Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Dom on February 17, 2008, 19:54:52 PM
-
Tyhjäkäyntikierrokset on seilanneet auton hankinnasta asti ja nyt sitten tuli mitattua ISCM:n käämit ja 5-6 väli näytti n. 1kohm (elikä rikki). :'(
Onko kukaan korjannut itse ? Mistä kannattaa hankkia uusi/kunnostettu ?
-
Itse tilasin valloista ebayn kautta. Hintaa kokonaisuudessaan toimituksineen tuli huikeat 30e. Mukaan sain vielä fiav systeeminkin.
Tosin osan piti olla testattu ja ehjä, mutta toinen käämipaketti osoittautui pimeäksi siinäkin. Mutta kahdesta resusta sainkin sitten yhden ehjän :)
Nyt toinen isc odottelee että saisin toimitettua sen huoltoon.
-
Tuli sitten tilattua ebaystä tyhjäkäyntimoottori. Täytyy perehtyä tuon rikkiolevan korjaamiseen, sitten kun saan toisen tilalle. :-?
-
Tuli sitten tilattua ebaystä tyhjäkäyntimoottori. Täytyy perehtyä tuon rikkiolevan korjaamiseen, sitten kun saan toisen tilalle. :-?
Ei sitä oikein kannata alkaa korjailemaan, tai korjauttamaan. Rikkinäinen käämi on sen verran työläs operaatio tehdä uusiksi. Esim. Finnwaren Esku noita voi korjailla mutta samalla rahalla saat muutaman käytetyn jo ostettua jenkeistä, joten ei oikein kannata..
-
Varmaankaan ei kannata korjauttaa, mutta sen verran utelias pitää olla, että korjaa itse. ;)
Palkoille tuossa ei kyllä pääse, kuten totesit
-
Varmaankaan ei kannata korjauttaa, mutta sen verran utelias pitää olla, että korjaa itse. ;)
Palkoille tuossa ei kyllä pääse, kuten totesit
Sitten kun löydät sopivaa käämilankaa, niin kerro mullekin.
-
Tuli sitten tilattua ebaystä tyhjäkäyntimoottori. Täytyy perehtyä tuon rikkiolevan korjaamiseen, sitten kun saan toisen tilalle. :-?
USA:sta tullut tyhjäkäyntimoottori laitettiin vanhan tilalle, mutta ei tuo tyhjäkäynti ainakaan paremmaksi muuttunut. :-/
Tyhjäkäynti auton liikkuessa, vaihteen ollessa vapaalla (kytkin pohjassa), seilasi välillä 1000-2000 rpm. Auton pysähdyttyä kierrokset nousivat arvoon 3000 rpm ja vakiintuivat siihen. Liikkelle lähdettäessä tyhjäkäyntikierrosten seilaaminen alkoi taas välillä 1000-2000 rpm. :-?
Avasin ISCM:n, aivan ruosteessa sisältä ja keskikara aivan jumissa. Eikä avautunut kuin väkipakolla.
Millä tavalla moottori pitäisi oikeaoppisesti purkaa ?
-
Millä tavalla moottori pitäisi oikeaoppisesti purkaa ?
Lieneekö kukaan purkanut täällä sitä karasysteemiä.
Mutta kun itse katselin sitä niin näytti, että kun sen pikkulaakerin irrottaa siitä akselin päästä, niin sitten se lähtee purkautumaan.
Onko siinä uudessa isc:ssä käämit varmasti ehjät?
Jos et saa sitä karaa kuntoon, niin täältä ainakin löytyy ehjä kara (käämit poikki).
Niin ja joutokäynnin perussäätö kannattaa varmaan tehdä sen isc:n vaihdon jälkeen. Sekin voi vakauttaa käyntiä.
-
Mun omassa ISCM: oli kans toinen käämipaketti paskana, mut menin vaan Järvenpäässä sijaitsevaan Japanin moottori tuontiin ja siellä pojat otti yhestä koneesta mulle ISCM:än ja hintaa tuli 50e, mut hyvä juttu olikin että sai ite mitata paikan päällä että oliko käämit ehjiä :)
http://www.japanmoottorituonti.fi/?view=etusivu
-
Millä tavalla moottori pitäisi oikeaoppisesti purkaa ?
Lieneekö kukaan purkanut täällä sitä karasysteemiä.
Mutta kun itse katselin sitä niin näytti, että kun sen pikkulaakerin irrottaa siitä akselin päästä, niin sitten se lähtee purkautumaan.
Onko siinä uudessa isc:ssä käämit varmasti ehjät?
Jos et saa sitä karaa kuntoon, niin täältä ainakin löytyy ehjä kara (käämit poikki).
Niin ja joutokäynnin perussäätö kannattaa varmaan tehdä sen isc:n vaihdon jälkeen. Sekin voi vakauttaa käyntiä.
Käämit on ehjät ja kiitos vaan tarjouksesta, mutta tuli tilattua USA:sta uusi, kun sai niin halvalla. :)
Nyt olisi ainakin ylimääräisiä käämejä tarjolla, katsotaan josko jomman kumman noista vanhoista saisi korjattua. ;)
-
Joo, pidähän osat tallessa. Kysyntää tulee varmasti ennemmin tai myöhemmin. :)
-
Seuraava tyhjäkäyntimoottori paikallaan ja aivan samat ongelmat kuin edellisen kanssa. [smiley=cry.gif] [smiley=cry.gif]
Auton liikkuessa, vapaalla tai kytkin pohjassa, tyhjäkäynti heiluu välillä 1000-1500, auton ollessa pysähdyksissä kierrokset nousee arvoon 2500. Normaaliajossa käyttäytyy aivan OK.
ISCM irroitettuna kierrokset 800 ja toimii muuten normaalisti, paitsi esim. ilmastointi pudottaa kierroksia.
Käämit kunnossa. Irroitettuna, mutta kytkettynä ollessaan, ISCM:n kara liikkuu äärilaidasta toiseen virta-avaimella sähköjä kytkettäessä.
Auto oli eilen Vemixillä katsottavana. Mittasivat kahdella eri testerillä ja tuloksena vikakoodi vain rikkinäisestä ISCM:stä (varmaankin siksi,ettei ole ollut kytkettynä viikkoon). Puhdistivat myös kaasuläppäkoteloa. Kehoittivat varmistamaan joidenkin osien toimivuuden ennen uuden ISCM:n tilaamista (uusi yli 400 euroa)
Nyt olisi kyllä hyvät neuvot aika lailla tarpeen. :-?
-
Tuleeko vikakoodi senkin jälkeen kun oot nollannu ne? Onko biss säädetty oikein, eikä vain suoraan ruuvista kääntämällä?
-
EvoScan ei vikakoodeja löydä, mutta Vemixillä sanoivat, että sellainen tuli (en kyllä tiedä kummalla heidän testereistään). Täytyy vielä kysyä uudelleen.
Laitoin vain "uuden" ISCM:n paikalleen, sen kummemmin en säätöjä tehnyt. Tuntui vain, että tuo kierrosten surffaus ei säätämällä korjaannu.
Onko ISCM:n säätämiseen ohje jossakin myös 2g:lle, tuon 1g:n ohjeen olen löytänyt ?
-
http://www.vfaq.com/mods/BISS-2G.html
Säätö on perus tyhjäkäynnin korjaamiseksi/tarkistamiseksi, tyhjäkäyntimoottoria ei säädetä millään tapaa.
Itekkin vähän huolimattomasti termejä käytin tuolla.(korjattu nyt:)
-
Kun uudelleen Vemixiltä kyselin, mitä olivat autolle tehneet
Sanoivat kytkeneensä testeriin ja yrittäneensä tehdä perussäädöt, mutta ISCM ei totellut ohjausta (varmaankin ISCM:n karan keskitys ennen BISS-ruuvin tyhjäkäyntisäätöä). Vikakoodia eivät olleet saaneet. Eivät olleet ehtineet tehdä muuta.
Minkä suuruinen jännite ISCM:lle tulee, onko kukaan mitannut ? Omassa ohjausjännite oli n. 12V ja hieman tuo ihmetytti, kun karan liikettä neuvotaan testaamaan 6V:n jännitteellä.
-
Minkä suuruinen jännite ISCM:lle tulee, onko kukaan mitannut ? Omassa ohjausjännite oli n. 12V ja hieman tuo ihmetytti, kun karan liikettä neuvotaan testaamaan 6V:n jännitteellä.
1g:ssäkin käsketään kuudella voltilla testaileen toimivuutta, mutta kun värkkäilin venttiilin kanssa, niin kyllä piti 12v pistää napoihin että sai karan kunnolla liikkeelle. Ja kun auton johdoista mittasin jännitteen, niin kyllä sinnekin näytti 12v tulevan.
-
Kun uudelleen Vemixiltä kyselin, mitä olivat autolle tehneet
Sanoivat kytkeneensä testeriin ja yrittäneensä tehdä perussäädöt, mutta ISCM ei totellut ohjausta (varmaankin ISCM:n karan keskitys ennen BISS-ruuvin tyhjäkäyntisäätöä). Vikakoodia eivät olleet saaneet. Eivät olleet ehtineet tehdä muuta.
Nämä kannattaisi itse tehdä niin tulee ainakin oikein tehdyksi ja tietää mitä tehty. BISS:n säädöllä on se idea juuri, että iscm poistetaan ecu:n ohjauksesta, ja sitten kun iscm on poissa pelistä, säädetään se tyhjäkäyntiperuslukemille. Tämän jälkeen kun iscm palautetaan mukaan, osaa se pitää sen käynnin kohdallaan.
Eli tee vain tuon ohjeistuksen mukaan, ja ihmettele sitten lisää mikä vikana.
-
Seuraava tyhjäkäyntimoottori paikallaan ja aivan samat ongelmat kuin edellisen kanssa. [smiley=cry.gif] [smiley=cry.gif]
Auton liikkuessa, vapaalla tai kytkin pohjassa, tyhjäkäynti heiluu välillä 1000-1500, auton ollessa pysähdyksissä kierrokset nousee arvoon 2500. Normaaliajossa käyttäytyy aivan OK.
ISCM irroitettuna kierrokset 800 ja toimii muuten normaalisti, paitsi esim. ilmastointi pudottaa kierroksia.
Käämit kunnossa. Irroitettuna, mutta kytkettynä ollessaan, ISCM:n kara liikkuu äärilaidasta toiseen virta-avaimella sähköjä kytkettäessä.
:-?
Saipahan viimeinkin päätöksen tuo tyhjäkäntimoottoriongelmakin. :)
Eka Ebaystä tilaamani tyhjäkäyntimoottori toimi kuten yllä on kerrottu ja jälkimmäisessä oli toinen käämi poikki (esiintyi vain lämpimänä). Irroitin ehjän käämin ekana tilaamastani ja vaidoin sen tuohon käämivikaiseen. Tinasin käämit korvakkeisiinsa kuten ne olivat tuossa ekassa tyhjäkäyntimoottorissa.
Tämäkin tyhjäkäyntimoottori toimi kuten tuo ekakin ???
Tuo toiminta tuntui tosi omituiselta ja heräsi pieni epäilys....
Eikun tyhjäkäyntimoottori taas irti ja auki, vertailu auton alkuperäiseen... ja siinähän se syy näkyi. Jenkkilässä joku pellepeloton oli korjaillut tyhjäkäyntimoottoria ja kytkenyt käämit väärinpäin. Minäpä tietenkin otin mallia tästä moottorista ja soppa oli valmis. :'(
NYT PELAA TAAS !
-
Käytin auton vielä Vemixillä tyhjäkäynnin perussäädöllä. Tuo säätäminen olikin aika mielenkiintoinen juttu. Työ luvattiin tehdä odottaessa, niinpä katselin vieressä kun hommaa alettiin tekemään. Sama kaveri oli tehnyt jakopään remontin.
Auto ajettiin halliin ja asentaja kysyi heti, että oliko autosta ollut akku irti jakopäänremontin jälkeen. Auto ei totellut kuulemma kaasua heti poljinta painettaesssa vaan tuli niin sanottu takapotku. Tuo takapotku on ollut autossa koko ajan (jo Saksasta hakiessa). Akku oli tosiaankin irti, kun halusin varmistaa, että vikakoodit nollaantuvat.
Asentaja kertoi akun irroittamisen nollaavan tyhjäkäyntiasetuksen ja tuo takapotkukin aiheutui kuulemma siitä.
On kuulemma kaksi tapaa tehdö tyhjäkäynnin perussäätö.
1. Laittaa MUT II lukija kiinni ja suorittaa säätö sen avulla.
tai sitten helppo tapa:
2. Laittaa autoon virrat päälle, vääntää virrat pois ja kuunnella sitä releen klikkausta sieltä keskikonslista (varmaankin päärele). Releen klikattua auto pitää välittömästi startata käyntiin. Tässä vaiheessa Ecu alkaa säätämään tyhjäkäyntiä. :)
Minulla tuo ainakin tuntui toimivan. Kierrokset säätyivät oikeaksi ja takapotku häipyi. Kai tuon toimivuus on sitten uskottava.
Kukaan muu kuullut ko. asiasta ?
-
Hmm, mielenkiintoista. Pitääkin kokeilla, nimittäin on toi tyhjäkäynti tuolla 1600rpm:ssä sen jälkeen ku nokat vaihdettiin ja parantelin vähän imua. Jos se joskus satunnaisesti laskee tonne 900 kierrokseen, niin kone käy aika pätkien ja kuullostaa enemmän V8:lta ku singeriltä. Lähinnä vain nuo päästömittaukset huolestuttaa jos tyhjäkäynti on missä sattuu.