Dsmclubfinland.com
Yleinen keskustelu => Dsm alue => Topic started by: hopsis on August 24, 2004, 19:52:15 PM
-
No niin... mistäköhän sitä aloittais...? Tuossa reilu kuukausi sitten tuli ostettua tuommoinen 185tkm ajettu päällisin puolin pirun hyväkuntoinen vehje. 9 ekaa vuotta ollut naisen käytössä (1. omistaja), ajettu vain kesäisin, jne...
Ihan puun takaa tuon hankin sen paremmin yhtään kyseisistä vehkeistä mitään tietämättä. Tuntu hyväkulkuselta peliltä vaikka edellinen auto tehokkaampi olikin. Nyt, 5 viikkoo myöhemmin ja pikkuisen viisaampana:
- uusi lambda-anturi (vanha ei puhunut yhtään mitään)
- uudet tulpat (edellinen vaihtanut vaparin tulpat)
- ilmanputsarikotelo rälläköity auki
- välijäähdyttimen vuoto korjattu (kaasuläpälle lähtevän letkun juuresta coolerin putki poikki)
Näillä eväillä valehtelematta 50hv lisää, tai siis pikemminkin takaisin lähemmäksi alkuperäisiä tehoja. Edellinen omistaja ajellut ties miten kauan tyytyväisenä, mahtais ihmetellä kun nyt kävis koelenkillä... ;D
Että eipä tässä muuta pointtia ollut kuin se että tyytyväinen pitää ostokseen olla. Talvikin seuraavaksi tulee ni pääsee neliövedolla nöyryyttään porukkaa :)
-
vaparin tulpat ? hmm... mitkähän siellä oli ?
vaparin ja tbo koneeseen käy samat ainakin ngk:lta bpr6es ja 7es..
bpr6es tulpat suosituimmat.
Kannattaa muuten suosiolla vaihtaa vaikka k&n suodin tilalle ja heittää toi vakio kotelo pois, se rajoittaa aika paljon juuri ilmanottoa(tosin jos jo rälläköit..)
-
Ei kai niissä tulpissa isoja eroja muuten mutta kärkiväli on 4-5 kymmenystä isompi vaparissa. Koitin niitä ensin pihdeillä taivuttaa niitä kärkiä mutta jäi niin kamalaan asentoon että vaihdoin suosiosta uudet.
-
Aivan, bpr6es tulpissahan on vakiona vaparille sopiva kärkiväli.
-
pitäis kanssa modata ilmaboxia, tutkia vuodot, vaihtaa tulpat, asentaa a/f mittari ;D. Tuntuu lähtevän vaan niin nuhasesti :-/
-
Joo se ilmanotto on aika helppo muuttaa paremmaksi. Varovasti sitten vaan se kotelo auki ettei MAFfi mee rikki. Se on meinaan aika herkkä vekotin ja hajoo kyllä iskusta.
Ja turbokoneisessa kannatta tietenkin ottaa se putsarikotelosta ahtimelle lähtevästä putkesta löytyvä äänenvaimennin pois. Tehoihin tuskin vaikutaa yhtään mitään mutta turbon vihellys kuuluu puolta paremmin ulospäin ;D
Kaikkihan sen tietää että mitä enemmän ääntä, sitä enemmän tehoa.
-
siis toi metallihäkkyrä joka on massissa kiinni ? ja en tarkota sitä hunaja kennostoo....
Mikäs ihme se siel akun takana on ihme ropelli siin imuputkessa joka lähtee akun takaa ja menee ilmanputsarikoteloon... katoin että siihen menee sähköjohtojakin :o No huomenna tiedetään lisää kun puran systeemei (jos ei sada)
-
En tiedä nyt mitä "häkkyrää" tarkoitat, mutta ilmanputsarilta ahtimelle lähtevä noin 10-15 cm paksu muovitorvi on putsarikotelossa klemmarilla kiinni. Sen kun avaa niin sisältää löytyy semmoinen tähden mallinen noin 2cm vahva "häkkyrä" joka lähtee pihdeillä irti. Sit vaan torvi takaisin paikoille ja turboa kierrättämään.
Jenkkiläisillä nettisivuilla on hyviä kuvia tuohon(kuten moniin muihinkin projekteihin). Ainakin:
www.dsm.org
www.dsmtuners.com