 2 litrasella 4g63dohc koneella.
-
Tervetuloa!
-
Eli auto tuotiin jenkeistä toiseen eu-maahan ja sielta nyt suomeen.
Eikös sen pitäisi mennä rekisteriin täälläkin kun on jo ollut toisessa eu-maassa
rekisterissä?
Mites tämä nettiauton pommi hopea-punainen vm. 97 cabrio menee kilpiin,
onko 97 ja 99vuotisissa jo erilaisia määräyksiä? :o
-
Eli auto tuotiin jenkeistä toiseen eu-maahan ja sielta nyt suomeen.
Eikös sen pitäisi mennä rekisteriin täälläkin kun on jo ollut toisessa eu-maassa
rekisterissä?
Mites tämä nettiauton pommi hopea-punainen vm. 97 cabrio menee kilpiin,
onko 97 ja 99vuotisissa jo erilaisia määräyksiä? :o
Ei auta vaikka olis ollu 20 eri EU maassa rekisterissä. Suomessa virallisia teitä tuommoisen auton saa kilpiin vain muuttoautona.
Muuttoautona varmastikkin suurin osa usdm 2geneistä suomessa.
96 vuodesta lähtien valmistetuista autoista on vaadittu ey-tyyppihyväksyntä. Eli usdm 2geneistä 95vm on ainoa jonka saa kilpiin jos pystyy päästöt todistamaan konttorilla suomen tasoja vastaavaksi.
Mutta tosiaan useasti menee tuurillakin kilpiin, eli konttori ei välttämättä tiedä tai välitä jotta autolta puuttuu ey-tyyppihyväksyntä, ja antaa leiman anyway. Kyllä tämmöisiäkin tapauksia on tiedossa.
(usdm = jenkkimarkkinamalli)
-
Jes, välkommen till DSMclubSver....eikun finland siis, menee aina tässä rajalla senat sakasin ;D
Toivotaan ettet joudu pyörittelemään asioita rekisteröinnin kanssa, ja saa auton ajoon.
Saadaan taas yksi komistus ajamaan ratapäiville kesällä ;)
Saveli M
-
Missäs on tällainen tapaus, että >96 ei tyyppihyväksytty auto on mennyt kilpiin??? :o
Kyllä ne kuitenkin konttorilla aika pirun tarkkaan ne laput katsoo ja vieläpä useampi henkilö.
Mutta eikös se pun/hop pommikin liiku vieläkin ihan vain tarrakilvillä..? Ainakin nettiautossa ilmoituksessa on tarrat kiinni.
Omaan '98 edm:ään tuli veroa 5600e.
-
Missäs on tällainen tapaus, että >96 ei tyyppihyväksytty auto on mennyt kilpiin??? :o
Kyllä ne kuitenkin konttorilla aika pirun tarkkaan ne laput katsoo ja vieläpä useampi henkilö.
Mutta eikös se pun/hop pommikin liiku vieläkin ihan vain tarrakilvillä..? Ainakin nettiautossa ilmoituksessa on tarrat kiinni.
Omaan '98 edm:ään tuli veroa 5600e.
En nyt millään muista mistä ton bongasin, oliko hemmo peräti klubissa vai keneltä kuulin. Kyseessä oli 99 vuosimallinen GS-T joka oli ihan tuontiautona tuotu muistaakseni italiasta, ja sittemin lyöty suomessa leimaan.
Huom. tämä on mutua, mitään täyttä faktaa tästä ei ole....
-
EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava myös hyväksyntäkilpi tai –tarra. 1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton pitää olla EY-tyyppihyväksytty.
Asetuksen ajoneuvojen rakenteista ja varusteista mukaan ulkomailla käyttöön otetun ajoneuvon saa ottaa Suomessa käyttöön, jos ajoneuvo täyttää ne vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvon käyttöönoton ajankohtana Suomessa ensi kertaa käyttöön otettua ajoneuvoa.
Näissä quoteissa infolähteenä toimii AKE
Muistaakseni vielä jossain oli maininta että jos jossain toisessa EU-maassa on auto tyyppihyväksytty, on toisen EU-jäsenvaltion tunnustettava ("nöyrryttävä") tämä hyväksyntä vaikkei se olisi sama kuin kohdevaltiossa.
Kyllähän tuossa voi joutua jotain ylimääräisiä juttuja hakemaan mutta parhaiten varmasti selviää kun kysyy konttorilta tai suoraan AKE:lta
Saveli M
-
EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava myös hyväksyntäkilpi tai –tarra. 1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton pitää olla EY-tyyppihyväksytty.
Asetuksen ajoneuvojen rakenteista ja varusteista mukaan ulkomailla käyttöön otetun ajoneuvon saa ottaa Suomessa käyttöön, jos ajoneuvo täyttää ne vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvon käyttöönoton ajankohtana Suomessa ensi kertaa käyttöön otettua ajoneuvoa.
Näissä quoteissa infolähteenä toimii AKE
Muistaakseni vielä jossain oli maininta että jos jossain toisessa EU-maassa on auto tyyppihyväksytty, on toisen EU-jäsenvaltion tunnustettava ("nöyrryttävä") tämä hyväksyntä vaikkei se olisi sama kuin kohdevaltiossa.
Kyllähän tuossa voi joutua jotain ylimääräisiä juttuja hakemaan mutta parhaiten varmasti selviää kun kysyy konttorilta tai suoraan AKE:lta
Saveli M
Jep, mutta mitään 1g turbo / 2g turbo / usdm malleja ei ole ey-tyyppihyväksytty missään euroopassa.
Näistä nyt on taas ihan turha alkaa jauhamaan kun asia on aivan selvää pässinlihaa.
Ja toi 1.1.1998 tarkoittaa just kaikkien uutena käyttöönotettavien autojen on pitäny olla ey-tyyppihyväksyttyjä tuosta alkaen. Kun taas kaikkien 1.1.1996 -> valmistettujen autojen on pitänyt olla ey-tyyppihyväksyttyjä. Ero siinäkin.
Konttorille vain suoraan, jos akelta kysytään niin vastaus on tiukka EI.
-
Ohhoh, ei tullut mieleen tuo tyyppihyväksyntä juttu aiemmin.. Auto on
kuitenkin jo ostettu ja asiaa selvitetään. Jos ei saa mitenkään päin rekisteriin
tänne suomeen, niin täytyy varmaan myydä auto paremmille maille..
Soitin asiasta AKE:lle ja sieltä käskettiin mennä katsastuskonttorille ;D
Eli täytyy ostaa vm. 95 eclipse sitten jos tulee toiseen vaihto,
olisi tarjolla -95 GSX turbo awd mutta ei taida sekään mennä täällä
kilpiin (ainakaan pykälien mukaan)..
-
Ohhoh, ei tullut mieleen tuo tyyppihyväksyntä juttu aiemmin.. Auto on
kuitenkin jo ostettu ja asiaa selvitetään. Jos ei saa mitenkään päin rekisteriin
tänne suomeen, niin täytyy varmaan myydä auto paremmille maille..
Soitin asiasta AKE:lle ja sieltä käskettiin mennä katsastuskonttorille ;D
Eli täytyy ostaa vm. 95 eclipse sitten jos tulee toiseen vaihto,
olisi tarjolla -95 GSX turbo awd mutta ei taida sekään mennä täällä
kilpiin (ainakaan pykälien mukaan)..
95 gsx ei tartte muuta kuin todistuksen päästöjen vastaavudesta. Tai sitten käyttää sen vtt:llä tjms mittauttamassa.
Käy kuitenkin parilta eri konttorilta kysymässä, tai parempi jos ajat suoraan sinne ja annat niiden ihmetellä 8-)
-
"Ajoneuvon rekisteröinti Suomessa edellyttää, että siinä on valmistajan tai viranomaisen antama valmistenumero. EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava myös hyväksyntäkilpi tai tarra. 1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton pitää olla EY-tyyppihyväksytty."
Eli näitä usdm jenkkimalleja saa suomessa rekisteriin ongelmitta kunhan on vaan vanhempi kuin
1.1.1998 käyttöönotettu?
-
"Ajoneuvon rekisteröinti Suomessa edellyttää, että siinä on valmistajan tai viranomaisen antama valmistenumero. EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava myös hyväksyntäkilpi tai tarra. 1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton pitää olla EY-tyyppihyväksytty."
Eli näitä usdm jenkkimalleja saa suomessa rekisteriin ongelmitta kunhan on vaan vanhempi kuin
1.1.1998 käyttöönotettu?
Ei. Tuo tarkoittaa käyttöönotettu. Se pykälä mitä tässä tapauksessa tuijotetaan menee näin:
Direktiivin 70/156/ETY mukaan uusien yksivaiheisesti valmistettujen henkilöautotyyppien on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksyttyjä vuodesta 1996 alkaen ja kaikkien uutena käyttöön otettavien yksivaiheisten henkilöautojen vuodesta 1998 alkaen.
Huomaa ero: valmistettu ja uutena käyttöönotettu.
-
OK. Mitenköhän se yksi autokauppias meinaa saadan sen vm. 97 avo eclipsen rekisteröityä
mikä on nettiautossa myynnissä... Täytyy soittaa mitsubishin maahantuojalle ja painostaa hyväksyntäpaperin perään koska täytyyhän tämä saada Suomessakin rekisteriin koska on jo kerran hyväksytty rekisteriin ETA-alueen maahan. En aio ihan hevillä luovuttaa tätä casea koska auto on jo tosiaan ostettu.
-
OK. Mitenköhän se yksi autokauppias meinaa saadan sen vm. 97 avo eclipsen rekisteröityä
mikä on nettiautossa myynnissä... Täytyy soittaa mitsubishin maahantuojalle ja painostaa hyväksyntäpaperin perään koska täytyyhän tämä saada Suomessakin rekisteriin koska on jo kerran hyväksytty rekisteriin ETA-alueen maahan. En aio ihan hevillä luovuttaa tätä casea koska auto on jo tosiaan ostettu.
Muuttoautona jos on kerran tuotu suomeen, saa sen rekisteriin vaikka se välillä olisikin siirtokilvissä. Ei se maahantuojan painostus auta, ne ei paljon pysty vaikuttamaan AKE:n sääntöihin. Ei ne pysty taikomaan sille autolle ey-tyyppihyväksyntää. AKE on aika jyrkkä noissa säännöksissä, sen takia paras vaihtoehto on vain kokeilla konttorilla onneaan.
Niin ja tosiaan jos esim se 97 spyder olis valmistettu 95 vuonna(aika epätodennäköistä että olis pari vuotta seisotettu muttei uuttakaan), niin silloinhan sen saa kilpiin pelkän päästötodistuksen voimin.
Ihan sama jos esim hakisit Mitsu lancer evo 7:skan joka ollut jollain poikkeusluvalla saksassa kilvissä, ja tuot suomeen. Sen rekisteriin saaminen on mahdotonta. Ellet tunne jotain very important personia 8-) Kun sille ei löyty vaadittua tyyppihyväksyntää, niin ei sitä saa kilpiin myöskään.
Mutta onnea taistelulle, kerro päivityksiä miten käy...
-
Konttorilta sanottiin että jos löytyy e-hyväksynnät valoista, ajovalojen korkeussäätö ja muut tarvittavat varusteet, niin on mahdollista saada rekisteröityä JOS saan siihen TÜV:lta tai jenkeistä vaatimustenmukaisuustodistukset. Synkältä näyttää mutta niin on päiväkin, palaan asiaan.
-
Konttorilta sanottiin että jos löytyy e-hyväksynnät valoista, ajovalojen korkeussäätö ja muut tarvittavat varusteet, niin on mahdollista saada rekisteröityä JOS saan siihen TÜV:lta tai jenkeistä vaatimustenmukaisuustodistukset. Synkältä näyttää mutta niin on päiväkin, palaan asiaan.
Jos etuvalot ovat eri varaosanumerolla kuin 2g edm:ssä, sittenhän saat edm valot vaihtamalla ne oikeiksi. Muutoin otat vaan osanumerot ylös niin niistä selviää jotta ovat samat kuin edm:ssä eli hyväksytyt. Samoin jos ei nytten ole korkeuden säätöä, niin senhän saa samassa ryöstettyä edm mallista niiden valojen kanssa. Takavalot sitten myös hankkimaan edm mallista.
Mutta mikä tuo vaatimustenmukaisuustodistus on? Minkä vaatimusten?
-
Eli sama paperi tuo vaatimustenmukaisuus todistus mitä tarvitaan kun tuodaan mikä
tahansa tuontiauto Suomeen (jos alkuperäisestä rekisteriotteesta ei selviä riittävästi auton teknisiä tietoja)..
Saksassahan on rekisterissä näitä spydereitä, niin sieltä pitäisi/saattaisi saada sen tüv:n todistuksen.. En tiedä onko mahdollista saada rekisteriin jos mennään 100% kirjojen mukaan. Aika paljonhan näissä on tulkintakysymyksiä, mikä on ja mikä ei ::)
-
No peukut pystyyn ja toivotaan parasta. Ilmottele jos tarvitset jotain niin pyytele apuja vain.
Yritetään jeesailla. Tosiaan kuten nytkin huomasit, konttori sanoi että jos noi tietyt jutut saat muutettua/todistettua niin saatat saada kilpiin. Kun taas AKE:n vastaus oisi jyrkkä EI.
8-)
-
Yes, asia etenee nyt vähän hitaasti mutta varmasti :) toin audi a4 quattron itselleni käyttöön tuolta reissulta
jolloin piti tuoda tuo avo eclipse. Eclipse on kuitenkin nyt varattuna mulle ja tarkoitus olisi saada se kesäksi ajoon.
Tämä kuopion vm. 97 avo eclipse on nyt rekisteröity suomeen ja näköjään maalattu.. Onkohan nyt niin että tämä kyseinen auto on tuotu muuttoautona suomeen, rekisteröity ja sitten muuttoauto-prosessi peruttu ja nyt aloitettu kaupallinen tuonti eli verot maksetaan normaalisti ja auto on saatu rekisteriin :) Kiinnostaisi tietää kuinka on saatu rekisteröityä. Näitä avo-eclipsejä nyt on rekisteröitynä pitkin eurooppaa ja suomessakin, niin miksi ei onnistuisi tänne rekisteröinti jollain konstilla. Jos ei normaalisti onnistu rekisteröinti, niin sitten täytyy varmaan tuoda muuttoautona ja rekisteröidä sillä konstilla..
-
Yes, asia etenee nyt vähän hitaasti mutta varmasti :) toin audi a4 quattron itselleni käyttöön tuolta reissulta
jolloin piti tuoda tuo avo eclipse. Eclipse on kuitenkin nyt varattuna mulle ja tarkoitus olisi saada se kesäksi ajoon.
Tämä kuopion vm. 97 avo eclipse on nyt rekisteröity suomeen ja näköjään maalattu.. Onkohan nyt niin että tämä kyseinen auto on tuotu muuttoautona suomeen, rekisteröity ja sitten muuttoauto-prosessi peruttu ja nyt aloitettu kaupallinen tuonti eli verot maksetaan normaalisti ja auto on saatu rekisteriin :) Kiinnostaisi tietää kuinka on saatu rekisteröityä. Näitä avo-eclipsejä nyt on rekisteröitynä pitkin eurooppaa ja suomessakin, niin miksi ei onnistuisi tänne rekisteröinti jollain konstilla. Jos ei normaalisti onnistu rekisteröinti, niin sitten täytyy varmaan tuoda muuttoautona ja rekisteröidä sillä konstilla..
Edelleen siksi koska ei ole ey - tyyppihyväksyntää.
Muualla euroopassa olevat spyderit ovat joko muuttoautona, tai sitten jollain poikkeusluvilla saatu. Mutta poikkeusluvat muualla eivät päde suomessa.
Tuommoinen kikkailu tietysti voi olla hyvin mahdollinen, että muuttoautona suomeen kilpiin, ennen kun kolme vuotta tulee täyteen niin kenties peruu jotenkin tuon muuttohomman, ja maksaa verot+alvit+tullin autosta. Jolloinka auton voi myydä eteenpäin. Jos tuomoinen muuttohomman peruminen onnistuu. Mutta eipä se hyödytä ketään muuta kuin myyjää jos saa sen verojenkin jälkeen voitolla myytyä, tai jos haluaa päästä eroon vain.
Tosiaan voit tuoda auton ja koettaa onnea josko sen saisi kilpiin tuurilla suoraan konttorille viemällä, tai jos se ei onnistu niin anot poikkeuslupaa AKE:lta, teet vaadittavat muutokset. Mutta poikkeusluvan pelkkä hakeminenkin maksaa jo. Ja jos ei mene läpi niin autoa on aika vaikea myydä suomessa eteenpäin jos ei ole kilvissä.
Kannattaa vaikka kysyä kaikki auton tiedot ensin itselle, valmistenumerot yms yms yms mahd. tarkat tiedot, sitten kokeilla tuota poikkeuslupaa anoa etukäteen, vaikka se maksaakin jonkun verran (ei tietoa paljon).
Villiä mutua:
Kuulemma jos auto on saksassa rekisterissä, voi http://www.dekra.de/ pyytää todistusta autosta, että vastaa ey tyyppihyväksynnän vaatimia asioita, ja tuon lausunnon perusteella saisi suomessakin kilpiin. Mutta korostan että tämä on kuultua mutua... Soita/meilaa sinne ja kysäse miten asian laita on..
-
Kannattaa lukasta toi topic lävitte tuolta dnsf:n puolelta: http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=9647.0 Siellä loppupuolella on enemmän asiaa ja en nyt ulkoa muista että mitä kaikkea siinä alussakaan oli, joten jos sen lukasee kokonaan lävitte niin saa ehkä jotain selkoa kuvioista.
-
Mielenkiintoista että tuolla taas puhutaan 98 vuodesta. Ilmeisesti 97vm. Skylinet on valmistettu ennen 1.1.96 ::)
-
Asiaan liittyen hieman infopläjäystä:
Ennen 1.1.1998 ensirekisteröityjen autojen tyyppihyväksyntävaatimuksia vastaa erillisten hyväksyntävaatimusten mukaisten testien teettäminen erikseen ajoneuvokohtaisesti, ml. ohiajomelu, jarrut jne. Vasta 1998 alusta tyyppihyväksyntävaatimus on ehdoton ja sekin on mahdollista kiertää tietyin edellytyksin tosin erittäin paljon kalliimpaa ja työläämpää.
Yritän saada selville vielä tarkat testit mitkä pitää suorittaa ennen 1998 ja jälkeen ensirekisteröidyille autoille.
-
Lisää infopläjäystä.
1.6.1996-?.?.1997:
- Päästömittaus kylmäkäynnistystestinä ensirekisteröintiajankohdan vaatimukset täyttäen
- Tyyppihyväksyntästandardien mukainen mittaus ohiajomelusta ja jarruista.
- Selvitys kolariturvallisuudesta l. Japanin(varmaan myös USA:nkin..) tyyppihyväksynnän vastaavuus soveltuvilta osin koskien mm. turvavöiden ja istuinten kiinnityspisteitä, maahantuojan kirjoittama todistus riittää.
1.1.1998+: EY WVTA (Whole Vehicle Type Approval) vaatimustenmukaisuustodistus täydellisenä, poikkeuksena muuttoautopoikkeussäännön mukaan USA:n tai Japanin tyyppihyväksyntäehdot täyttävät ajoneuvot.
Edellisille vaatimuksille on haettavissa myös poikkeuslupia ajoneuvohallintokeskukselta jos perusteet selvityksineen ovat riittävän kattavat. 1.1.1998 jälkeen ensirekisteröityjen leimaus on lievästi sanottuna hirvittävä toimenpide byrokratian osalta. GTR imports voi tämän tehdä asiakkaan autolle ilman sitovaa toimitusaikaa(arviolta 6-8kk) ja maksaa n. 20 000€ joka kertoo jo jotain toimenpiteen laajuudesta.
Että semmosta 8-)
-
Asia muhii edelleen, -99 2.4 eclipse spyderille koitetaan saada Suomen
"kansallisuus" jos ei muuten onnistu, niin muuttoautona.
Ilmoittelen kun tulee jotain uutta..
Tässä vielä kuva kyseisestä autosta :)
http://img202.imageshack.us/img202/8808/eclipse3xn.jpg
-
Tässä vielä kuva kyseisestä autosta :)
http://img202.imageshack.us/img202/8808/eclipse3xn.jpg
Miau... Sääli jos jotain tällaista jää saamatta rekisteriin Suomen viranomaisten takia.
-
nätti auto on. peukut pystyyn että saat rekisteröityä sen :)