Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Otto on April 01, 2007, 20:06:25 PM
-
Kaasuläpän päällä on tollanen anturi, jonka päässä lattaliitin josta lähtee johto ilmeisesti eculle. Onko se joku imuilman lämpötilan anturi tms?
Mietin vaan kun mulla oli unhotunu se johto roikkumaan sinne kytkemättömänä joksikin aikaa, enkä tosiaan huomannu koko aikana mitään eroa auton käyttäytymisessä.
-
Sainkin jo selvitettyä itse että sehän on isc:n asennon tunnistin... Nyt alkoi tosin epäilyttää että miksi kone edes pysyi käynnissä tyhjäkäynnillä jos eculla ei ollut hajuakaan missä asennossa isc:n venttiili oli. Yks hätänen päätelmä olis että kaasuläppä vuotaa sivuista, mutta kun tyhjäkäyntikierrokset kuitenkin oli ihan tasaset 1000... Noh, pitää tutkia ja ihmetellä vielä lisää...
-
Sainkin jo selvitettyä itse että sehän on isc:n asennon tunnistin... Nyt alkoi tosin epäilyttää että miksi kone edes pysyi käynnissä tyhjäkäynnillä jos eculla ei ollut hajuakaan missä asennossa isc:n venttiili oli. Yks hätänen päätelmä olis että kaasuläppä vuotaa sivuista, mutta kun tyhjäkäyntikierrokset kuitenkin oli ihan tasaset 1000... Noh, pitää tutkia ja ihmetellä vielä lisää...
Se ei ole siis tunnistin vaan moottori. Tyhjäkäyntimoottorin ainoa virka on pitää tyhjäkäynti kunnossa kun kuorma kasvaa(esim ac päälle). Vaikka se ei ole kytketty, ei se vaikuta tyhjäkäyntiin millään tapaa normaalikuormalla. (pääpiirteittäin ainakin näin)
Toinen sähköhärpäke tuossa kaasuläppäkotelossa on ips eli idle position switch. Kertoo vain ECU:lle painetaanko kaasua vai ei.(on/off)
-
Sainkin jo selvitettyä itse että sehän on isc:n asennon tunnistin... Nyt alkoi tosin epäilyttää että miksi kone edes pysyi käynnissä tyhjäkäynnillä jos eculla ei ollut hajuakaan missä asennossa isc:n venttiili oli. Yks hätänen päätelmä olis että kaasuläppä vuotaa sivuista, mutta kun tyhjäkäyntikierrokset kuitenkin oli ihan tasaset 1000... Noh, pitää tutkia ja ihmetellä vielä lisää...
Se ei ole siis tunnistin vaan moottori. Tyhjäkäyntimoottorin ainoa virka on pitää tyhjäkäynti kunnossa kun kuorma kasvaa(esim ac päälle). Vaikka se ei ole kytketty, ei se vaikuta tyhjäkäyntiin millään tapaa normaalikuormalla. (pääpiirteittäin ainakin näin)
Toinen sähköhärpäke tuossa kaasuläppäkotelossa on ips eli idle position switch. Kertoo vain ECU:lle painetaanko kaasua vai ei.(on/off)
Juu.. selkis suunnilleen samat tiedot tossa kun äsken tutkiskelin sitä tarkemmin. Se kytkin joka naksahtaa aina kun läpän avaa (tai sulkee) on ilmeisesti ips. Sen johto oli roikkunut siellä irrallisena muutamat kymmenet kilometrit enkä ainakaan kiinnittänyt huomiota mihinkään epätavalliseen käytökseen. Olis varmaan huomannut tyhjäkäyntikierrosten tippuvan jos olis esim. AC:n laittanu päälle.
Onko sen ips:n tarkoitus samalla toimia tyhjäkäynnin kierrossäätimenä?
-
No jos taas IPS:n johto on irti, tarkoittaa ettei ecu tiedä milloin auto on tyhjäkäynnillä ja milloin ei. Se on vain simppeli on/off kytkin.
En nyt ihan takuuseen mene mitä ecu tekee tuon signaalin perusteella, mutta luulisin, että se muuttaa hieman air/fuel ratiota tjms vastaavaa. Luultavasti kuitenkin tyhjäkäyntimoottori ajaa vielä asiansa, vaikka IPS on kytketty pois päältä.
Pitää tässä joku ilta haalia tarkat faktat mitä ecu tekee IPS:n signaalin perusteella. Osaako Tepi kommentoida jotain?
Tyhjäkäynnin peruskierrokset säädetään ihan käsin kaasuläppäkäkotelossa BISS ruuvilla.
-
No jos taas IPS:n johto on irti, tarkoittaa ettei ecu tiedä milloin auto on tyhjäkäynnillä ja milloin ei. Se on vain simppeli on/off kytkin.
Onko tyhjäkäyntimoottori käynnissä kun jalka on kaasulla? Eikös se ips voisi ilmoittaa vaan että milloin sammutetaan tk-moottori? Tästä nopealla johtopäätöksellä sellainen veikkaus että jos johto ei ole ollut kytkettynä niin tyhjäkäyntimoottori on pyörinyt turhaan myös silloin kun on jalalla lisännyt kierroksia.