Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: -jarppi- on January 12, 2007, 17:50:55 PM
-
tämmönen tapaus sattu kun oli tuolta kotoa ajelemassa sunnuntaina kassulle. jotain 5km ennen kun pääsin perille syttyi absien merkkivalo ja pysähdyin sitten pysäkille käytin autoa sammuksissa ja starttasin uudelleen. valo sammui mutta syttyi uudestaan kun olin jonkun 200m ajanut. aattelin että meen kassulle ja kattelen siellä sitten..
ajoin auton kassulle ja sammutin, nousin autosta ja kuului jotain surinaa konepellin alta. kävi ilmi että se oli absin moottori eikä se sammunut vaikka käytin relettä irti sitten kun pikkaisen napautin sormella sitä moottoria ja se sammui. kello olikin jo sen verta paljon että piti ennättää ilmoittautua...
mikähän helevetti!?
-
tilapäinen mielenhäiriö... jos ei oo sitä ennen eikä sen jälkeen tehnyt?
-
Mulla kans kerra absit lopetti toimintansa ja siis valo sytty ku lumella leikin mut ku sammutti auton ja starttas uusiks ni ne kyllä toimis ja valo sammus. Eikä oo sen jälkee mitää oireillu. Sama kävi sitte kaverin mondeolla seuraavana päivänä. ;)
-
Epäilisin sen ABS moottorin hiiliä (taas kerran) :-?
-
Epäilisin sen ABS moottorin hiiliä (taas kerran) :-?
liekkö nuo hiilet miten kalliit ja mistä niitä saa? onko muissa mitsuissa samanlaista abs systeemiä? noh.. onneksi nousi päivärahat sen verran että jospa semmoset sais hommattua! ;D
-
Johan sitä hetki menikin ilman ongelmia :)
ABS valo alkoi palamaan. Syttyy hetken ajettua, välillä saattaa kestää parikin tovia ennenkuin syttyy. Kun valo ei pala Absit tuntuvat jarrutettaessa toimivan aivan normaalisti, mutta kun valo syttyy ovat absit pelistä pois.
Ehdotuksia ?
Helpointa olis varmaan mitata pyörien anturit ABS-ecu:n liittimeltä, mutta missä sijaitsee ?
Tarkistaa pitäisi myöskin tuo ABS-rele ja moottorin hiilet. Missähän mahtavat olla ja millainen projekti tuo hiilien vaihto mahtaa olla?
-
Sama ongelma täällä. Selvästi tyyppivika näissä mitsuissa...
Mulla loppuu jo keinot kesken ton auton suhteen.
En tiedä mikä siellä ottaa itteensä. Aina kun on putsannut kaikki liittimet ja relettä räplänny ja muita härpäkkeitä niin pelaa taas kuin unelma ja kestää muutamasta päivästä muutamiin viikkoihin kunnes syttyy taas palamaan.
Anturit on uusittu parisen vuotta sitten ja en oikein usko että ne on taas uusittava. Epäilen nyt jotain kosketushäiriötä kun se vilkkuu kuin levoton tuhkimo maantiellä. #"!¤
Täytynee vielä kerran putsata liittimistä taaksepäin.
Jos se ei auta ni oiskohan ne hiilet sanonu ittensä irti..
Alkaa maku mennä jo koko autoon >:(
-
ABS valo elää omaa elämäänsä. :-?
Vemixillä mittari näytti vasemman takapyörän vikakoodia. Täytyy varmaankin käydä liitokset läpi ja jos ei auta niin ottaa anturi auki ja puhdistaa sekin.
Onko navassa hammastettu kiekko vai jotakin muuta ?
-
Ainaskin 1g jarrulevyjen alta löytyy hammaskiekko plus anturi, anturi menee kilven lävitte hammaskiekon kupeeseen.
Levyn kun poistaa tieltä, niin sieltä alta saattaa löytyä sellaista ruosteista "pölyä" paljonkin (Saattaa vaikuttaa abs- vikaan, tai sitten sulla on se anturi sökö).
-
Anturi näytti n. 1,6 kohm vastusta, mitattuna ekalta liittimeltä (lähinnä anturia), joten näyttäisi olevan kunnossa. Liittimen kontaktipinnat tuli myös puhdistettua.
Anturin pulttikin lähti katkeamatta irti, mutta anturi olikin sitten kunnolla jämähtänyt kiinni. Onko kukaan koskaan saanut ko. anturia ehjänä irti, jos on niin miten ?
Tällä hetkellä ABS-valo ei jää palamaan, mutta saas katsoa... :)
-
Mulla lähti toinen irti kun koputtelin pikkuhiljaa pienellä hylsyllä ulos päin ja toinen porattiin irti XD
-
Kellään tietoa muista ostopaikoista ABS-anturille kuin timanttitiski ?
Jos nyt oikein muistan niin nuo ABS- hilut olivat Boshin tekemiä, tietäisikö kukaan Boshin tuotekoodia vasemman takapyörän anturille?
Ei oikein meinaa löytyä jenkkilästäkään.
-
Ootko hakenut osanumeron(ks. netti-caps)? Jos olet, niin laita se tänne näkyviin (tulevaisuutta ajatellen). Googlaile sillä osanumerolla, niin voi löytyä tai sitten Yipartsin sivuilta suoraan osanumerolla voi löytyä vinkkiä, jos motonetista löytyy Galantista sama...
-
Niin tai miksei mene suoraan lokaalilta autosähköasentajalta kysymään, ei ainakaan täällä maksa mitään tuo kysyminen ja setä etsii tuotteen koneelta ja ilmottaa tarvikkeen hinnan ja tarvittaessa tilaa.
Hankalaa.
-
ABS-anturin hinta Vemixillä on 390 €/kpl. :'(
Pitää varmaankin varmistua tarkemmin viallisuudesta.
Onko kenelläkään tietoa, montako liitosta, vasemman takapyörän anturin kaapeloinnista löytyy ja mihinkä kaapelointi menee (abs-eculle vai hydrauliikkayksikölle).
Noin metrin päässä on yksi liitin, mutta onko muita ?
-
Moro, Mulla on 1g:n ABS laitteet ylimääräisenä, en tiedä miten kävis 2g malliin, mut pistä YV jos jotain osaa tarvitset.
-
Alkavat nuo ABS-ongelmat pikkuhiljaa selvitä.
En tiedä mihin Vemixin mittaus vasemman takapyörän vikakoodista perustui. :o
Tuli katsottua oskilloskoopilla, ABS-ecun liittimestä, kaikkien pyörien signaalit ja eipä niissä mitään vikaa ollut. Samalla varmistui, ettei kytkennöissä pyörien antureihin ole katkoksia.
Uudelleen vikakoodinlukuun autosähköliikkeeseen (Boschin testilaitteilla) ja nyt vikakoodi olikin ABS-rele/hydrauliyksikkö.
Nyt tuo vika alkoikin kuulostamaan jo tutulta, ABS-moottori auki, ankkurin pyörittely, hiilien herkistely ja johan valo sammui. Korjaus ei valitettavasti ole pitkäaikainen. Moottoriin ei saa varaosahiiliä, eikä myöskään uutta moottoria ole saatavilla. :)
Jos tuo ABS-valo kummittelee niin kannattaa kajauttaa ABS-moottorin kylkeen "lekalla" varmuuden vuoksi, vaikka olisikin kunnossa niin tulee ainakin parempi mieli. ;D
-
Minulla on myös ongelmia absejen kanssa, auto on Eagle Talon esi vm:95. Ekana valo paloi pari päivää ja sitten sammui itestään muutamaksi päiväksi, sitten tuli sadekeli ja valo syttyi taas palamaan, palanut nyt muutaman päivän. Onko ideoita mitä pitäisi tehdä?
-
Minulla on myös ongelmia absejen kanssa, auto on Eagle Talon esi vm:95. Ekana valo paloi pari päivää ja sitten sammui itestään muutamaksi päiväksi, sitten tuli sadekeli ja valo syttyi taas palamaan, palanut nyt muutaman päivän. Onko ideoita mitä pitäisi tehdä?
liittimet auki, crc:tä väliin ja liittimet kiinni. luulisin että takamaiset (tankin vieressä molemmin puolin) liittimet tekee kiusaa.
Kannattaa käyä kaikki läpi kuitenkin, etumaiset liittimet vissiin sisälokarin alla.
-
Minulla on myös ongelmia absejen kanssa, auto on Eagle Talon esi vm:95. Ekana valo paloi pari päivää ja sitten sammui itestään muutamaksi päiväksi, sitten tuli sadekeli ja valo syttyi taas palamaan, palanut nyt muutaman päivän. Onko ideoita mitä pitäisi tehdä?
ABS-ecu testaa mahdollisia vikatilanteita seuraavasti (korjatkaa jos olen väärässä):
Virrat päälle laitettaessa ABS-valo syttyy.
Startatessa (auton käynnistyttyä) ABS-ecu tarkastaa pyörien antureiden kytkennät katkoksien suhteen. Jos katkoksia ei ole valo sammuu.
Liikkeelle lähdettäessä (hiljainen vauhti) ABS-ecu tarkastaa/testaa ABS-releen ja hydrauliikkayksikön toiminnan. Jos vikaa valo syttyy.
Noin 30 km/h nopeudella ABS-ecu vertaa pyöriltä tulevia signaaleita keskenään (samalla akselilla) jos signaalit eivät ole oikean suuruiset tai aaltomuoto ei ole oikea niin vika valo syttyy.
Valon syttymishetki kertoo mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan.
-
Minulla on myös ongelmia absejen kanssa, auto on Eagle Talon esi vm:95. Ekana valo paloi pari päivää ja sitten sammui itestään muutamaksi päiväksi, sitten tuli sadekeli ja valo syttyi taas palamaan, palanut nyt muutaman päivän. Onko ideoita mitä pitäisi tehdä?
liittimet auki, crc:tä väliin ja liittimet kiinni. luulisin että takamaiset (tankin vieressä molemmin puolin) liittimet tekee kiusaa.
Kannattaa käyä kaikki läpi kuitenkin, etumaiset liittimet vissiin sisälokarin alla.
Takimmaisiin pääsee käsiksi altapäin, löytyvät seuraamalla anturien johtoa. Seuraava liitos on tankin päällä, takapenkin alla olevasta luukusta pääsee käsiksi. Etummaiset ovat sisälokareiden alla. Omassa nuo liittimet olivat hyvässä kunnossa, koska ovat aika hyvin tiivistettyjä (suojattuja). Näin oli siis Eclipsessä.
-
Minulla on myös ongelmia absejen kanssa, auto on Eagle Talon esi vm:95. Ekana valo paloi pari päivää ja sitten sammui itestään muutamaksi päiväksi, sitten tuli sadekeli ja valo syttyi taas palamaan, palanut nyt muutaman päivän. Onko ideoita mitä pitäisi tehdä?
liittimet auki, crc:tä väliin ja liittimet kiinni. luulisin että takamaiset (tankin vieressä molemmin puolin) liittimet tekee kiusaa.
Kannattaa käyä kaikki läpi kuitenkin, etumaiset liittimet vissiin sisälokarin alla.
Takimmaisiin pääsee käsiksi altapäin, löytyvät seuraamalla anturien johtoa. Seuraava liitos on tankin päällä, takapenkin alla olevasta luukusta pääsee käsiksi. Etummaiset ovat sisälokareiden alla. Omassa nuo liittimet olivat hyvässä kunnossa, koska ovat aika hyvin tiivistettyjä (suojattuja). Näin oli siis Eclipsessä.
Jeps, omat kokemukset perustuu evo kolmoseen, missä käsittääkseni on aikalailla samanlainen toi abs systeemi kuin 2g:ssä
-
Kiitos paljon neuvoista!!!! :) Rasvasin liittimet takapenkin alta ja koputtelin abs:n moottoria niin johan valo sammui. Ei ole nyt 5 päivään syttynyt ja abs:jarrut jopa toimii. Jospa se vika sitten oli niissä liittimissä :)
-
Kiitos paljon neuvoista!!!! :) Rasvasin liittimet takapenkin alta ja koputtelin abs:n moottoria niin johan valo sammui. Ei ole nyt 5 päivään syttynyt ja abs:jarrut jopa toimii. Jospa se vika sitten oli niissä liittimissä :)
Toivotaan, että vika oli liittimissä. :)
-
Alkavat Moottoriin ei saa varaosahiiliä, eikä myöskään uutta moottoria ole saatavilla. :)
Jos tuo ABS-valo kummittelee niin kannattaa kajauttaa ABS-moottorin kylkeen "lekalla" varmuuden vuoksi, vaikka olisikin kunnossa niin tulee ainakin parempi mieli. ;D
Noita hiiliä ei saa juu alkuperäisenä, mutta toki niitä on saatavilla. Ehkä helpointa on antaa asiantuntijalle koko paska tai hiilet kouraan ja avot, alkaa löytymään. Siis laittaahan ne näihin vaihtotarvikeosiinkin uudet sisuskalut mukaanlukien hiilet.
Eli, jos tästä vedetään johtopäätös niin joko ei korjaajaa kiinnosta v*****kaan ruveta hakemaan sopivia hiiliä, tai sitten vaan ei osaa.
Itse kun taistelin tuon ongelman kanssa (siis vikakoodihan tuli myös jostain pyöränanturista) annoin auton boschin sähkömiehelle joka sitten viikonloppuna keskellä yötä sai äkkiä päähänsä että hiilet sieltä on sutena ja vaihtoi ne. Siis hiilet itsessään ei varmasti maksa 10e enempää mitenkään, mutta se tutkiminen se siinä maksaa.
En nyt enää muista paljonko siitä maksoin mutta ongelma ei ole palannut tämän jälkeen, ja nyt tapahtumasta on jo kuitenkin 4-5 vuotta (?)
Oma suositus on siis joku pienempi autosähköpaja joka vielä korjaa ja tietää laitteiden korjauksesta, toisin kun nämä kiireiset suuremmat pajat jotka haluavat auton sisään ja puoleen päivään mennessä ulos kun on vaihdettu ihan hyvin toimivia laitteita turhan päiden.
PS. Vanhanliiton korjaamot kunniaan ;)
-
Vuoden ABSit toimineet "herkistelyllä".
Hiilien jumittuminen tuntuu olevan "ominaisuus" näissä vehkeissä.
Ja vieläkin toimii... :) :)
-
itsellä absien merkkovalon palamisen aiheutti hanttarin etupuolen ABS-anturin hajoaminen. Tarvikkeena ei saanut ja piti tilata merkkiliikkeen kautta. Hintaa edulliset 230€ ja rapiat päälle..