Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Yleistä tekniikasta => Topic started by: AH on November 01, 2005, 22:35:11 PM
-
Kun tuon auton alla tuli nyt sählättyä, niin huomasin, että siinä putkistossa on kaksi anturia haistelemassa höyryjä. Ensimmäinen on melko pian pakosarjan jälkeen (lambda) ja toinen katalysaatorin jälkeen.
Mikä tuo toinen on ja mitä se haistelee?
Tarkoituksena oli tehdä putkisto rosterista katalysaattorista lähtien taaksepäin ja mietityttää että voiko tuon toisen jättää laittamatta, vai pitäisikö sille tehdä uuteen putkeen paikka?
Entäpä liittykö katin poistoon mitään muita ongelmia, kuin leimalle sen takaisin laitto..?
-
Se on yhtälailla lambda-anturi. 2G:ssä on oma vikakoodi katalysaattorille. Sen johdon tosin voi maadoittaa (tai jotain vastaavaa...) jos haluaa poistaa katin eikä halua vikavaloa katella koko aikaa. Vähän mureammat äänet tulee jos katin ottaa pois, eipä siinä muuta onkelmaa tule, mitä nyt maailma tuhoutuu ja saastuu 8-)
-
Kyseessä on toinen lambda 8-)
Tuon toisen ainoa tarkoitus on tarkkailla mimmosia arvoja tulee katin jälkeen ja niiden perusteella päätellä onko katti kunnossa.
Lukeman mukaan tuon pois kytkemättä jättäminen dsm autoissa ei tuota mitään muuta haittaa kuin CEL palaa. Mutta tuon tilalle kannattaa ostaa tai tehdä ns. "o2 sensor simulator". Alla hyvät ohjeet semmoisen tekemiseen. Ebaystä löytyy valmiiksi kasattuja myynnissä.
http://www.mkiv.com/techarticles/oxygen_sensor_simulator/
Katin poistossa ei ole mitään ongelmia kuin juuri että joudut takaisin laittamaan katsastuksen ajaksi.
-
Tuumasta toimeen:
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1130956461