Dsmclubfinland.com

DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Nummika on April 16, 2007, 20:22:15 PM

Title: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 16, 2007, 20:22:15 PM
Alakierroksilla teho kummasti kadonnu :-/ Jos alelee pienillä kierroksilla ja painaa reilummin kaasua niin alkaa booaan ja nykyttää eikä oikein jaksa lähteä kiihtymään.Päivällä ilmastointi päällä kun lähdin liikennevaloista niin tuntui ettei jaksa lähteä.Tuolla 3000rpm jälkeen tuntuu että alkaa toimimaan.

Mikähän siihen on tullu,ennen on vedellyt niin hyvin,aivan kuin ei saisi polttoainetta.Vikakoodit on luettu,eikä ollut mitään.[reason]Otsikko[/reason]
Title: Re: Tehot hukassa??
Post by: Pim_the_Ihme on April 16, 2007, 21:17:51 PM
ootko vaihtanu tulpat, ilmanputsarin tai polttoaine suodattimen? mulla oli kans vähän samantapanen ongelma. tein perushuollon niin hävis vika.
Title: Re: Tehot hukassa??
Post by: Nummika on April 16, 2007, 21:45:12 PM
Ilmanputsari on tarkastettu,samoin tulpat jotka olivat ihan valkoiset.polttoainesuodattimesta ei ole tietoa.Onko galantissa samanlainen?
Title: Re: Tehot hukassa??
Post by: Pim_the_Ihme on April 16, 2007, 22:03:03 PM
gti galantissa on muistaakseni samanlainen. mut käyt vaan varaosa liikkees kysymäs.
Title: Re: Tehot hukassa??
Post by: Tervis on April 17, 2007, 02:55:47 AM
Quote
Ilmanputsari on tarkastettu,samoin tulpat jotka olivat ihan valkoiset.polttoainesuodattimesta ei ole tietoa.Onko galantissa samanlainen?

Jos tulpat on valkoset niin sillonhan kone käy laihalla, eli vikaa kenties bensan saannissa.
Title: Re: Tehot hukassa??
Post by: Nummika on April 17, 2007, 08:09:54 AM
Polttoaineen saannissa ajattelin itsekkin vian olevan,ihmetyttää vaan että miksi vaan alakierroksilla??Kierrosten noustessa alkaa aina yks kaks vetämään normaalisti,mutta ei viittis aina kierrättää kaupungilla kolmen tonnin nurkilla :'( ja viikonlopuna pitäisi ajaa n.600km pituinen reissu :-/ pelottaa hiukan montako venttiiliä matkanaikana menee sököksi.
Title: Re: Tehot hukassa??
Post by: Tervis on April 17, 2007, 14:44:24 PM
Mulla ku oli joskus se ilmamäärämittarin "verkko" irti niin auto sekoili röpötti alakierroksilla. Eli siis sulla voi olla häikkää ilmamäärämittarissa. ::)
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 17, 2007, 21:18:13 PM
Ilmamassamittari todennäköisesti toimii,auto reagoi heti jos irroittaa imuletkun tai massamittarin johdon.paluupuolen paineventtiilin jälkeen polttoaineletkusta tulee myös kokoajan bensiiniä,joten luulisi suodattimenkin olevan auki.

Ecu myös nollattu,ei vaikutusta.

Onko imusarjan alla missään piilossa jotain ilmaletkuja joista voisi saada ilmaa?Yritin itse tutkia mutta en löytänyt kun en pääse oikein alle.Jotenkin tuntuu että voisko saada jostain huikan ilmaa ja sekoittaa siten ecua?Tuntuisi että isommilla kierroksilla pieni ilmavuoto ei olisi niin radikaali ja auto toimii.

Mikä sitä oikein vaivaa :'( :'( :'(
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 18, 2007, 09:57:26 AM
Imuvuotojakaan ei löytynyt.

Onko näissä sitä surullisen kuuluisaa egr venttiiliä ja ajoittaista kaasuläppäkotelon puhdistusta?Voisiko se oireilla noin?
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: teme on April 18, 2007, 10:31:44 AM
Muutamia nopeasti hatusta vedettyjä "hyvä-tsekata-juttuja"
- Latausjännite / Akun kunto?
- Tulpanjohdot tarkistettu ettei lyö läpi?(tosin ei pitäis hyytyä jos näin on vain nykiä)
- Coilpackin liitokset tarkistettu,että ovat kondiksessa eikä mitään sontaa kertynyt? (tänkään ei tohon hyytymiseen pitäis vaikuttaa ellei sitten jostain syystä pätkäise kokonaan)
- TPS kunnossa?(mitattu yleismittarilla/säädetty oikein)

Tietysti pahimmassa tapauksessa voihan se vika olla jopa ecu:ssa, jos se jostain syystä pätkii tuota polttoaineensyöttöä. Mutta noi perusjutut kannattaa käydä lävitse.

Dataloggerilla ois hyvä käydä lävitse mitä siellä oikein tapahtuu, kannattaa kysästä jos vaikka jollakin lähettyvillä ois laitteet niin tulis loggailemaan...

btw. sun avatarkuva ei toimi...
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 18, 2007, 12:24:18 PM
Quote
- Coilpackin liitokset tarkistettu,että ovat kondiksessa eikä mitään sontaa kertynyt? (tänkään ei tohon hyytymiseen pitäis vaikuttaa ellei sitten jostain syystä pätkäise kokonaan)
- TPS kunnossa?(mitattu yleismittarilla/säädetty oikein)


Tps=kaasuläpässä oleva katkaisin???
Mikäs tuo coilpack oikein on ja missä???

Muut on tarkistettu eikä mitään vikaa ole.Dataloggeria ei ole ja kun tuo perjantaikin lähestyy :-/ ja toisesta autosta hajosi eilen takaikkuna kesken ajon joten silläkään ei voi mennä reissuun :'(

Ecu on myös käynyt mielessä,mutta kun on hieman hankala tarkistaa.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: teme on April 18, 2007, 12:34:00 PM
TPS eli Throttle Position Sensor, on siinä kaasuläppäkotelon etupuolella oleva musta möntti. Joka tosiaan kertoo ECU:lle missä asennossa kaasu on, jos kertoo mitä sun sattuu arvoja, voi sitten tulos olla arvattavissa.

TPS:n mittausohje löytyy alta olevasta linkistä, jos ongelma alkanut ykskaks, niin tuskin sitten ainakaan väärin säädetty ole.
http://www.geocities.com/motorcity/downs/7678/dsmtests.html

Coilpack on siis siellä imusarjan mutkan sisällä, mistä tulpille tulee johdot.

Jospa siellä sun asuinseudulla (rauma?) päin on joku joka vois tulla jeesailemaan, esim testaamaan toisella ecu:lla toi katsomaan loggerilla.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 18, 2007, 13:16:04 PM
Elikkä coilpack liitos on puhdistettu ja suihkuteltu kontact kleaneria.
TPS mitattu ja pitäisi toimia
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: eyezer on April 18, 2007, 15:51:18 PM
Pätkiikö auto alle 2000 kierroksilla? Entä jos menee yli parin tonnin? Onko havaittavissa mitään selvää kohtaa koska pätkintä loppuu vai häipyykö se hiljalleen?
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 18, 2007, 15:58:09 PM
Quote
Pätkiikö auto alle 2000 kierroksilla? Entä jos menee yli parin tonnin? Onko havaittavissa mitään selvää kohtaa koska pätkintä loppuu vai häipyykö se hiljalleen?


Ei se pätki,ei vaan jaksa lähteä kiihtymään,hiukan nykii kiihdytyksessä,aivan kuin yrittäisi lähteä kunnolla.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: eyezer on April 18, 2007, 23:17:27 PM
Quote
Quote
Pätkiikö auto alle 2000 kierroksilla? Entä jos menee yli parin tonnin? Onko havaittavissa mitään selvää kohtaa koska pätkintä loppuu vai häipyykö se hiljalleen?


Ei se pätki,ei vaan jaksa lähteä kiihtymään,hiukan nykii kiihdytyksessä,aivan kuin yrittäisi lähteä kunnolla.
Tuli vaan mieleen että olisiko ollut sytytysvikaa. 2000 ringin jälkeen auto antaa kipinän tulpille tuplana. Tulpat voivat olla tiensä päässä tai jtn..
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 19, 2007, 12:12:10 PM
Quote
Quote
Quote
Pätkiikö auto alle 2000 kierroksilla? Entä jos menee yli parin tonnin? Onko havaittavissa mitään selvää kohtaa koska pätkintä loppuu vai häipyykö se hiljalleen?


Ei se pätki,ei vaan jaksa lähteä kiihtymään,hiukan nykii kiihdytyksessä,aivan kuin yrittäisi lähteä kunnolla.
Tuli vaan mieleen että olisiko ollut sytytysvikaa. 2000 ringin jälkeen auto antaa kipinän tulpille tuplana. Tulpat voivat olla tiensä päässä tai jtn..


Oli kyllä tosi uuden näköiset tulpat,mutta pitää uusia nekin niin sitten sen näkee.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 19, 2007, 20:32:46 PM
Nyt on tulpatkin uusittu,eikä muuttunut miksikään.No huomenna jos on eclipse tienposkessa Rauma-Vantaa välillä niin arvatkaa kuka se on :-[
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on April 21, 2007, 22:26:33 PM
Vantaalle nyt on ainakin päästy ja toivottavasti huomenna vielä takaisin kotiinkin.Tuolla matka-ajossa huomasin että tasaista ajoa toimii normaalisti,mutta esim. ohittaessa ensin hetken kiihtyy normaalisti ja sitten hyytyy.Jotenkin alkaa tuntumaan ecun vialta :-/

Pitänee alkaa virittelemään yhteyksiä tuonne Eskun suuntaan.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Doggy79 on June 15, 2007, 15:14:39 PM
Käy vaihtamassa tulpanjohdot. Sillä oma ongelmani hävisi!
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on June 18, 2007, 09:31:42 AM
Ecu on nyt huollossa,jos sieltä ei tule apua niin pitää kokeila.En kyllä usko kun ei lyö läpi ja tulpat ovat valkoiset
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Doggy79 on June 19, 2007, 15:38:19 PM
Omatkin tulpat oli hyvän näköiset ja piuhat nätit, mutta kyllä se kumma vaan auttoi.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 01, 2007, 16:32:55 PM
Ecu on nyt tullut Eskun luota huollosta,ei siellä mitään vikaa ollut :-/

Oppimisvaiheen n.100km auto toimi suht hyvin,hiukan laiskahko,mutta sitten oireet palasi.Eli pienillä kierroksilla ei jaksa kiihtyä.väliin hiukan nykäisee ja sitten taas BOOOO.Ilmastointi päällä tuntuu kuin ei jaksaisi etes lähteä liikkeelle.Tyhjäkäynti erittäin tasainen ja hyvä.

Kokeiltu toisilla tulpanjohdoilla,ei vaikutusta :-/

Olisiko kenelläkään vielä hyviä ehdotuksia?

Olisiko kenelläkään valmista letkusarjaa jolla voisi mitata bensiinin paineita ajon aikana?
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: UITTO- on August 02, 2007, 05:03:27 AM
ootko kattonu bensasuodattimet? Kolmessa tapauksessa ollu syynä moinen hyytymisille.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 02, 2007, 07:24:54 AM
Quote
ootko kattonu bensasuodattimet? Kolmessa tapauksessa ollu syynä moinen hyytymisille.

Onko niitä useampi?
Siinä muuten on pienoinen ongelma,ylä letkun sain hylsällä ja isolla räikällä aiki kun naama punaisena väänsin,alaputki on sitten kiinni niin että pysyy  >:(
Uusi suodatin olisi odottamassa asennusta.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: UITTO- on August 02, 2007, 07:54:45 AM
Eiks hienosuodatin ole siellä pellin alla minne suutintukilta menee letku, mutta toi mikä on ollu tukossa korollassa ja golffissa niin on tuo karkeasuodatin, joka ainaki mulla sijaittee tankin vieressä kuskin puolella letkun välissä. meinaan toi millain kuvailet ton hyytymisen ni viittaa just sihen mitä noi on myös tehneet. kannattaa koittaa vaihtaa karkeesuodatin ennenku mitään kalliimpaa alat :)
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 02, 2007, 11:56:02 AM
Quote
joka ainaki mulla sijaittee tankin vieressä kuskin puolella letkun välissä.

Tuo on vaan jokin venttiili,juuri tutkin asian.Minulla ainakin paine putki menee suoraan pumpulta konehuoneeseen sille hienosuodattimelle,joka ei edelleenkään suostu irtoamaan >:(
Alkaa pikkuhiljaa ottamaan nuppiin tuo asia :-[
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: -jarppi- on August 02, 2007, 14:33:44 PM
Quote
Siinä muuten on pienoinen ongelma,ylä letkun sain hylsällä ja isolla räikällä aiki kun naama punaisena väänsin,alaputki on sitten kiinni niin että pysyy  >:(

Mulla oli samanlainen ongelma, lopulta kun meni hermot pyöräytin ne pulttikoneella irti!
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 02, 2007, 15:32:54 PM
Quote
Quote
Siinä muuten on pienoinen ongelma,ylä letkun sain hylsällä ja isolla räikällä aiki kun naama punaisena väänsin,alaputki on sitten kiinni niin että pysyy  >:(

Mulla oli samanlainen ongelma, lopulta kun meni hermot pyöräytin ne pulttikoneella irti!


Millaisella pulttikoneella,kun siinä ala puolella menee se putki keskellä?
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 02, 2007, 19:05:48 PM
On taas päivä rassattu.Polttoaine suodatin ei lähde irti,eikä myöskään polttoaine letkut polttoainepumpusta. >:( No en usko että vika on siellä,koska auton käydessä tyhjäkäyntiä ja kierroksilla paineventtiilin jälkeen paluuletkusta tulee koko ajan letkun taydeltä polttoainetta. Varmaan n.1l min vauhtia.

Ihmetyttää myös tuo kun ecun muistin nollasin käyttämällä akunkengän irti niin auto toimii lähes täydellisesti,kunnes opettelee uudet asetukset jolloin taas mennään mettään :'( :'( :'(
En tiedä liittyykö mitenkään vikaan mutta ainakin silloin kun temppuilee niin tyhjäkäynnillä yks venttiili naputtaa aika kovaa välillä,välillä taas ei.

Voiko jokin "anturi" yms. antaa ns. väärää tietoa jonka vuoksi ecu hakee väärät asetikset oppimisvaiheessa?

Vikakoodeja ei tule ja reiluilla kierroksilla toimii normaalisti,mutta kun ei viittisi kierrättää kokoajan yli 4000rpm

Vieläkö jollakin olisi hyviä ideoita vai pitääkö alkaa virittelemään dynamiittiä auton alle :-/
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: JoNi- on August 02, 2007, 22:39:27 PM
Sano ku pistät sen dynamiitin ni lähen messiin, alkaa kans hermo loppuu.. >:( Laitetaan munkin auto samaan läjään ja ostetaan miitti puoliks.. ;)
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: zalama on August 02, 2007, 23:07:43 PM
Anturi viat näkis logerilla joka on älyttömän hyvä työkalu 1g eclien kanssa, selviää monta murhetta pikku rahalla.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: hopsis on August 03, 2007, 10:39:04 AM
Toi venttiilien "vaihteleva" naputus kuulostaa äkkiseltään välyksentasaajien vialta. Sen ei tosin pitäis itessään huonontaa käyntiä.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: teme on August 03, 2007, 11:20:46 AM
Quote
Toi venttiilien "vaihteleva" naputus kuulostaa äkkiseltään välyksentasaajien vialta. Sen ei tosin pitäis itessään huonontaa käyntiä.

Hyvin mahdollista ainakin teoriassa voi olla, että nakusensori bongaa kovan tasurin naputuksen ja kertoo sen ecu:lle. Jolloinka ecu luonnollisesti hieman säätelee omiaan miten sattuu  ::)
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 03, 2007, 14:25:27 PM
Quote
Quote
Toi venttiilien "vaihteleva" naputus kuulostaa äkkiseltään välyksentasaajien vialta. Sen ei tosin pitäis itessään huonontaa käyntiä.

Hyvin mahdollista ainakin teoriassa voi olla, että nakusensori bongaa kovan tasurin naputuksen ja kertoo sen ecu:lle. Jolloinka ecu luonnollisesti hieman säätelee omiaan miten sattuu  ::)

Itse hiukan kans epäilen ettei se naputus vaikuta mitenkään,mutta kun epätoivo meinaa jo vaivata,niin missäköhän se naputus tunnistin sijaitsee??
Pitää varmaan nuo tasaajatkin joskus käyttää irti jos ei mitään muuta ala keksimään.

Se dataloggeri olis kyllä kova sana.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: hopsis on August 03, 2007, 14:28:25 PM
Onko vaparissa ees nakutustunnistinta...?

Jos on, niin imusarjan alla lohkon kyljessä.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 03, 2007, 14:43:48 PM
Quote
Onko vaparissa ees nakutustunnistinta...?

Jos on, niin imusarjan alla lohkon kyljessä.

Kyllä siellä jokin tunnistin oli,mutta eipätunnistele enää vähään aikaan,otin johdon irti. ;D Katotaan mitä tapahtuu.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: teme on August 03, 2007, 16:23:48 PM
Quote
Onko vaparissa ees nakutustunnistinta...?

Jos on, niin imusarjan alla lohkon kyljessä.

Edm malleissa on. Usdm ei.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 05, 2007, 10:58:13 AM
Keskiviikkona tankkasin ja laitoin taas polttoaineen sekaan polttoainejärjestelmän ja suihkujen puhdistusainetta.

Perjantaina laskin n.5-6litraa polttoainetta testipistokkeen kautta astiaan,liikuttelin jokaista suihkua.Tyhjäkäynti ruuvi irti ja uusi tiiviste tilalle,vaikka vanha oli hyvä.Sitten taas jokainen liitin moottorista irti ja suihkuttelin crc:tä liittimiin ja tulpanjohtoihin yms. muiden johtojen päälle.Toisin sanoen kaikki johdot jotka ovat jossain kiinni liittimillä tai tinaamalla on märkänä crc:stä :)

Konehuoneen rintapellissä on jokin sähköventtiili jonne menee 2 alipaine letkua,otin johdon irti suihkutin crc:tä,liitin ei ollut hapettunut mutta tuntui löysältä.Puristin liittimiä tiukemmalle.Liittyy kai jotenkin egr venttiiliin ja polttoaine kaasujen keräykseen.Voiko tuo aihetuttaa tuollaista vikaa?

Nyt on autolla toimenpiteiden jälkeen ajeltu pari päivää ja kas kummaa TOIMII 8-) 8-) 8-)Toivotaan että pysyykin kunnossa.

Venttiilin naputus on jotenkin yhteydessa vikaan kun sekin katosi totaalisesti samalla.Nyt kehrää nätisti,ilman sivuääniä  :)
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Nummika on August 12, 2007, 15:52:34 PM
Sieltähän ne oireet taas pikkuhiljaa tulivat takaisin ja mikään ei taas auta :'(Pieni liki kuollut kohta siinä oli koko ajan.

Mitä tuolle vois yrittää??

Olisiko ketään avuliasta 100km säteellä Raumalta joka katsoisi dataloggerilla mitä tuo tekee,tai jättää tekemättä.Auton tietenkin toisin ja maksaisin hiukan vaivanpalkkaa.

Vai onko viisainta mennä ostaan se dynamiitti,hermot ainakin pääsis vähemmällä.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: tepi on August 12, 2007, 23:58:26 PM
Tampereella olisi.

Kuullostaa ihan haamunakutukselta.

Nakuanturia ei saa suoraan irroittaa vaan laittaa muistaakseni 559k ohminen vastus signaalijohdon/maan väliin.

Oletko jakopään katsonut että merkit on kohdillaan ? (toki tommonen nyt ei ajan kanssa korjaannu)

Edit:
What I did was run a 559K ohm resistor on the signal wire to the knock
sensor to ground. the ECU reads zero knock at all times.

Oletko sytytyksen perusennakon tarkistanut
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: mjiip on October 07, 2009, 21:08:57 PM
Tulikohan tähän mitään selvyyttä?????

Itellä oli aluks täysin samat ongelmat aika kauan...
Nyt sit ei meinaa toimia enää ollenkaa, samuilee ja käy muutenkin huonosti! Imuäänet kuuluu aika selvästi?

Check engine valo sytty ja vikakoodeja pukkaa 4 erilaista:
13-imuilman lämpötunnistin
14-TPS
21-moottorin lämpötilan anturi
25-ulkoilman paineen tunnistin

Oisko mitää vinkkejä, tulpat ja johot vaihettu. bensasuodatinta en saanu irti mut käytin cleaneriä!
jakohihna vaihettu pari tuhatta km sitte, oisko voinu hypätä? oireili kyl jo ennen sitä mut nyt vast menny pahemmaks ja tuo check engine syttyny...

Pitää varmaa ekana tutkia alipaineletkut, kaasuläppäkotelo, ja et onko tulpat valkoset eli käykö laihalla ja TPS? Vai??


Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: mjiip on October 07, 2009, 21:38:29 PM
nii ja auto nakutti aikasemmin mut tuo  STP Complete Fuel System Cleaner autto siihen....
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: mjiip on October 10, 2009, 12:49:01 PM
Quote
Tulikohan tähän mitään selvyyttä?????

Itellä oli aluks täysin samat ongelmat aika kauan...
Nyt sit ei meinaa toimia enää ollenkaa, samuilee ja käy muutenkin huonosti! Imuäänet kuuluu aika selvästi?

Check engine valo sytty ja vikakoodeja pukkaa 4 erilaista:
13-imuilman lämpötunnistin
14-TPS
21-moottorin lämpötilan anturi
25-ulkoilman paineen tunnistin

Oisko mitää vinkkejä, tulpat ja johot vaihettu. bensasuodatinta en saanu irti mut käytin cleaneriä!
jakohihna vaihettu pari tuhatta km sitte, oisko voinu hypätä? oireili kyl jo ennen sitä mut nyt vast menny pahemmaks ja tuo check engine syttyny...

Pitää varmaa ekana tutkia alipaineletkut, kaasuläppäkotelo, ja et onko tulpat valkoset eli käykö laihalla ja TPS? Vai??



Mistä muuten löytyy imuilman lämpötunnistin??
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: teme on October 11, 2009, 20:55:34 PM
Mafs.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Tuiisa on October 12, 2009, 09:49:44 AM
Quote
Tulikohan tähän mitään selvyyttä?????

Itellä oli aluks täysin samat ongelmat aika kauan...
Nyt sit ei meinaa toimia enää ollenkaa, samuilee ja käy muutenkin huonosti! Imuäänet kuuluu aika selvästi?

Check engine valo sytty ja vikakoodeja pukkaa 4 erilaista:
13-imuilman lämpötunnistin
14-TPS
21-moottorin lämpötilan anturi
25-ulkoilman paineen tunnistin

Oisko mitää vinkkejä, tulpat ja johot vaihettu. bensasuodatinta en saanu irti mut käytin cleaneriä!
jakohihna vaihettu pari tuhatta km sitte, oisko voinu hypätä? oireili kyl jo ennen sitä mut nyt vast menny pahemmaks ja tuo check engine syttyny...

Pitää varmaa ekana tutkia alipaineletkut, kaasuläppäkotelo, ja et onko tulpat valkoset eli käykö laihalla ja TPS? Vai??

Katso tulpat tosiaan ekaks, mutta veikkaisin, että vika saattaisi olla tuossa MAFS:ssa kuten Teme kertoi. Jos se on sökönä, niin veikkaisin, että nuo kaikki vikakoodit tulee siitä, eli auto ei tiedä paljonko ilmaa se saa. Mutta mutta, jotta asia ei ole niin huolestuttava niin tarkista, että liittimet ovat kunnossa ja kunnolla kiinni. Vika saattaa korjaantua ihan sillä. Jos ei, niin kokeile tuleeko mitään muutosta, jos tulee niin millaista, kun irroitat MAFS:n piuhan kokonaan.

TPS on paitsi Turun palloseura, niin myös Throttle Position Sensor, eli kaasuläpän asentotunnistin ja se on kiinni kaasuläppäkotelossa. Sen tehtävä on mitata missä kohtaa kaasuläppä on (kuinka paljon kaasu on auki) ja se toimii säätämällä vastusta kahden piuhan välissä. Lisää löytyy haulla. En tiedä, mutta veikkaan, että tuokin koodi voi olla vain seurausta ongelmista tuolla MAFSissa.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: mjiip on October 13, 2009, 09:46:17 AM
jep, eli eilen vihdoin viimein ehin vähä perehtyä toho autoo. Liitimet kävin kaikki läpi , ei vaikutusta.
Käynnistin auton niin että MAFS piuha irti, kävi huonosti, mutta kun piuhan laitto kiinni ni kävi muutaman sekunnin hyvin ja sit rupes käymään samalla tavalla ku sillo ku oli piuha irti....
Eli oiskohan vika sit siinä vai ECUssa:
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1118482104/50
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: mjiip on October 14, 2009, 22:29:36 PM
Oisko kellään tietoa pystyykö tota mafs:in toimivuutta kokeilemaan millään tavoin kotikonstein?   ...sais jollain tavoin selvyyttä et pitääkö alkaa metsästämään uutta vai laittaa ecu huoltoon.
Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: Jakke on October 15, 2009, 08:44:43 AM
Quote
Oisko kellään tietoa pystyykö tota mafs:in toimivuutta kokeilemaan millään tavoin kotikonstein?   ...sais jollain tavoin selvyyttä et pitääkö alkaa metsästämään uutta vai laittaa ecu huoltoon.

http://www.geocities.com/motorcity/downs/7678/dsmtests.html
http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Vikakoodien_lukeminen

Title: Re: 1g n/a Tehot hukassa?
Post by: mjiip on December 16, 2009, 09:39:12 AM
Jep, vika oli ecussa, käytin finnwarella ja taas toimii... tai no , nyt tyhjäkäynti vaeltaa lämpimänä 1100 ja 1500 välillä, mut pystyypähän jo ajamaan....