Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Doggy79 on June 13, 2007, 09:28:55 AM
-
Kirjoitin tästä jo tuonne tyhjänäynnin alle, mutta koska on hyvin mahdollista ettei tällä ole mitään tekemistä tyhjäkäynnin kanssa ajattelin avata uuden topicin ongelman selvittämiseksi.
Ongelmani on seuraavanlainen. Kylmänä (etenkin 3-5 vaihteet) n. alle 2000 kierroksen kohdalla, kun kaasun painaa pohjaan, kone röpöttää, tärisyttää koko autoa ja auto ei tunnu ottavan tehoja lainkaan. Lämpöisenä ongelma pahenee entisestään.
Autossa on ollut hieman tuota tyhjäkäyntiongelmaa, eli kun kone on kuumana tyhjäkäynti alkaa ns. nykimään ja välillä auto jopa sammuu. Tyhjäkäynti ei niinkään heittele ylöspäin, mikä tuntuu monella olevan täällä se ongelma (ns. idle surge).
Nyt olisi kaikki apu tarpeen.
Suuri kiitos jo etukäteen.
Toni
-
No ekana vois kysyä sen perusjutun, onko vikakoodit luettu? Yksinkertaisen led lukijankin voi rakentaa vaikkei olekkaan mikään elektroniikkaharrastaja..
-
Juu, eipäs ole tullut luettua. Itse en ole mikään elektroniikka-harrastaja, että pitäis olla melkoisen selkeät ohjeet kuinka sellainen rakentaa, mistä nuo koodit lukea ja kuinka niitä tulkita...
Olisko sulla mahdollisesti tarvitsemani ohjeet?
-
Siihen asti kun ei omilta sivuilta löydy niin kurkkaa täältä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/?sivu=artikkelit/vikakoodinluku
Käytännössä ei tarvitse kuin kolvata pari komponenttia yhteen. Tai sitten voit pirauttaa eskulle finnware:lle, että tekee sulle tuommoisen.
Tiedot löytäää alta olevasta:
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1103289057
Ja jos nyt tuntuu, ettei tuo vikakoodinlukukaan onnistu omien käsien kautta niin eiköhän sun lähistöltä löydy joka joku voi auttaa..
-
Kiitos tuhannesti. Pitääpi käydä Motonetista hakemassa osat ja yrittää tehdä tuo pois alta jo tänään.
-
Kiitos tuhannesti. Pitääpi käydä Motonetista hakemassa osat ja yrittää tehdä tuo pois alta jo tänään.
Motonetissä ei varmaan noita vastuksia ole, tai voihan siellä ollakkin... Mutta jossei löydy niin ainakin esimerkiksi Helsingissä Yleiselektroniikka ja Bebek..
-
Mutta jossei löydy niin ainakin esimerkiksi Helsingissä Yleiselektroniikka ja Bebek..
Rest in peace Teollisuuskadun yleiselektroniikka. Ainoa myymälä löytyy nykyään Espoon Luomannotkosta. Helsingin myymälä tosiaan lopeetti tossa viimevuoden puolella.
Ja onhan sitten vielä ainakin pikkuroballa RadioDuo ja Pohjois-Haagassa Teuvo Pakkalankadulla Partco.
-
Bebekillä löytyy ainakin kamaa hyllytavarana ja kätevästi tilattavissa netistä. Kysymys kuuluukin, että minkälainen sen vastuksen pitää olla, niitä on n. 1000...?
-
Kysymys kuuluukin, että minkälainen sen vastuksen pitää olla, niitä on n. 1000...?
Ihan perus hiilikalvovastus... ei mitään tehovastuksia tai muuta eksoottista...
-
0,25 w?
-
Kirjoitin tästä jo tuonne tyhjänäynnin alle, mutta koska on hyvin mahdollista ettei tällä ole mitään tekemistä tyhjäkäynnin kanssa ajattelin avata uuden topicin ongelman selvittämiseksi.
Ongelmani on seuraavanlainen. Kylmänä (etenkin 3-5 vaihteet) n. alle 2000 kierroksen kohdalla, kun kaasun painaa pohjaan, kone röpöttää, tärisyttää koko autoa ja auto ei tunnu ottavan tehoja lainkaan. Lämpöisenä ongelma pahenee entisestään.
Autossa on ollut hieman tuota tyhjäkäyntiongelmaa, eli kun kone on kuumana tyhjäkäynti alkaa ns. nykimään ja välillä auto jopa sammuu. Tyhjäkäynti ei niinkään heittele ylöspäin, mikä tuntuu monella olevan täällä se ongelma (ns. idle surge).
Nyt olisi kaikki apu tarpeen.
Suuri kiitos jo etukäteen.
Toni
Kyllähän tuo aika vahvasti sytytysvialta haiskahtaa.
Tulpat vaihdettu?
Tulpan johdot?
-
0,25 w?
Haiskahtaa tehovastukselta. Hiilikalvovastukset on yleinsä halvimpia mitä saa. 470Ohmin (vai paljonko tuolla mitsubishiclubin sivuilla sanottiinkaan...) vastus ei montaa senttiä pitäis maksaa...
-
Tulpat otettiin kaikki ulos ja tsekattiin, näytti ihan hyviltä, eikä johdoissakaan ollut pilkkuja tms. Eihän se tietenkään haittaa, jos siihen kokeilee uutta johtosarjaa... Ei kai tossa vaan ole Peugeot tyyliin, että pitää suosia jotain tietyn tyyppistä tulppaa?
-
Ei ole... kunhan tyyppi on oikea, eli lämpöarvo, kärkiväli, jengan koko ja pituus on kohdallaan.
NGK - BPR6ES
Eyquem - RC72LS
Bosch - WR6DC
Champion - RN9YC
...muistaakseni :)
-
N. 2 kk sitten laitettiin kiinni nuo NGK:t.
Voisko moinen vika johtua esim. öljypumpusta, kun tuo viisari laskee hiljaisessa ajossa/tyhjäkäynnillä usein huomattavasti alle alarajan. Normaalissa ajossa se on kyllä hyvin yli tuon keskitason?
-
Öljynpaineen kuuluukin elää ajossa... tyhjäkäynnillä ei pitäis kovin paljoa olla painetta, kun taas vähän enemmän hanaa annettaessa just siinä reilussa puolessa välissä asteikkoa on aika normaali...
-
Ootko muuten suodattimet ja muut kulutusosat vaihtanu? Ilmansuodatin ja lambda-sondi ehkä etusijalla, just tulppien ja johtojen jälkeen... Jotenkin voisin veikata että seos ei ole ihan kohdallaan, jos se röpöttää pienilläkin vaihteilla. Ja saahan imupuoli varmasti kylmää ilmaa ja siellä ei ole mitään vuotoja suodattimelta imusarjalle? Ettei vaan se haukkais jostain imun välistä lämmintä ilmaa konehuoneesta ja mafsi näyttää jotain ihan muuta ku paljonko ilmaa oikeasti menee sarjalle (josta ecu luulee että ilmaa tulee vähemmän kuin oikeasti, josta seuraa taas että ruiskut laitetaan pienemmälle jotta seos pysyis kohdallaan).
Mites päästöt? Onko mitattu?
Niin, ja en tiedä kuinka paljon sulla on kokemusta Japanilaisesta tekniikasta, mutta omasta mielestäni 3:sta suuremmilla vaihtella on ihan turha alkaa kiihdyttää, jos kiekkoja on alle 2000. Vääntö alkaa vasta vähän korkeammilla kierroksilla...
-
Autoon tehtiin maaliskuun lopulla täydellinen huolto. En kyllä usko, että lamdan sondia vaihdettiin.
Itse tuohon ilmanottoon suihkutettiin autoasentajan toimesta jotain "palavaa" nestettä, joka pitäisi näkyä kovana kierrosten nousuna, mikäli siellä vuotoja olisi. Eipä näkynyt.
Nuo päästöt pitää katsoa, mutta kunhan saan nuo vikakoodit ensin selvitettyä.
Itelläni aina ollut Japski auto ja tuo kierrosasia on täysin tuttua...
-
Päästöt ei kuitenkaan hirveästi kerro, kun niihin vaikuttaa niin paljon katin kunto. Jos saisit diagnostiikkasoftan ja piuhan, niin niillä selvittäis jo mitä arvoja lambda antaa ja tapahtuuko siellä jotain muuta epäilyttävää...
-
Jep, mun mielestä aika turha jauhaa ensin 10 x A4 tekstiä spekuloiden eri asioita kun lopputulos voi olla yksi risa anturi. Eli se ensimmäinen asia mikä aina kannattaa/pitää tehdä on lukea ne vikakoodit, suoraan voi eliminoida sitten muutamia asioita pois 8-)
-
Niinhän se on, mutta saa kai sitä spekuloida vikakoodien tuloksia odotellessä...
ps. aika isolla fontilla saa tulostaa, jos tosta haluaa kymmenen liuskaa paperille :P
-
Itsellä hiukan samantapaista ongelmaa,teho on pienillä kierroksilla jopa niin hukassa että ilmastointi päällä pitää olla tarkkana ettei sammu liikkeelle lähtiessä :-[
Ei ole vikakoodeja,kaikki muut tarkistettu paitsi lampda ja ecu.Ecu tosin lähti just tänään tohtorille jos siellä löytyis syy.
Sen tuossa omassa huomasin kun tutkin,että kaiken muun ecu huomasi,paitsi juuri lampdaan ei reakoinut mitenkään kun siitä irroitti johdon.Onko tuo normaalia?
Tuolla juttua omasta ongelmasta.http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1176740535
-
Nyt tuli vikakoodit luettua ja pahin mahdollinenhan siellä oli, eli ei mitään vikoja.
Nummika, tuo teikäläisen vika kuulostaa kyllä ihan samalta kun tuo omani... Tekeekö sulla tuo auto myös sitä sammumista?
Clas Ohlsonilta saa muuten kaikki tarvikeet tuohon lediloggeriin (tosin vastukset ja ledit multipakkauksina... Tuli kolvikin hankittua ja nyt voin tehdä niitä vaikka 5!
Mistäs sitten lähdetään tätä tukimusmatkaa jatkamaan...?
-
mulla oli sama vika ja kun tulpat vaihdoin niin hävis vika. Ne tulpat oli ajettu jotain 3000 km. Eikä mitään ulkoisesti vikaa tulpissa ollu.
-
Käyn tänään, jos on varastossa, hakemassa uudet johdot ja tarvittaessa tulpat, niin katotaan mitä siihen sanoo...
-
Onko NGK tulpat varmasti BPR6ES, kun asentajan kirjat sanoo BPR7ES?
-
mulla oli ainakin paikassa nois 7es tulpat kun niitä vaihoin ja samanlaiset jouduin metsästämään itellekkin. oli vähän kiven alla ja löyty vasta neljännestä huoltoasemasta..
-
Onko NGK tulpat varmasti BPR6ES, kun asentajan kirjat sanoo BPR7ES?
Toimii yhtälailla molemmat, BPR7ES on vain asteen kylmempi tulppa. BPR6ES on normaali.
-
ONGELMA KORJATTU! Tulpan johdot vaihdettiin ja tyhjäkäynti on ihan vaaterissa; kone ei röpötä ja tehot lähtee kuten pitääkin, oli sitten kierroksia tai ei.
Kiitos teille kaikille ongelman selvittelyyn osallistuneille. Toivottavasti tästäkin ajatusten vaihdosta on jollekin DSM omistajalle hyötyä jossakin matkan varrella!